Accu / dynamo probleem? Spoed i.v.m. uitje, a.s. zondag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 22:30 #1058783 door V700 register
Dag jongelui,
op de laatste sleuteldag in Zaltbommel, heb ik een zwaardere accu gezet. Volgens de garage was de oude meer voor een Astra of Siësta, dus in overleg wat zwaarder. De laatste tijd begon het lampje van de accu, niet te branden, maar een beetje op te lichten. Vraagtekens alom, want op het dashboard van "Slofje" dacht ik dat alles nu wel eens in orde was. Komt dat accu-liggie steeds tevoorschijn. Vanavond een ritje gemaakt, een opritje op, radio uit! Ik de motor uit, kijken of de radio het doet, niks. Starten, hé ook niks, alleen maar tikketikketik. Radio er in, contact maken, alle lampies branden. Starten, ja ze doet 't. Snel naar huis. Onderweg, knipperlichten deden het niet meer, dimlicht leek wel een waxinelicht, steeds minder licht IN de auto, alles ging uit. Geloof het of niet, maar ik was 4 meter van de parkeerplaats, uit, alles uit, dus ook de motor, wat voelt stuurbekrachtiging dan zwaar. Uiteraard stond ik helemaal scheef voor de parkeerplaats, dus samen met Amy, "Slofje" met veel geheen en geweer op haar plaats gekregen.
Een voorbijganger zei, motor starten, "1 accupool" losmaken, slaat de motor af, dan is het de dynamo. Mijn vraag kwam te laat, toen ik dacht "niks, doet 't", maar hij was al met z'n hond de hoek om.
Gezien voorenstaand verhaaltje, wat denken jullie ervan, zal ik maar meteen voor de dynamo gaan of moet ik nog ergens anders aan denken? En als het dan de dynamo is, zal ik 'm dan bij de "sloop" halen of heb ik dan een miskoop of moet ik wat anders, maar wat moet ik dan nemen voor een 740 GL van 1986. Graag jullie advies/raad.
Ik vraag nooit met spoed, maar zondag moet ik naar de Efteling, dus wil haar graag repareren, dus alsjeblieft reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 22:39 #1158816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic agressie komt nu los
Hoe graag ik zou helpen, maar haal NOOIT NEVER JAMAIS je accupool los bij draaiende motor !
De dynamo heeft een referentie-spanning nodig en dat is je accu. Hij moet iets kunnen laden en energie wegzetten naar een opslagmedium. En hij moet dat met een bepaalde spanning doen.
Voor alsnog lijkt het op een massaleiding. En de schuldige, als het de massa is, zit natuurlijk op een plek die je niet verwacht.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 22:41 #1158817 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Klinkt als een losse kabel
Als de motor spontaan afslaat en alle lampjes zijn ook uit. Dan is er kortsluiting of een van de accupolen maakt geen goed contact. Ik zou dus eerst de accupolen checken en de aarding van de accu. Aangezien alles plotseling is uitgevallen kan dat dus niet de dynamo zijn. Want een accu 'sterft' langzaam als de dynamo het in één keer niet meer doet. Meestal merk je het wel aan het acculampje dat gaat flikkeren als de dynamo (koolborsteltjes) niet meer zo goed is. Maar het kan ook het gevolg zijn van een losse aardverbinding. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een paar dingen tegelijk spelen. Een losse V-snaar naar de dynamo kan ook het lampje laten oplichten. Maar een auto die plotseling uitvalt is bijna altijd iets met een slecht contact. Want de spanning is niet zomaar ineens weg zonder dat de auto gaat sputteren volgens mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 23:03 #1158824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is al wat, maar...
Het was niet plotseling.
 Oke, radio uit. Motor slaat af. Na een 5-tal minuten kreeg ik alles weer aan de praat. Gewoon door herhaaldelijk starten, maar tijdens het rijden, hield alles er heel langzaam mee op. Lichten gingen van flauwer naar donker, maar dan ook alle lichten, voorlichten, maar ook het lichtje van de asbak en dus alle dashboardlichten, waar de claxon gisteren nog TOET deed, deed ie vanavond toe.....t. Bij terugschakelen voor het inparkeren, was alles uit, ook de motor. Dus het ging niet plotsklaps, of.....je moet dat laatste als plotseling zien. Vooralsnog, haal ik bij draaiende motor geen, accupool weg, op een jullie 'r advies.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 23:13 #1158828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten is weten.
Arthur, heb je een multimeter? Zo ja, meet dan even de spanning op de accupolen, nadat je hebt geconstateerd dat de acuu-polen toch echt goed vast zitten. Als het lukt met draaiende motor meten.
Met stilstaande motor moet je toch wel een volt of 11,5 minimaal meten, maar bij draaiende motor is alles minder dan 13,5 niet goed.
Ik denk dat gezien de verlichting ook minder wordt tijdens het rijden, de dynamo echt op is, temeer je zegt de accu al te hebben vervangen. Hij laad niet voldoende bij, lijkt het me, de accu loopt eerder leeg dan de dynamo kan bijladen.
Het is nu wat lastig, maar rijdt de auto zonder verbruikers wel gewoon door, dus zonder stoelverwarming/hoofdverlichting/achterruitverwarming/blower etc.? (haal evt. zekering 25 eruit, zodat de lampen echt helemaal uit zijn in stand "0".)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 23:38 #1158838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Morgenmiddag..
Morgenmiddag, ga ik dat proberen, moet ook naar het werk. Multimeter zoeken en in daglicht nog nameten. Moet 's avonds nog een massageuitwisseling geven/nemen, maar meldt mij in ieder geval weer, eventueel met persoonlijk bericht. Ben bang dat ik de auto niet aan de praat krijg, maar ga eerst maar meten en neem aan dat ik zekering 25, eruit moet halen voordat ik start. Ik lees het vervolg van deze berichten eerst nog morgenmiddag, door. Alvast bedankt voor de adviezen. En als je nog meer weet, graag. Baseman schreef, ook: "dat de dynamo echt wel op is", als dat het geval is wat kan ik dan het beste doen voor de auto?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2007 08:53 #1158857 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Dynamo op
Is meestal koolborstels vervangen. Je kunt die erafschroeven (zitten op de dynamo) met 1 of 2 schroefjes. Je hebt dan ook gelijk de spanningsregelaar in je hand. Wel even voorzichtig de borsteltjes eruithalen want ze zitten met veertjes tegen de rotor van de dynamo aangedrukt. Voel dan even met je vinger of de rotor niet te veel is versleten. Ter vergelijk ik heb vorig jaar met mijn 240 hetzelfde gehad. Op de snelweg knipperende electra (laadde trouwens nog wel redelijk bij 1 bepaald toerental). Ik heb toen de koolborstels vervangen, want er was er eentje afgebrokkeld en alles was weer OK. De accu was na een tijdje sukkelen zonder goede dynamo ook behoorlijk leeg. Dus dat komt overeen met jouw verhaal. Omdat ik een behoorlijk diep inslijtspoor in de rotor voelde (ik denk wel 5 millimeter) heb ik de dynamo laten reviseren (kostte ong. 100 euro). De kilometerstand van de auto was op dat moment ong. 350.000.
Dus met jouw kilometers zou het zomaar kunnen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2007 09:00 #1158858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt als........
Het beschreven probleem klinkt als een defecte spanningsregelaar.
Inderdaad, twee schroefjes op de achterkant van de dynamo en je hebt hem eruit.
is een onderdeeltje van ongeveer 15 à 20 euro en daarna even met hulpstart opgang helpen.
Ik heb het vorig jaar ook gehad, ook dezelfde symptomen, en ik kreeg ook het advies om de sleepringen op de dynamo ookt vervangen om de levensduur van de koolborstels langer te krijgen (nieuwe koolborstels op oude sleepringen zou niet goed zijn)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2007 09:33 #1158867 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic revisie?
Zo te horen is inderdaad je dynamo overleden, check voor de zekerheid de massakabel die onder je stuubekrachtigingspomp zit, deze wil nog wel eens los zitten van je motorblok. 
Dan even de laadspanning meten op de accu en achterop je dynamo, deze moet oplopen naar een volt of 14 a 15. Meet je achter op de dynamo wel de goede laadspanning maar op de accu niet zit het probleem in je bekabeling of aansluitingen.
Is je dynamo defect breng hem naar een dynamo revisiebedrijf, kost je tussen de 100 en 125 euro. Dat is altijd beter als een sloper, weet je ook niet wat je koopt. Na revisie gewoon weer 250K bedrijfszeker.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2007 18:02 #1158924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het verslag van mijn controle
Bedankt alvast voor jullie adviezen, hoor.
Maar ik ben nog bezig. En natuurlijk ging het regenen en langzaam donker worden, ik denk dat ik zondag maar met de trein ga.
Ten eerste heb ik de spanning gecheckd van de accu, die was 11,8 bij stilstaande motor. Toen starten (zekering 25 is bij mij een reserve) dus gestart met alle zekeringen erin, omdat het een nieuwe accu is had ik van een collega gehoord dat ie zichzelf oplaadt (?). Enfin meten, en dan blijft de waarde hangen rond 11.6. Lichten aan en toen ging ie heel langzaam, achter de komma, zakken. Dus gauw licht uit en bleef ie stationair op 11.4/11.5
Dan de "domme" vragen.
Ik kan in Haynes niet de motoronderdelen vinden van de 740, het gaat allemaal om de 760, terwijl de titel is "Volvo 740 & 760" ook kan ik niks vinden over de dynamo. Wat ik dacht dat er een kabel zou moeten zijn onder de stuurbekrachtigingspomp, zit een kabel en vast. Maar ook daar weet ik niet zeker of ik die pomp wel te pakken had. Dus heb ik 2 foto's gemaakt, waarvan ik van jullie graag wil weten of ik de goede onderdelen aan het checken ben. En dan nog een heel domme, jullie zullen wel gniffelen, Holzken schreef dat ik de achterkant van de dynamo moest meten, wat ik dus dacht dat de dynamo was, zie onderstaande foto. Kreeg ik 0, maar, en dat is de vraag: op een accu weet ik het wel + en - maar hoe meet ik spanning op een dynamo?
Dan nog een eerste opmerking, wellicht ter oplossing, in mijn handleiding die ik met Hedwig gelukkig heb kunnen ruilen van een Franse naar een Nederlandse, staat dat ik een accu nodig heb van 55Ah, voor een benzinemotor. Bij Dynamo staat maximumstroomsterkte 70 A, m'n huidige nieuwe accu is echter 74Ah. Is dit een gegeven dat jullie schrijven Ah, Ah, is niet hetzelfde als A, dus sla ik de plank mis of ligt hier misschien het probleem.
 Dan de foto's, ......wel dat is jammer, die krijg ik er dus niet op. Met jullie goedvinden stuur ik een paar van jullie de foto's toe per @mail, ter controle.
 Met vriendelijke groet en alvast of nogmaals bedankt, voor jullie moeite.
Arthur

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC