(electro)meedenkers gevraagd, nu met meetresultaten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 18:02 #1194065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Andre:
Andre, ik kan je laatste opmerking wel lezen, maar de relatie met de sluiting zie ik niet zo... Als "normaal" ingeschakeld blijft staan om dat de motor niet in rust staat hoeft dat toch geen sluiting op te leveren? (Of denk ik nu echt helemaal verkeerd?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 19:55 #1194076 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rust positie
De ruitenwissers liggen in rust altijd horizontaal tegen te ruit.
Hiervoor zit er een contact in de motor, dat er voor zorgt dat de motor z'n slag altijd afmaakt tot de "rust" positie.
MAW Ook als schakel jij de motor uit, hij blijft altijd ingeschakeld totdat de slag is afgemaakt.
Jij meet sluiting in interval- normale- en rust- positie. In alle gevallen staat de motor in de "normale" snelheid ingeschakeld
In de "normale" snelheid heefd de motor te weinig aanloop koppel om te gaan draaien, hij blokkeerd, de stroom loopt hoog op, jij ziet dit als kortsluiting.
Feitelijk trekt hij te veel stroom door/voor de zekering, waardoor deze smelt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 21:10 #1194089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hoor.

struis schreef : MAW Ook als schakel jij de motor uit, hij blijft altijd ingeschakeld totdat de slag is afgemaakt.

Dat mag je me op een sleuteldag eens demonstreren.Als de wisser bij mij helemaal rechtop staat, dus tegen de linker a-stijl aan en ik zet mijn contact af, blijft ie daar mooi staan.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 22:32 #1194106 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Contact uit
Contact uit, zet hierna je ruitenwisser handle in het midden/=uit, hierna je contact weer aan, en de wisser maakt z'n slag af!
Zo hoort het tenminste te werken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 22:36 #1194107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klopt
Dat klopt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 23:06 #1194111 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Scheiden
Hallo Hans
Kun je motor en mechaniek niet even scheiden en dan eens kijken of de motor wil lopen?  Loopt de motor dan nog niet, dan ligt het aan de motor.  Loopt ie dan wel, dan ligt het waarschijnlijk aan het mechaniek.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 23:20 #1194113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jawel Mathy (en anderen)...
natuurlijk is dat te doen, maar ik kijk er niet reikhalzend naar uit. Bij de montage in Polen bleek al snel dat het terugzetten van het geheel in de auto een @#%&*#$@ klus is, vanwege o.a. de bout die door de kunststof afdekkap van  het geheel in de plaat geschroefd moet worden.. Ga ik wel doen, maar als ik tijd heb (dus niet even snel na het werk) en het zo droog is dat het enigzins aangenaam is daar buiten.... Het vervelendste is dan nog wel dat als de motor niet wil draaien zonder mechaniek, ik eerst de hele zaak weer moet monteren, daarna een motor scoren en vervolgens de hele (de)montage opnieuw mag uitvoeren... Maar... "we hebben allemaal wel eens wat werk aan de auto toch?" Ik kijk intussen reikhalzend uit naar het voldane gevoel als het weer naar behoren werkt én ik word natuurlijk steeds handiger in het verwijderen én monteren van de paravan. (Elk nadeel heb zn voordeel..)
wordt ongetwijfeld vervolgd!!

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 23:51 #1194118 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nog veranderen
Dit is overigens nog wel een van de dingen die ik op ruitenwisser gebied nog wil veranderen;
icm het bestelde programeerbare relais
-Tijdens ruitenwissers uit, contact uit moet tie z'n slag afmaken, kwestie van de voeding veranderen.
-In z'n achteruit, met de ruitenwissers aan, moet de achter wisser op interval.

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2008 13:58 #1194148 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic testen doe je zo...
Hola,The trick bij elektro-testen is BELAST testen. Voordat je moeilijk doet en de mechaniek eruit haalt kan je de elktro-gedeelte testen als volgt.   Regel drie 12v lampjes, het liefst zo zwaar mogelijk. Koplampen trekken 5 a 6 ampere. Als de zekering zwaarder is dan 5/6 ampere kan je koplampen gebruiken. Anders remlichtem.Soldeer / koppel draden aan de lampen. Soldeer/koppel aan de andere kant geschikte kabelschoenen. Een stekker van een andre motor is natuurlijk erg handig. Koppel het geheel en bedien de ruitenwisser. Nu kan je zien of de slektro sturing goed is!. Als de elektro-sturing goed is branden de lampjes zoals je dat zou verwachtenAls een lampje niet brandt: Test de lampjes om te weten dat je testinstallatie werkt.Ontkoppel ‘grijs’ en ‘oranje’ (een voor een) en koppel de ontkoppelde draad vanuit het lampje handmatig naar massa.[/list][/list]  Als na 4 de lampjes goed branden heb je een mechanische issue. Als na 6b de lampjes branden is de relais kapot of de sturing ervan defect.  Als je de relais kan openen dan kan je gauw genoeg zien of de contactpunten verbrand zijn.
   Ik neem aan dat dit hieronder beschrijft de motorstekker.
GEEL is de + van die van de zekering komt
ORANJE de schakeldraad afkomstig van het interval relais
GROEN/WIT de schakeldraad afkomstig van de snelle stand
GRIJS de schakeldraad afkomstig van de normale stand.
ZWART is massa, zit buiten de stekker. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2008 14:28 #1194151 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Guy,
eigenlijk te  dat ik dat zelf niet bedacht heb! Ik ga er niet eens een stekker aan maken, twee draadjes en een beetje heen en weer lopen moet genoeg zijn! Massa maakt de motor via een eigen massa draad onder de paravan.
Uitlslag volgt (maar met dit weer dus niet vandaag.. vandaag is de snelle precies wat nodig is..)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC