accu bijplaatsen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2007 08:51 #1174088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Philips

ik meen dat het 2002/2003 was dat er nog subsidie op zat. Ik heb toen een setje van 2300,= euro aangeschaft waarvan ik uiteindelijk ik meen ongeveer 2100,= subsisie terugkreeg (grootste deel overheid, en 1/4 van Eneco). Pin me niet op 100 euro maar ik had toen uitgerekend dat ik ze binnen een jaar zou terugverdienen. Het zijn 4 panelen van 150 watt, dus met een maximale opbrengst van 600 watt per uur. Dat heb ik nooit gehaald natuurlijk maar het metertje geeft toch vaak 500 watt aan, wat dus een Kwh per twee uur betekent. Geen spannende opbrengst maar op jaar basis levert het dan ongeveer 200 euro op aan besparing.

Je kwakt ze zo op het dak, pannetje lichten, kabels naar beneden duwen en aansluiten op een kastje van Philips (dat zal dan de omvormer zijn) en die plug je gewoon in bij een stopcontact met een normale stekker. Kind kan de was doen.

Als je een terugelevermeter hebt (die kun je aanragen bij je stoomleveranvier - en die móéten ze plaatsen naar het schijnt), kom je in aanmerking voor het "tarief per Kwh" restitutie (zonder btw en transportkosten) als je teruglevert aan het net (dus meer opbrengst hebt dan je verbruikt). Mijn praktijk is dat er weinig terug het net op gaat door alle standby en apparaten en koelkasten etc. Er is ook maar een beperkt aantal uren per dag dat de opbrengst hoog is, dus het moment van terugleveren zit 'm vooral midden op een doordeweekse dag als we niet thuis zijn, de zon schijnt en er niet toevallig een koelkast of vriezer aanspringt.

Er schijnen hardnekkige plannen te liggen om deze kabinetsperiode de subsidie weer toe te kennen aan dit soort projecten (ook zonneboilers ed) dus dat wordt misschien weer interessant!!
Wees er op tijd bij want het potje zal net als toen snel leeg gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC