Controlelampjes dashboard branden zachtjes tijdens het rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 03:16 #1062804 door V700 register

De controlelampjes van het dashboard branden zachtjes tijdens het rijden. Bij meer toeren van de motor gaan ze wat feller branden maar nog niet zo fel als dat ze branden voordat de motor gestart is.

Onze Volvo heeft het al een hele tijd en het lijkt verder geen nadelige gevolgen te hebben.

Nu gaat de Volvo volgende week echter naar een nieuwe eigenaar en eigenlijk wil ik hem toch perfect afleveren...

Na een eerder topic hierover dat ik helaas niet meer kon terugvinden (wellicht nog op het oude forum?) heb ik de koolborstels van de dynamo vervangen (helaas wel door een generiek setje want het plaatselijke Bosch servicepunt was gesloten).

De borstels waren inderdaad op maar de lampjes bleven zacht branden tijdens het rijden...

Nu denk ik dat het probleem zit in een massaverbinding (want dat zou verklaren dat ze het allemaal hebben, toch?). Wellicht de massaverbinding van het instrumentarium.

Nu heb ik geprobeerd om het instrumentarium te demonteren door met een schroevendraaier in de gaatjes aan de beide zijkanten te duwen. Ik voel een veer maar er komt niks los.

Wat doe ik fout?

Zou het ook een massaverbinding op een andere plaats kunnen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 03:30 #1184279 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Massa
Dit moet massa zijn, trek desnoods een extra massa draad naar een goed massa punt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 03:37 #1184281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa, maar waar?

Andre,

Gelukkig ben ik niet de enige die nog aan het netten is :-)

Waar zou ik die massa aan moeten koppelen? En hoe krijg ik dat voor elkaar als ik de tellerunit er niet uit krijg...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 03:43 #1184282 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Massa

De beste massa vind je aan de min pool van de accu, en alles wat daar achter zit (kabel naar motorblok, boddy van de auto)

Het tellerhuis eruit is simpel, maar het is nu te laat om jou daar een beschrijving van te geven (als ik het zie doe ik het zo)

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 11:04 #1184286 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Tellerbak er uit

Johan,

Het is al meerdere malen besproken, maar toch .....

Je moet deze veer redelijk ver terug duwen en tijdens het naar voren halen van de rand, rustig de schroevendraaier terughalen.

Ik gebruik meestal mijn sleutel van het contactslot en dan is de rand na 10 seconden los.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 13:36 #1184308 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Of je doet het anders

Hallo Johan

Willem V. schreef : Je moet deze veer redelijk ver terug duwen en tijdens het naar voren halen van de rand, rustig de schroevendraaier terughalen.

Ik gebruik meestal mijn sleutel van het contactslot

en dan is de rand na 10 seconden los.

Als dat niet werkt, kun je er ook van onderen (plaat boven de pedalen even weghalen) bij met een stevige grote schroevendraaier. Met een (zak)lamp wel even kijken waar je precies de schroevendraaier neer moet zetten en vervolgens de veer met wat kracht maar vooral beheersing de veer ver genoeg terugdrukken. Pas wel goed op dat je met de schroevendraaier niks kapot drukt. Bij mij werkte de truc van Willem V. in het begin ook niet. Na de schroevendraaiertruc (en waarschijnlijk wat bijbuigen van de veer) werkt Willem's truc weer wel.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 13:55 #1184310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JohanvdHoven schreef: Nu

JohanvdHoven schreef :
Nu heb ik geprobeerd om het instrumentarium te demonteren door met een schroevendraaier in de gaatjes aan de beide zijkanten te duwen. Ik voel een veer maar er komt niks los.

Wat doe ik fout?

mogelijk is je schroevendraaier niet plat genoeg. had hier zelf wel last van. ik drukte hem erin en voelde verende tegendruk. heel hard met vingertoppen aan de omlijsting zitten trekken totdat ze echt zeer begonnen te doen. een week later met een andere schroevendraaier geprobeerd en binnen 10 min los.  

het bleek dat ik de 1e poging wel een platte schroevendraaier had gebruikt maar dat deze toch "vastliep" tegen zijkanten van de metalen omlijsting en ik de veer niet ver genoeg indrukte om de lijst vrij te geven. dus met een heel dunne (platte) schroevendraaier heel hard drukken totdat je echt niet verder kunt. als je ver genoeg hebt ingedrukt kun je de lijst heel gemakkelijk naar voren trekken en d bevestiging aan de andere kant losmaken. ik begin zelf altijd rechts maar het maakt vollgens mij niet zoveel uit. de omlijsting is van metaal (dacht zelf eerst kunststof) dus kan best wel wat hebben voordat je deze beschadigt.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 15:13 #1184322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Willem, Nazoeken leverde

Willem,

Nazoeken leverde voornamelijk de informatie op die jij en daaronder ook Mathy ook gaven.

Maar de vraag is hoe die rand naar voren getrokken moet worden? Ik krijg er geen beweging in als ik de veer indruk door het gat en dan met hetgene waarmee ik op de veer druk ook een naar me toe trekkende beweging maak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 16:25 #1184331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch is het niet lastig.

Zoek een pinnetje, wat stevig genoeg is (bijvoorbeeld een ouwe spanningszoeker waar de isolatie vanaf is) en druk deze parallel aan de plastic plaat in het gat. (dwars op de rijrichting)

Druk net zo hard, tot je het idee hebt dat het voldoende is (bij mij is dat ongeveer 1 cm) en haal dan de schroevendraaier naar je toe, het gat in de alu-behuizing als knikpunt(draaipunt) gebruikend. Terwijl je dat doet, pak je met de andere hand de bovenrand beet, die druk je naar boven en trek je dan naar je toe. Het spreekt voor zich dat het laatste met gladde vingers niet gaat lukken. Als de ene kant los is, volgt de ander bijna vanzelf.

Let op dat je geen krasjes maakt op het doorkijkplastic. Die zie je overdag nauwelijks, maar irriteren snachts des te meer. 

Zo heb ik gisteren de rand uit die sloper gehaald. prima methode. 

Succes. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 17:10 #1184332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rand is eruit

De rand is eruit! Met dank aan jullie aanwijzingen!

Helaas kom ik nog niet veel verder omdat de aansluitingen van de klokkenwinkel eerst van onderaf (?) moet worden verwijderd. De klokken komen niet naar voren...

Zit nu met een stijve nek dus onder het dashoard hangen kan ff niet. To be continued!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC