lock-up vastzetten
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Bij mij doet hij dit al bij ong 60 km per uur, en bij het minste geringste springt de lock-up er weer af.mbroeren schreef : Mijn automaat schiet boven de 70 bij constante snelheden in een lock-up (zo heet dat toch?). Minder toeren, altijd prettig en het schokje neem ik voor lief. Bij licht gasgeven blijft hij daar lekker inhangen, wat ook prettig is want er is genoeg koppel voorhanden. Nu merk ik dat hij soms sneller/makkelijker acceleert als hij in de lock-up blijft hangen, dan dat ie eruitspringt en ook nog terugschakelt.
Ik vind het nogal hinderlijk (in stadsverkeer, althans bij 50-60 km per uur). Kennelijk niets aan te doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat zou ik ook wel eens willen weten...Kompagne schreef : Even een vraagje... wat is de lock-up? Is dat een soort overdrive die ik met het knopje op mijn pook uit kan zetten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
De discussie gaat over automatisch versnellingsbakken die boven een bepaalde snelheid de koppelomvormer 'uitzetten' (geen slip meer) door de bak te 'locken'.bodejodel schreef :
Dat zou ik ook wel eens willen weten...Kompagne schreef : Even een vraagje... wat is de lock-up? Is dat een soort overdrive die ik met het knopje op mijn pook uit kan zetten?
Sorry voor mijn lekentaal, misschien is er een techneut die het even wil toelichten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
<a href="/?q=node/7336" target="_blank">Werking lock-up</a>
Een paar postings verder gaan....
Groeten.Hedwig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Eric heeft gelijk. De koppeling van een een automatische versnellingsbak is een vloeistof koppeling. Dit zorgt ervoor dat je altijd transmissie (vrij veel) hebt. Dat is ook de reden waarom met name in het verleden auto's met een automatische versnellingsbak meer brandstof verbruikte. Om dit voor een gedeelte te ondervangen heeft men de Lock-up geintroduceerd. Deze zorgt ervoor dat er een vaste verbinding ontstaat tussen de wielen en de uitgaande as van de motor.
Het idee daarachter is dus dat als je b.v. 90 kmh rijd er een vaste verbinding ontstaat en er dus minder brandstof verbruikt wordt, omdat er minder transmissie verlies optreed.
Bij de oudere bakken (AW70/71 ZF4HP22) is de lock-up (zeg maar het stuurmechanisme) hydraulisch. Het ding heet in het engels governer geloof ik. Bij een bepaalde snelheid word een bepaalde oliedruk in de bak opgebouwd. Als de druk boven een bepaald niveau komt zet de lock-up zich vast.
Bij Nieuwere elektronisch aangestuurde bakken (AW30-40 / 43, etc.) word de lockup door een solenoid aangestuurd; elektronisch dus. Hierdoor kan de Lock-up op verschillende momenten inschakelen als de computer denkt dat het goed is. b.v. in de tweede en derde versnelling. Hierdoor kan er ook in stadsverkeer met ingeschakelde lock-up gereden worden, wat weer een positieve invloed op het brandstofverbruik heeft.
Het knopje op je pook heeft niks met de lock-up te maken. Dit knopje tref je alleen aan op auto's met een aw 70/71 versnellingsbak. De AW 70/71 bakken zijn eigenlijk automatische 3 versnellingsbakken met een overdriver erop geschroefd. Met het knopje op de pook kan je voorkomen dat de bak zelf z'n overdrive inschakelt. Je blijft dan dus eigenlijk in z'n derde versnelling rijden. Je kan aan de pook ook snel zien of er een zf4hp22 bak onder de auto zit (standen p,r,n,3,2,1) of een AW 70/71 (standen p,r,n,2,1 + knopje op pook)
De elektronische bakken zijn te herkennen aan de 3 knopjes met programma keuzes naast de pook.
Groetjes Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor de reacties, ik ga er vanuit dat wat ik wil niet kan. Trouwens: boven de 150 blijft hij er wel inzitten met 't gas erop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb veel geexperimenteerd met de lock in en uitschakelen middels een eigenbouw electronische schakeling in mijn 960. Als je de lock-up ingeschakeld houdt en kickdown geeft gaat dat gepaard met een enorme klap in de aandrijflijn en ook weer opschakelen vanuit de kick-down! Dat wil je echt niet. De kickdown moet er even uit om soepleheid te geven bij de overgangen!
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank je voor je bezorgdheid. Ik doe het ook niet hoor maar het viel me gewoon op toen het glad was. Overigens schiet hij altijd uit de lockup als je even gas loslaat dus dat zou dan de oplossing zijn.robertm schreef : Martijn,
Ik heb veel geexperimenteerd met de lock in en uitschakelen middels een eigenbouw electronische schakeling in mijn 960. Als je de lock-up ingeschakeld houdt en kickdown geeft gaat dat gepaard met een enorme klap in de aandrijflijn en ook weer opschakelen vanuit de kick-down! Dat wil je echt niet. De kickdown moet er even uit om soepleheid te geven bij de overgangen!
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.