lock-up vastzetten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 11:03 #1058684
door V700 register
lock-up vastzetten is gemaakt door V700 register
Zou Electro de juiste categorie zijn?
Mijn automaat schiet boven de 70 bij constante snelheden in een lock-up (zo heet dat toch?). Minder toeren, altijd prettig en het schokje neem ik voor lief. Bij licht gasgeven blijft hij daar lekker inhangen, wat ook prettig is want er is genoeg koppel voorhanden. Nu merk ik dat hij soms sneller/makkelijker acceleert als hij in de lock-up blijft hangen, dan dat ie eruitspringt en ook nog terugschakelt.
Wat ik eigenlijk het liefste wil, is dat hij er pas uitspringt als ik door of tegen de kickdown-klik aantrap. Maw, op de snelweg wil ik op koppel versnellen wanneer ik redelijk wat gasgeef, ipv dat hij uit de lock-up schiet en ook nog een versnelling terugschakelt met hoger toeren van dien.
Is zoiets af te dwingen?
Mijn automaat schiet boven de 70 bij constante snelheden in een lock-up (zo heet dat toch?). Minder toeren, altijd prettig en het schokje neem ik voor lief. Bij licht gasgeven blijft hij daar lekker inhangen, wat ook prettig is want er is genoeg koppel voorhanden. Nu merk ik dat hij soms sneller/makkelijker acceleert als hij in de lock-up blijft hangen, dan dat ie eruitspringt en ook nog terugschakelt.
Wat ik eigenlijk het liefste wil, is dat hij er pas uitspringt als ik door of tegen de kickdown-klik aantrap. Maw, op de snelweg wil ik op koppel versnellen wanneer ik redelijk wat gasgeef, ipv dat hij uit de lock-up schiet en ook nog een versnelling terugschakelt met hoger toeren van dien.
Is zoiets af te dwingen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 11:56 #1157995
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kickdown kabel wat losser?
Terugschakelen gebeurt pas wanneer je tegen de kickdown aanklikt. Een latere reactie kun je krijgen door de kickdownkabel wat losser af te stellen. Hebben velen reeds gedaan. Lockup inschakelen gebeurt denk ik op toerental. In mijn automaat helaas alleen in de 4e versnelling, waarbij het toerental zakt van 2400 naar 2250. Het kan ook zijn nalv het snelheidssignaal. Lockup wordt atijd actief net iets boven de 100 km en in de 4e, ongeacht hoe diep het gaspedaal is ingetrapt zonder kickdown. Ietwat irritant op 100km wegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 12:22 #1157997
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Lock-up
Hoi Martijn
De Bak onder een V90 is van een heel ander soort dan van een 740 of 940. Er ligt een elektronisch gestuurde AW bak in waarbij de lock-up al in de tweede ersnelling gaat werken. De lock-up wordt aangestuur door een magneetklep (solenoid), welke weer door de computer wordt aangestuurd. Hieraan is heel weinig vast te zetten, tenzij je computermappings gaat veranderen (ben ik nog nooit tegengekomen).
In dit linkje staat beschreven hoe wat en wanneer de lock-up zou moeten werken en weer uit moet schakelen:
caunter.ca/volvo960/ce14807.pdf
Verder nog een paar tips: Ververs de automaatolie een paar keer achter elkaar door te flushen (hoeft volgens volvo nooit te gebeuren, maar toch maar eens doen), hierdoor word ie goed schoongespoelt en gaat hij ongetwijfeld beter schakelen; vervang het zeefje door een nieuwe en als laatste demonteer de lock-up solenoid en reinig deze (echt heel schoon werken).
Verder kan het zijn dat als de automaat veel gaat schakelen, de pnp switch aan de zijkant van het blok aan het overlijden is. Dat wil nog wel eens gebeuren bij deze bakken.
Succes Bouke
De Bak onder een V90 is van een heel ander soort dan van een 740 of 940. Er ligt een elektronisch gestuurde AW bak in waarbij de lock-up al in de tweede ersnelling gaat werken. De lock-up wordt aangestuur door een magneetklep (solenoid), welke weer door de computer wordt aangestuurd. Hieraan is heel weinig vast te zetten, tenzij je computermappings gaat veranderen (ben ik nog nooit tegengekomen).
In dit linkje staat beschreven hoe wat en wanneer de lock-up zou moeten werken en weer uit moet schakelen:
caunter.ca/volvo960/ce14807.pdf
Verder nog een paar tips: Ververs de automaatolie een paar keer achter elkaar door te flushen (hoeft volgens volvo nooit te gebeuren, maar toch maar eens doen), hierdoor word ie goed schoongespoelt en gaat hij ongetwijfeld beter schakelen; vervang het zeefje door een nieuwe en als laatste demonteer de lock-up solenoid en reinig deze (echt heel schoon werken).
Verder kan het zijn dat als de automaat veel gaat schakelen, de pnp switch aan de zijkant van het blok aan het overlijden is. Dat wil nog wel eens gebeuren bij deze bakken.
Succes Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 16:21 #1158022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pnp
dank voor uitgebreide reactie!Wat is een PNP-switch? Duur?
Bij mij gaat hij nimmer in de lockup als ik z'n 2 rijd, in 3 wel.
Bij mij gaat hij nimmer in de lockup als ik z'n 2 rijd, in 3 wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 16:56 #1158029
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lock-up
Even een vraagje... wat is de lock-up? Is dat een soort overdrive die ik met het knopje op mijn pook uit kan zetten?
groeten Ad (lidnr 622)
groeten Ad (lidnr 622)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 17:07 #1158032
door V700 register
staat een verhaal over deze schakelaar. De schakelaar kost een euro of 80 plus 1,5 uur verbouwen. Uitbouwen pas doen nadat er foutcodes uit de automaat komen over deze schakelaar. Deze is vaak de oorzaak van automaatproblemen, maar mijne schakelt ongeveer zoals jij het beschrijft. Het inschakelen van de lockup voel je een klein beetje. Aan het gedrag met versnellen zal ik eens wat aandacht besteden, nog onvoldoende snelwegkilometers met de dame gemaakt om daar zo specifiek over te kunnen oordelen.
Off topic: hoe maak je een nette link in een bericht met een andere tekst dan hierboven en hoe zorg je ervoor dat deze in een ander window opent?
gegroet allemaal!
Beantwoord door V700 register in topic PNP
Het is de schakelaar die aan de automaatsturing doorgeeft in welke positie de pook staat. Hier www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAut...sorSwitchReplacementmbroeren schreef : dank voor uitgebreide reactie!Wat is een PNP-switch? Duur?
staat een verhaal over deze schakelaar. De schakelaar kost een euro of 80 plus 1,5 uur verbouwen. Uitbouwen pas doen nadat er foutcodes uit de automaat komen over deze schakelaar. Deze is vaak de oorzaak van automaatproblemen, maar mijne schakelt ongeveer zoals jij het beschrijft. Het inschakelen van de lockup voel je een klein beetje. Aan het gedrag met versnellen zal ik eens wat aandacht besteden, nog onvoldoende snelwegkilometers met de dame gemaakt om daar zo specifiek over te kunnen oordelen.
Off topic: hoe maak je een nette link in een bericht met een andere tekst dan hierboven en hoe zorg je ervoor dat deze in een ander window opent?
gegroet allemaal!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 22:12 #1158123
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic computermappings
ik houd me aanbevolen voor de computermappings-tip die er toe leidt....
zonder gekheid, ik zou het mooi vinden als hij wat langer (lees: ook bij meer gasgeven en bij heuveltje op) in de lock-up zou blijven hangen. Nu merk je dat hij er redelijk makkelijk uitspringt als je niet met fluwelen voet gas bijgeeft. Ik zal ook de kickdownkabel-slapper-optie eens bekijken, hoewel hij niet heel snel terugschakelt, mag ook dat wel iets minder van mij.
zonder gekheid, ik zou het mooi vinden als hij wat langer (lees: ook bij meer gasgeven en bij heuveltje op) in de lock-up zou blijven hangen. Nu merk je dat hij er redelijk makkelijk uitspringt als je niet met fluwelen voet gas bijgeeft. Ik zal ook de kickdownkabel-slapper-optie eens bekijken, hoewel hij niet heel snel terugschakelt, mag ook dat wel iets minder van mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 23:22 #1158139
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Kick-down cable afwezig
Hoi Martijn,
De kick-down kabel verstellen zal moeilijk worden op een 960 want volgens mij zit die er niet in!!!!!! Hij is vervangen door een schakelaar in je fire-wall (afscheiding motorcompartiment/passagierscompartiment). Deze doet volgens mij alleen maar aan/uit wat hij doorgeeft aan de computer.
Tja, en die mappings.............., zoals ik al zei ben ik daar nog nooit iets van tegengekomen, maar wat het nog extra gecompliceerd maakt is dat je automaat computer ook nog eens communiceert met je motormanagment!
Verder is het niet voor niks dat hij heuveltje op uit de lock-up springt. Hierdoor kan de motor, maar ook een deel van de automaat (lees oliepomp) meer toeren maken zodat deze beter worden gekoeld! (deze bakken zijn berucht citaat; brickboard.com: " <font face="Arial, Helvetica, sans-serif"><a href=" www.vcoa.org/700-900-faq/TransmissionAut...tsinHotHillyClimates ">960 AW30-40 Self-Destructs in Hot, Hilly Climates ",
dus ik zou niet zomaar aan de schakelmappings gaan peuteren, zeker niet als je geen extra oliekoeler hebt gemonteerd. Verder is het naar mijn mening zo dat als je bak goed schakelt en onderhouden is, je de switch naar de lock-up amper voelt. Als je bak niet soepel schakelt of als de lock-up er bruusk inkomt, is dat volgens mij het resultaat van achterstallig onderhoud......., dat is volgens mij de koe bij de staart pakken ipv de koe bij de horens.
Affin, ik heb weer genoeg meningen de wereld ingestuurd, doe er uw voordeel mee.
gr. Bouke
De kick-down kabel verstellen zal moeilijk worden op een 960 want volgens mij zit die er niet in!!!!!! Hij is vervangen door een schakelaar in je fire-wall (afscheiding motorcompartiment/passagierscompartiment). Deze doet volgens mij alleen maar aan/uit wat hij doorgeeft aan de computer.
Tja, en die mappings.............., zoals ik al zei ben ik daar nog nooit iets van tegengekomen, maar wat het nog extra gecompliceerd maakt is dat je automaat computer ook nog eens communiceert met je motormanagment!
Verder is het niet voor niks dat hij heuveltje op uit de lock-up springt. Hierdoor kan de motor, maar ook een deel van de automaat (lees oliepomp) meer toeren maken zodat deze beter worden gekoeld! (deze bakken zijn berucht citaat; brickboard.com: " <font face="Arial, Helvetica, sans-serif"><a href=" www.vcoa.org/700-900-faq/TransmissionAut...tsinHotHillyClimates ">960 AW30-40 Self-Destructs in Hot, Hilly Climates ",
dus ik zou niet zomaar aan de schakelmappings gaan peuteren, zeker niet als je geen extra oliekoeler hebt gemonteerd. Verder is het naar mijn mening zo dat als je bak goed schakelt en onderhouden is, je de switch naar de lock-up amper voelt. Als je bak niet soepel schakelt of als de lock-up er bruusk inkomt, is dat volgens mij het resultaat van achterstallig onderhoud......., dat is volgens mij de koe bij de staart pakken ipv de koe bij de horens.
Affin, ik heb weer genoeg meningen de wereld ingestuurd, doe er uw voordeel mee.
gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2007 01:28 #1158153
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Lock up
Lock up boven de 100 Km?
Dat is inderdaad irritant, een paar keer olie verversen wil vaak weleens helpen dit te verlagen. Bij mij lockt tie op bij 85 Km!
De kabel naar de bak staat zo los dat hij er net zo goed af kan................
In combinatie met de chip schakelt de bak net zoveel terug als ik wil, spelen met het gaspendaal
Dat is inderdaad irritant, een paar keer olie verversen wil vaak weleens helpen dit te verlagen. Bij mij lockt tie op bij 85 Km!
De kabel naar de bak staat zo los dat hij er net zo goed af kan................
In combinatie met de chip schakelt de bak net zoveel terug als ik wil, spelen met het gaspendaal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2007 07:29 #1158155
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lock up boven 100km
We wijken weliswaar af van het onderwerp, maar mijn 2 940's, beide automaat hebben een lock-up die net boven 100km/h inkomt.
Olie wordt altijd netjes ververst, daar ligt het dus niet aan. Volgens mij is dit normaal, want eerder 940's die ik heb gehad hadden dit ook.
Vind het inderdaad op 100 km/h wegen erg irritant, je gaat automatisch harder rijden.
Richard
Olie wordt altijd netjes ververst, daar ligt het dus niet aan. Volgens mij is dit normaal, want eerder 940's die ik heb gehad hadden dit ook.
Vind het inderdaad op 100 km/h wegen erg irritant, je gaat automatisch harder rijden.
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam