Luchtmassa meter lenen?
- Boris Duijndam (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 20:12 #1063220
door Boris Duijndam (GAST)
Ik zoek een werkende luchtmassameter voor mijn 760TIC met het nr 0 280 202 067. Als het goed is moet dit onderdeel defect zijn alleen is het alleen te testen met een werkende erin zetten (motronic heeft geen mooi diagnose kastje)
Dus als er iemand is die een werkende voor mij te leen heeft voor een dag ben ik super blij!
Vriendelijke Groeten,
Boris Duijndam
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Luchtmassa meter lenen? is gemaakt door Boris Duijndam (GAST)
Ik zoek een werkende luchtmassameter voor mijn 760TIC met het nr 0 280 202 067. Als het goed is moet dit onderdeel defect zijn alleen is het alleen te testen met een werkende erin zetten (motronic heeft geen mooi diagnose kastje)
Dus als er iemand is die een werkende voor mij te leen heeft voor een dag ben ik super blij!
Vriendelijke Groeten,
Boris Duijndam
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 20:24 #1186867
door V700 register
Wat is het probleem dan, met jouw (als ik het goed heb) 760 TIC uit 1986 met B230ET?
Ik zie in autodata dat dat ding helemaal geen luchtmassameter heeft, maar een luchtweger (VAF)
Deze kun je wel nameten, maar is wel lastig.
Maar omdat ik ook zie staan dat ie 2 inlaattemperatuursensors heeft, vraag ik me af wat jouw probleem met de 760 is, enige uitleg biedt een aanknopingspunt voor verder zoeken.
VAF test zal ik, als mijn tijd het toelaat, op de site zetten.
Beantwoord door V700 register in topic Wat is het probleem dan?
Wat is het probleem dan, met jouw (als ik het goed heb) 760 TIC uit 1986 met B230ET?
Ik zie in autodata dat dat ding helemaal geen luchtmassameter heeft, maar een luchtweger (VAF)
Deze kun je wel nameten, maar is wel lastig.
Maar omdat ik ook zie staan dat ie 2 inlaattemperatuursensors heeft, vraag ik me af wat jouw probleem met de 760 is, enige uitleg biedt een aanknopingspunt voor verder zoeken.
VAF test zal ik, als mijn tijd het toelaat, op de site zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-12-2007 22:16 #1186875
door Boris Duijndam (GAST)
Hi Bas,
Het is inderdaad GEEN luchtmassa meter, maar iedereen noemt het wel zo. het is in feite gewoon een luchtklep en geen draad ie de massa meet. Bij de APK bleek de auto een te hoge uitstoot te hebben, dit hebben ze toen aangepast maar ze kregen hem niet netjes bij de 2% zonder de motor heel slecht te laten lopen. Ze wisten bijna zeker dat het de LMM/VAF was.
Het probleem is dat er te weinig lucht word gegeven want de boegies zijn kletsnat, ik heb al een andere klep erop gehad met een verkeerd nr en het viel mij op dat deze bij gasgeven KLIK geluiden maakte, en de mijne dus niet. vermoedelijk is de electronica op de klep niet meer goed.
Ik ben er nog naar de dealer mee gegaan maar die had pas volgen jaar tijd om er naar te kijken, zij overigens ook dat de klep eigenlijk nooit stuk gaat tenzij je backfire hebt gehad (ik rij geen lpg) ik vroeg nog of het te testen of te meten was en het andwoord was nee, alleen vervangen zou resultaat kunnen geven...
hoe dan ook lijkt het mij het proberen waard om een zeker weten werkede VAF op mijn auto te plaatsen, resultaat moet direct te merken zijn.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Hi Bas,Het is inderdaad
Hi Bas,
Het is inderdaad GEEN luchtmassa meter, maar iedereen noemt het wel zo. het is in feite gewoon een luchtklep en geen draad ie de massa meet. Bij de APK bleek de auto een te hoge uitstoot te hebben, dit hebben ze toen aangepast maar ze kregen hem niet netjes bij de 2% zonder de motor heel slecht te laten lopen. Ze wisten bijna zeker dat het de LMM/VAF was.
Het probleem is dat er te weinig lucht word gegeven want de boegies zijn kletsnat, ik heb al een andere klep erop gehad met een verkeerd nr en het viel mij op dat deze bij gasgeven KLIK geluiden maakte, en de mijne dus niet. vermoedelijk is de electronica op de klep niet meer goed.
Ik ben er nog naar de dealer mee gegaan maar die had pas volgen jaar tijd om er naar te kijken, zij overigens ook dat de klep eigenlijk nooit stuk gaat tenzij je backfire hebt gehad (ik rij geen lpg) ik vroeg nog of het te testen of te meten was en het andwoord was nee, alleen vervangen zou resultaat kunnen geven...
hoe dan ook lijkt het mij het proberen waard om een zeker weten werkede VAF op mijn auto te plaatsen, resultaat moet direct te merken zijn.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 22:17 #1186877
door V700 register
Behalve te hoge CO, wat merk je daarvan?
Hoe rijdt ie?
En van wanneer in 1986 is jouw auto precies, bij voorkeur op de dag precies?
Ohja, en wat staat er op jouw kentekenbewijs (K6, K9 of U9)
Beantwoord door V700 register in topic Maar wat is het probleem dan?
Behalve te hoge CO, wat merk je daarvan?
Hoe rijdt ie?
En van wanneer in 1986 is jouw auto precies, bij voorkeur op de dag precies?
Ohja, en wat staat er op jouw kentekenbewijs (K6, K9 of U9)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-12-2007 22:35 #1186880
door Boris Duijndam (GAST)
Na het uitvallen van de wagen in heb ik alles in de garage weer gangbaar. De motor liep weer soepel maar bij belastende motor (echt rijden dus niet draaien in de garage) bleek hij bij hoge toeren in de 1 heel erg te shokken. de rest van de versnellingen waar ook niet veel beter. Vooral heel erg schudden en geen kracht, bij het bijspringen van de turbo word het wat beter maar om het rijbaar te noemen nee...
jammer want de rest van de auto bleek bij de keuring perfect..
gegevens van de auto:
Handelsbenaming
760 TURBO OVERDRIVE
Datum eerste toelating
12-09-1986
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Wat doet ie
Na het uitvallen van de wagen in heb ik alles in de garage weer gangbaar. De motor liep weer soepel maar bij belastende motor (echt rijden dus niet draaien in de garage) bleek hij bij hoge toeren in de 1 heel erg te shokken. de rest van de versnellingen waar ook niet veel beter. Vooral heel erg schudden en geen kracht, bij het bijspringen van de turbo word het wat beter maar om het rijbaar te noemen nee...
jammer want de rest van de auto bleek bij de keuring perfect..
gegevens van de auto:
Handelsbenaming
760 TURBO OVERDRIVE
Datum eerste toelating
12-09-1986
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 22:40 #1186881
door V700 register
Je symptomen klinken in mijn oren als ergens en luchtlek of een foute timing van de ontsteking: bijvoorbeeld een verkeerd staande distributieriem?
(overigens jammer dat je bij Motronic geen diagnosecode hebt; want dat vergemakkelijkt de oorzaakvinding...)
Groet,
Lieme Huib
Beantwoord door V700 register in topic Luchtlek of verkeerde timing
Je symptomen klinken in mijn oren als ergens en luchtlek of een foute timing van de ontsteking: bijvoorbeeld een verkeerd staande distributieriem?
(overigens jammer dat je bij Motronic geen diagnosecode hebt; want dat vergemakkelijkt de oorzaakvinding...)
Groet,
Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-12-2007 22:43 #1186882
door Boris Duijndam (GAST)
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic luchtlek...
Er zijn we 2 klemmetjes afgebroken van het luchtfilterhuis maar dat zou niet uit moeten maken neem ik aan, denk er nu ook opeens aan nu je er over begint. distributieriem moet goed zijn is niets mee gedaan en ik heb de wagen voor de garage stalling gewoon goed bereden. En ja motronic is niet geweldig als het in de prak ligt (wat het vaak doet als ik zo lees)
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 22:46 #1186883
door V700 register
En is ie ook goedgekeurd of juist afgekeurd op te hoge uitstoot?
Beantwoord door V700 register in topic Goedgekeurd
Mr.Borrie schreef :
Datum eerste toelating
12-09-1986
En is ie ook goedgekeurd of juist afgekeurd op te hoge uitstoot?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-12-2007 22:51 #1186884
door Boris Duijndam (GAST)
Hij is wel goed gekeurd maar heb hem weer terug gezet tot 3% uitstoot omdat er anders echt niet mee te rijden is.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Hij is wel goed gekeurd
Hij is wel goed gekeurd maar heb hem weer terug gezet tot 3% uitstoot omdat er anders echt niet mee te rijden is.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 23:05 #1186886
door V700 register
Ik kan nog veel meer ogenschijnlijk onbelangrijke vragen stellen, maar wil er eigenlijk mee zeggen dat jouw wagen, omdat ie van september 1986 is, niet hoeft te voldoen aan de CO-eis van 2%. (wel beter voor het milieu als ie dat wel doet, maar dat terzijde)
Volgens de APK-eisen geld namelijk:
a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
Jouw auto had daar dus ook niet op afgekeurd mogen worden.
Maar goed.
Volgens autodate geeft een B230ET blok een CO-waarde van tussen de 0,5 en 2%.
Als het beduidend meer is (en dat is het) wordt er gesuggereerd dat je het moet zoeken in lucht-lekkages/vacuum in inlaat en uitlaat gebied.
Overigens staat er ook nog bij vermeld dat de CO-waarde (volgens fabrieksopgave) niet kan worden afgesteld.
Kortom, dat wordt met startpilot/remmenreiniger in de weer morgen, met draaiende motor en CO=2% instelling.
Beantwoord door V700 register in topic Interessant.
Ik kan nog veel meer ogenschijnlijk onbelangrijke vragen stellen, maar wil er eigenlijk mee zeggen dat jouw wagen, omdat ie van september 1986 is, niet hoeft te voldoen aan de CO-eis van 2%. (wel beter voor het milieu als ie dat wel doet, maar dat terzijde)
Volgens de APK-eisen geld namelijk:
a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
Jouw auto had daar dus ook niet op afgekeurd mogen worden.
Maar goed.
Volgens autodate geeft een B230ET blok een CO-waarde van tussen de 0,5 en 2%.
Als het beduidend meer is (en dat is het) wordt er gesuggereerd dat je het moet zoeken in lucht-lekkages/vacuum in inlaat en uitlaat gebied.
Overigens staat er ook nog bij vermeld dat de CO-waarde (volgens fabrieksopgave) niet kan worden afgesteld.
Kortom, dat wordt met startpilot/remmenreiniger in de weer morgen, met draaiende motor en CO=2% instelling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam