snelheid verlagen cruise control

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 16:17 #1060359 door Ton Herman Melis
snelheid verlagen cruise control is gemaakt door Ton Herman Melis
Ik zag net op een ander draadje een beschrijving van de CC van een 960. Daar kun je ook de snelheid met een knopje verlagen. Kun je dat ook op de CC van de 940 maken, of is de computer een andere? Heeft iemand dat al wel eens geprobeerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 16:29 #1167825 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Nop... niet voor zover ik weet
Voor zover ik weet is de computer, draadboom en handle van de 960 cc anders. Je hebt een draad extra nodig om de snelheid verlagen optie mogelijk te maken. Het versnellen is gekoppeld aan de set knop bij de latere 7/9 cc's, de vroegere (ik geloof < 90) hadden zelfs dat niet.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 16:44 #1167828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Modern
De moderne CC's hebben inderdaad de mogelijkheid om via + en - de snelheid aan te passen.
De eerste serie via een knopje op het uiteinde van de handel, in mijn V70 zitten de knoppen in het stuur geïntegreerd.
Zoals Jan als schrijft, de handel is anders, er zal inderdaad minimaal 1 extra draad lopen, de CC computer zal anders zijn.
Kortom, je bent waarschijnlijk flink aan het klussen om een dergelijk systeem in een 940 in te bouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 16:54 #1167830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nono

mderijke schreef : Kortom, je bent waarschijnlijk flink aan het klussen om een dergelijk systeem in een 940 in te bouwen.

ik heb wel eens geinformeerd, maar dit is praktisch onmogelijk om te doen,
Je hebt een oud type en een nieuw type (electronisch) is zo goed als niet in te bouwen.
Maar wellicht zijn er mensen die het TOCH gedaan hebben...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 16:58 #1167831 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic + en -

jhuijsmans schreef : Voor zover ik weet is de computer, draadboom en handle van de 960 cc anders. Je hebt een draad extra nodig om de snelheid verlagen optie mogelijk te maken. Het versnellen is gekoppeld aan de set knop bij de latere 7/9 cc's, de vroegere (ik geloof < 90) hadden zelfs dat niet.

Tot en met modeljaar 1990 geen + en -.Modeljaar 1991 alleen +.Vanaf modeljaar 1992 + en -.
Groeten.Hedwig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 17:18 #1167834 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic draadjes

hlambrechts schreef : Modeljaar 1991 alleen +.Vanaf modeljaar 1992 + en -.

Hedwig, 
Inderdaad heb ik alleen +.
Zou het in mijn geval een kwestie zijn van alleen stengeltje vervangen door een nieuwere, of komt er meer bij kijken? Zou er nog een draad speciaal voor vertragen bij moeten, waar Jan het over heeft, of is het dezelfde draad die ook voor versnellen wordt gebruikt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 17:26 #1167836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blijft er een ding over
Als je zachter wilt rijden met CC, dan zul je hem dus uit moeten zetten en op de juiste snelheid weer indrukken om vast te zetten.
Beetje omslachtig lijkt het wel, maar na gewenning lijkt het mij goed te doen.
Zelf heb ik + en - knopjes ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 17:31 #1167837 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic + en -
Bij de 1e wagen met cruisecontrol had ik ook een plus en een min, te weten het rechter en het middelste pedaal. De + van m'n huidige cc gebruik ik ook alleen om, of na een einde 100 weer naar de 120 te gaan, of om er 1 km bij te zetten omdat ik net niet volledig gebruik maak van de limiet. (geen zin om de voet weer naar het pedaal te verplekken)
De - zou ik niet gebruiken, voor 1 km minder ga ik niet aan die knoppen zitten en als dat moet vanwege het overige verkeer... zo constant rijdt geen enkele niet cc rijder en ik zou er na verloop van tijd alsnog langs willen. 

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 17:49 #1167840 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Conclusies aan de hand van de accessoirescatalogus -95
Hallo Hedwig

hlambrechts schreef : Tot en met modeljaar 1990 geen + en -.Modeljaar 1991 alleen +.Vanaf modeljaar 1992 + en -.

Dat zou betekenen dat er een speciale basiskit is voor modeljaar 1991. Die vind ik in de accessoirescatalogus van modeljaar 1995 niet terug. En op de daarbijbehorende foto(s) zie ik twee verschillende hendels. Eentje voor 740/940, waarbij geen jaartal vermeld wordt, en waarin alleen een knopje zit, zoals we dat vande achterruitensproeierbediening van de estate kennen. De andere heeft een wipschakelaar, met daarbij de "tekst" 960 95-.
Tel ik de amerikaanse modellen en de auto's met het stuur aan de verkeerde kant even niet mee, dan zijn er voor de 740 maar twee verschillende basissets gemaakt. Die voor modellen -89 en die voor modellen 90-.
Mijn vermoeden is, dat alleen de modellen met rechte hendel, zoals in de 760 en 960, een wipschakelaar hebben waarmee je zowel omhoog als omlaag kunt. Voor de 760/960 worden twee basissets (turbo's zowel benzine als Diesel van 88-91 en 92-94) en twee complete sets (alleen 960 zescilinder benzine van 92-94 en 95-) genoemd. De 760 van -87 wordt helemaal niet genoemd. Net zo min als de 740 van -83 voor markten anders dan USA/CDN.
Interessant is trouwens nog wel, dat de tabel meent dat de B280E/F in 1987 in de 740/940 geleverd is. Maar dat zal een foutje zijn neem ik aan.
Groetjes
Mathy 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 18:23 #1167846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd

hlambrechts schreef :

jhuijsmans schreef : Voor zover ik weet is de computer, draadboom en handle van de 960 cc anders. Je hebt een draad extra nodig om de snelheid verlagen optie mogelijk te maken. Het versnellen is gekoppeld aan de set knop bij de latere 7/9 cc's, de vroegere (ik geloof < 90) hadden zelfs dat niet.

Tot en met modeljaar 1990 geen + en -.Modeljaar 1991 alleen +.Vanaf modeljaar 1992 + en -.

Mijn '94'er 940 (MJ 1995) had dat niet, dat was het "oude" systeem met Set en Resume en On/Off
Blijkbaar verschillende uitvoeringen in die jaren of doelde jij op de 960 varianten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD