lock-up vastzetten

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 13:34 #1158190 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Al bij 60

mbroeren schreef : Mijn automaat schiet boven de 70 bij constante snelheden in een lock-up (zo heet dat toch?). Minder toeren, altijd prettig en het schokje neem ik voor lief. Bij licht gasgeven blijft hij daar lekker inhangen, wat ook prettig is want er is genoeg koppel voorhanden. Nu merk ik dat hij soms sneller/makkelijker acceleert als hij in de lock-up blijft hangen, dan dat ie eruitspringt en ook nog terugschakelt.

Bij mij doet hij dit al bij ong 60 km per uur, en bij het minste geringste springt de lock-up er weer af.
Ik vind het nogal hinderlijk (in stadsverkeer, althans bij 50-60 km per uur). Kennelijk niets aan te doen? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 13:40 #1158191 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic ???

Kompagne schreef : Even een vraagje... wat is de lock-up? Is dat een soort overdrive die ik met het knopje op mijn pook uit kan zetten?

Dat zou ik ook wel eens willen weten...

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 14:25 #1158192 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Lock up

bodejodel schreef :

Kompagne schreef : Even een vraagje... wat is de lock-up? Is dat een soort overdrive die ik met het knopje op mijn pook uit kan zetten?

Dat zou ik ook wel eens willen weten...

De discussie gaat over automatisch versnellingsbakken die boven een bepaalde snelheid de koppelomvormer 'uitzetten' (geen slip meer) door de bak te 'locken'.
Sorry voor mijn lekentaal, misschien is er een techneut die het even wil toelichten?

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 14:45 #1158194 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Lock-up
Misschien maakt dit wat duidelijk:
<a href="/?q=node/7336" target="_blank">Werking lock-up</a>
Een paar postings verder gaan....
Groeten.Hedwig

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 14:48 #1158196 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic De Lock-up
Hoi allemaal,
Eric heeft gelijk. De koppeling van een een automatische versnellingsbak is een vloeistof koppeling. Dit zorgt ervoor dat je altijd transmissie (vrij veel) hebt. Dat is ook de reden waarom met name in het verleden auto&#39;s met een automatische versnellingsbak meer brandstof verbruikte. Om dit voor een gedeelte te ondervangen heeft men de Lock-up geintroduceerd. Deze zorgt ervoor dat er een vaste verbinding ontstaat tussen de wielen en de uitgaande as van de motor.
Het idee daarachter is dus dat als je b.v. 90 kmh rijd er een vaste verbinding ontstaat en er dus minder brandstof verbruikt wordt, omdat er minder transmissie verlies optreed.
Bij de oudere bakken (AW70/71 ZF4HP22) is de lock-up (zeg maar het stuurmechanisme) hydraulisch. Het ding heet in het engels governer geloof ik. Bij een bepaalde snelheid word een bepaalde oliedruk in de bak opgebouwd. Als de druk boven een bepaald niveau komt zet de lock-up zich vast.
Bij Nieuwere elektronisch aangestuurde bakken (AW30-40 / 43, etc.) word de lockup door een solenoid aangestuurd; elektronisch dus. Hierdoor kan de Lock-up op verschillende momenten inschakelen als de computer denkt dat het goed is. b.v. in de tweede en derde versnelling. Hierdoor kan er ook in stadsverkeer met ingeschakelde lock-up gereden worden, wat weer een positieve invloed op het brandstofverbruik heeft.
Het knopje op je pook heeft niks met de lock-up te maken. Dit knopje tref je alleen aan op auto&#39;s met een aw 70/71 versnellingsbak. De AW 70/71 bakken zijn eigenlijk automatische 3 versnellingsbakken met een overdriver erop geschroefd. Met het knopje op de pook kan je voorkomen dat de bak zelf z&#39;n overdrive inschakelt. Je blijft dan dus eigenlijk in z&#39;n  derde versnelling rijden. Je kan aan de pook ook snel zien of er een zf4hp22 bak onder de auto zit (standen p,r,n,3,2,1) of een AW 70/71 (standen p,r,n,2,1 + knopje op pook) 
De elektronische bakken zijn te herkennen aan de 3 knopjes met programma keuzes naast de pook.
Groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 15:18 #1158199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic precies
en nu wil ik dat hij er wat langer in blijft plakken en en er niet uispringt als ik m&#39;n gas los laat (waar je juist &#39;m nodig zou hebben om brandstof te besparen want gekoppeld gas los resulteert in nul brandstofverbruik met een injectiemotor).
Bedankt voor de reacties, ik ga er vanuit dat wat ik wil niet kan. Trouwens: boven de 150 blijft hij er wel inzitten met &#39;t gas erop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2009 21:08 #1225623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterstand
hier dus ook maar even de opmerking: in de winterstand lijkt het alsof hij langer in de lockup blijft zitten als je gas geeft (loslaten niet dus). <a href="/node/21251#comment-113377" target="_blank">Hier</a> de rest van de tekst hierover.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 21:30 #1225780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het niet doen
Martijn,
Ik heb veel geexperimenteerd met de lock in en uitschakelen middels een eigenbouw electronische schakeling in mijn 960. Als je de lock-up ingeschakeld houdt en kickdown geeft gaat dat gepaard met een enorme klap in de aandrijflijn en ook weer opschakelen vanuit de kick-down! Dat wil je echt niet. De kickdown moet er even uit om soepleheid te geven bij de overgangen!
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 08:26 #1225817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank je

robertm schreef : Martijn,
Ik heb veel geexperimenteerd met de lock in en uitschakelen middels een eigenbouw electronische schakeling in mijn 960. Als je de lock-up ingeschakeld houdt en kickdown geeft gaat dat gepaard met een enorme klap in de aandrijflijn en ook weer opschakelen vanuit de kick-down! Dat wil je echt niet. De kickdown moet er even uit om soepleheid te geven bij de overgangen!
Robert 

Dank je voor je bezorgdheid. Ik doe het ook niet hoor maar het viel me gewoon op toen het glad was. Overigens schiet hij altijd uit de lockup als je even gas loslaat dus dat zou dan de oplossing zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC