(electro)meedenkers gevraagd, nu met meetresultaten...

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 17:40 #1064257 door V700 register
Mede volvoïtislijders,
Ik zou graag wat meedenken inroepen: Na terugkomst van de wintersport heb ik bericht over mijn ruitenwisserreparatie. Zowel het stangenmechanisme als de motor ondervonden nogal wat wrijving, na smering en demontage van de motor zat er weer beweging in. Tijdens de terugreis kon ik de wisser voor alleen aan/uit zetten op "snel" en met de zekering; via de schakelaar ontstond sluiting op "interval", "uit" en "normaal". De verwachting was dat de schakelaar rechts op het stuur gedeeltelijk doorgebrand was door de hoge inductiestroom.
Vandaag een andere schakelaar gemonteerd, echter.. kortsluiting blijft op intervalstand en "normale" snelheid. Stand "zeer snel" is nog steeds met de zekering te bedienen. De schakelaar op het stuur was het dus niet.
Volgens mij zijn er nu twee mogelijkheden:
1. Het ruitenwisserrelais (volgens mij C) is doorgebrand op stand interval en normaal, voor snel is er niets aan de hand. Dit zou kunnen als dit relais inderdaad die functies allemaal apart schakelt, wat gezien het aantal contacten aan de voet voor mij nog niet zo'n rare optie is. Het relais zou dan de inductiestroom weggehouden hebben van de stuurschakelaar, wat eigenlijk wel logisch lijkt, want daar zijn relais eigenlijk voor.
2. Een deel van de motor is doorgebrand, zodat alleen nog maar "snel" functioneert. Dit zou ook door de inductiestroom kunnen, maar ik kan dan niet verklaren waarom "snel" wel werkt.
Ik hoor graag jullie meningen/adviezen en ander goedbedoelde opmerkingen.
Edit 11-03:
Op basis van het schema van Bas ben ik gaan meten. Tussen GEEL en aarde: oneindige weerstand. Tussen GRIJS en aarde 0,4 ohm. Tussen ORANJE en aarde 2,1 ohm, tussen GROEN/WIT en aarde 2,1 ohm. GRIJS schakelt de normaal stand, die lijkt weg? (I=30A berekend...), maar die andere twee metingen leveren ook een (te?) kleine weerstand (I=6A berekend, in Haynes staat de motor voor 3,6A). ORANJE schakelt de normale snelheid maar dan in interval.
Het stangenmechanisme is in Polen gesmeerd, maar niet uitelkaar gehaald. De motor is daar wel gedemonteerd en heeft tevens enige smering gehad... Proberen door met de hand bewegen en dan op interval lukt niet in mn eentje. Als ik met harde tegenwind zaterdag de zekering eruit trok zorgde de harde wind voor het terugwaaien van de wissers: het lijkt me dat het mechaniek dan toch wel gesmeerd moet bewegen. Ik ben geneigd om toch maar de motor te vervangen door een sloopexemplaar. (?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 18:36 #1193921 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Motor
De motor is inderdaad verdacht.
Als je de motor open maakt kan je wellicht wat ontdekken.
Ik heb eens gehad dat de Stator-magneten in de motor losgeroest waren, en aanliepen tegen de rotor.
Schoongemaakt en opnieuw vastge-kit -lijmt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 19:13 #1193927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor?
Ik zou de motor toch niet als eerste verdachte aanmerken.
De motor doet het namelijk prima, maar alleen op hoge stand.In de motor (maar ik heb hem zelf nooit opengehad) zitten volgens mij sleepcontacten, die de motor helemaal de ene kant en dan zichzelf stuurt om weer de andere kant op te gaan.Of dit nou op interval is, op normaal of snel, maakt voor die contacten niets uit, toch?
Het relais schakelt wel de 3 standen.Als de motor inderdaad een hogere stroom dan normaal zou hebben getrokken, zou dat betekenen (gezien het feit hij alleen op snel werkt) dat de contacten aan elkaar gesmolten zitten.
Als voor de stand snel en normaal een aparte draad naar de motor loopt, kan het natuurlijk daar wel weer aan liggen.Het ruitenwisserrelais heb ik ligge, trouwens.
Ik zal straks (moet nog effe koken) het schema erbij pakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 19:34 #1193933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De stekker
die aan de motor vastzit heeft vier contacten... Dat zou natuurlijk een +interval, een +normaal en een +snel kunnen zijn samen met een massa. Waarom dan én interval én normaal én uit sluiting maken is voor mij onduidelijk... Juist die sluiting bij stand uit doet me aan het relais denken.... (of wil ik niet aan die andere optie...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 20:23 #1193942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema gevonden.
Ik moet inderdaad mijn ongelijk toegeven.
De hi en lo speed zit in de stuurhendel en stuurt de motor direct aan.
De intervalstand, en dat is geen verrassing, loopt via het intervalrelais.
<a href="/sites/default/public_files/VOLVO_940_1995_frontwipers.pdf" target="_blank">Het schema staat hier. </a>
Gelukkig kun je in het schema in ieder geval de bedrading nameten. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 20:32 #1193944 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet heen en weer, maar gewoon rond
Hallo Bas

Baseman schreef : ...die de motor helemaal de ene kant en dan zichzelf stuurt om weer de andere kant op te gaan.

Volgens mij draait de motor gewoon rond, zolang er in de ruststand minimaal een puls van een bepaalde lengte staat.  De ronddraaiende beweging van de motor wordt door een crank-systeem omgezet in een heen- en weergaande beweging omgezet.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 20:51 #1193947 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Motor
Het geleverde aanloop koppel is bij laag toerental nu eenmaal lager.
Bij een zwaar lopende motor, door mechanische weerstand, loopt de stroom erg hoog op.
Dat is volgens mij de verklaring.
Schroef de motor eens open........... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 20:57 #1193948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas, als ik
het schema goed lees 
GEEL is de + van die van de zekering komt
ORANJE de schakeldraad afkomstig van het interval relais
GROEN/WIT de schakeldraad afkomstig van de snelle stand
GRIJS de schakeldraad afkomstig van de normale stand.
ZWART is massa, zit buiten de stekker.
Als er delen van de motor sluiting maken, dan meet ik geen weerstand meer tussen massa en GEEL, ORANJE of GRIJS....Wel weerstand hoor ik te meten tussen GROEN/WIT en massa. Het een en ander zou ontstaat kunnen zijn tijdens de testfase buiten de auto, toen heeft ie met 12V gezocht naar contacten op de stekker om het zaakje aan het draaien te krijgen. Op de foto is dit zichtbaar doordat je nog twee draden ziet, waarvan ik weet dat ze rechtstreeks op de accu aangesloten waren... Geen zekering, dus een flinke inductie als het mechanisme niet meebeweegt.
Ik dank je eerst en zal morgen met het nodige daglicht gaan meten en even terugrapporteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2008 21:17 #1193955 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uit-stand
De motor kan in de uitstand "sluiting" maken doordat hij nog niet in de rust positie staat, "normaal" blijft net zolang ingeschakeld totdat de motor in rust staat. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 16:24 #1194063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En ik denk
dat de motor en relai allebij nog prima zijn maar dat de mechaniek gewoon zwaar loopt.Zoals Andre al eerder vermelde, als alles zwaar draait dan werkt het wel als de motor de volle stoom krijgt maar zodra je dat gaat dimmendan krijgt hij het niet meer in beweging.
Als je de ruitewissers met de hand even helpt, willen ze dan wel heen en weer op intervan stand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD