VW LT1, D24tic, vermogen probleem
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2020 12:52 #1460488
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bij de turbo
Bij de turbo zit een wastegate klep die bedient word door een potje met een membraan erin. Dit membraan word bedient door de turbo druk. Er zit een slangetje van misschien 5-7 cm. Die leid de turbodruk van de turbo naar het potje.
Is dat slangetje door dan bouwt de druk gigantisch op en word het een race monster. Is het membraan stuk dan bouwt die ook gigantisch druk op en word het ook een racemonster. Is de waste gate klep losgemaakt van het potje dan is ie erg willekeurig. Dan kan ie enorm druk opbouwen zoals de andere gevallen maar ook totaal geen enkele druk opbouwen en roken en sloom zijn en dat kan wat wissellen.
De enige electronica die erop kan zitten is voor de EGR klep maar dat mag je er allemaal gerust afhalen. Heeft geen effect op het motorvermogen.
Jammer dat de vorige motor is overleden door een stomme fout van iemand. Mooie km stand ook! Dat halen ze in de Volvo's eigenlijk nooit. Die worden niet goed verzorgd en ook niet goed warm gereden.
Voor het half miljoen zijn ze vaak helemaal op in de Volvo's.
Ik heb in een 740 van mij de D24 vervangen door een D5252T die ook in de T4 transporters ligt en in de Volvo 850 en V70 classic.
Stuk betrouwbaarder en sneller en zou denk ik ook wel leuk zijn in een LT.
Groetjes
Gerben
Is dat slangetje door dan bouwt de druk gigantisch op en word het een race monster. Is het membraan stuk dan bouwt die ook gigantisch druk op en word het ook een racemonster. Is de waste gate klep losgemaakt van het potje dan is ie erg willekeurig. Dan kan ie enorm druk opbouwen zoals de andere gevallen maar ook totaal geen enkele druk opbouwen en roken en sloom zijn en dat kan wat wissellen.
De enige electronica die erop kan zitten is voor de EGR klep maar dat mag je er allemaal gerust afhalen. Heeft geen effect op het motorvermogen.
Jammer dat de vorige motor is overleden door een stomme fout van iemand. Mooie km stand ook! Dat halen ze in de Volvo's eigenlijk nooit. Die worden niet goed verzorgd en ook niet goed warm gereden.
Voor het half miljoen zijn ze vaak helemaal op in de Volvo's.
Ik heb in een 740 van mij de D24 vervangen door een D5252T die ook in de T4 transporters ligt en in de Volvo 850 en V70 classic.
Stuk betrouwbaarder en sneller en zou denk ik ook wel leuk zijn in een LT.
Groetjes
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2020 19:12 #1460498
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hij had 1.275000 km gelopen!!!
Wow..
Wat was die fout dan die gemaakt is ( door die domme persoon) ?
Ga je je afvragen dan.
Maar hoezo zal zo'n blok in een Volvo die stand niet halen en in een LT wel ?
Ander soort bestuurder ?
Wat was die fout dan die gemaakt is ( door die domme persoon) ?
Ga je je afvragen dan.
Maar hoezo zal zo'n blok in een Volvo die stand niet halen en in een LT wel ?
Ander soort bestuurder ?
- Rednas Rednas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2020 20:52 #1460504
door Rednas Rednas (GAST)
Beantwoord door Rednas Rednas (GAST) in topic Ander soort rijden 70kmh is
Ander soort rijden 70kmh is ideale cruise snelheid. Afstanden van Zeeland - Oostduitsland en Duitsland en Zwitserland enz polen Tsjechië, en als de auto je brood en passie is dan haal je zulke km stand. Goede olie vaak verse oliefilter enz. Ik ken mensen die zeggen dat ze niet vaak olie wisselen enz en zeggen dat ze makkelijk 4ton km halen maar meer dan miljoen dan moet je hem heel goed behandelen. Ik had hem uitgeleend en blijkbaar was een vriesplug doorgeroest dus de koelvloeistof was er uit en hij was doorgereden.
Maargoed update :ik heb een aanbod gekregen van een 740tic met apk en in uitzonderlijke toestand. Man door hoge leeftijd z'n rijbewijs ingenomen auto kwam alleen buiten voor de Apk de laatste 13jaar. (voor onderdelen voor m'n LT) 150euro ik heb het gedaan en als alles goed gaat heb ik hem maandag. Ik ga dan alles vergelijken en kijken waar het probleem zit
Maargoed update :ik heb een aanbod gekregen van een 740tic met apk en in uitzonderlijke toestand. Man door hoge leeftijd z'n rijbewijs ingenomen auto kwam alleen buiten voor de Apk de laatste 13jaar. (voor onderdelen voor m'n LT) 150euro ik heb het gedaan en als alles goed gaat heb ik hem maandag. Ik ga dan alles vergelijken en kijken waar het probleem zit
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2020 20:55 #1460505
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 150
150 euro voor een complete auto is netjes.
Hoop dat je het kan vinden, ben erg benieuwd. Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Gerben
Hoop dat je het kan vinden, ben erg benieuwd. Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Gerben
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2020 20:57 #1460506
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Voor de leuk
Voor de leuk nog even een filmpje van de D5252T in mijn 740. Is zoiets ook niet leuk voor in een LT?
<iframe allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" src="" width="560">
Groetjes,
Gerben
<iframe allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" src="" width="560">
Groetjes,
Gerben
- Rednas Rednas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2020 16:39 #1460520
Beantwoord door Rednas Rednas (GAST) in topic Is dat veel werk en aanpassen
Is dat veel werk en aanpassen? En hoe te doen met versnellingsbak
- Rednas Rednas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2020 19:28 #1460521
Beantwoord door Rednas Rednas (GAST) in topic De monteur zei dat het een
De monteur zei dat het een electrisch vacuüm klepje is welke niet is aangesloten.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-05-2020 11:41 #1460522
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic hier het project van de D5252T
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2020 12:48 #1460523
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dank
Dankje voor het plaatsen van de link.
De originele versnellingsbak van de D24 past zo aan de D5252T, daar is niks aan veranderd. Zelfde bellhousing. Vliegwiel van de D24 inclusief koppelingsset past ook zo op de D5252T.
De carterpan van de D24 moet je inkorten en past dan ook zo onder de D5252T
Voor inlaat & uitlaatspruitstuk moet je misschien zelf even wat maken. Ik heb de originele D5252T inlaat gebruikt en die wat verlast. Voor het uitlaatspruitstuk heb ik het D24 turbo uitlaatspruitstuk gebruikt en een poort eraf geslepen en dicht gelast. Die past dan ook zomaar op de D5252T inclusief D24 turbo.
Je zal zelf wel motorsteunen moet maken en moeten lassen.
Het allergrootste punt is de enorme hoeveelheid electronica en een ECU + electronisch gaspedaal plaatsen. Ik heb alles uitgezocht en het in mijn 740 ingebouwd. Werkt prima, plus kan ik nu alles uitlezen met een laptop en een OBD2 poort. De D5252T heeft een electronische bediende rotatie brandstofpomp.
Een andere optie is iemand vinden die een mechanische pomp kan maken voor de 5 cilinder motor. Dan is het net zo makkelijk als bij een D24.
De D5252T is betrouwbaarder dan de D24, heeft meer PK en NM's met een cilinder minder en is ook nog zuiniger!
De D24's willen wel scheuren in de cilinderkop vanuit de voorwervelkamer. De D5252T heeft de verbrandingsruimte in de zuiger en niet meer in de kop. De koppen scheuren dus niet meer.
Dat electrische vacuumklepje is waarschijnlijk van de EGR en het is dus niet erg dat deze niks doet. Wees wel even zeker dat als er EGR op zit, deze niet volledig vacuum krijgt op zijn bedieningsklep. Dan zuigt je motor namelijk continu zijn eigen uitlaatgassen aan.
Groeten,
Gerben
De originele versnellingsbak van de D24 past zo aan de D5252T, daar is niks aan veranderd. Zelfde bellhousing. Vliegwiel van de D24 inclusief koppelingsset past ook zo op de D5252T.
De carterpan van de D24 moet je inkorten en past dan ook zo onder de D5252T
Voor inlaat & uitlaatspruitstuk moet je misschien zelf even wat maken. Ik heb de originele D5252T inlaat gebruikt en die wat verlast. Voor het uitlaatspruitstuk heb ik het D24 turbo uitlaatspruitstuk gebruikt en een poort eraf geslepen en dicht gelast. Die past dan ook zomaar op de D5252T inclusief D24 turbo.
Je zal zelf wel motorsteunen moet maken en moeten lassen.
Het allergrootste punt is de enorme hoeveelheid electronica en een ECU + electronisch gaspedaal plaatsen. Ik heb alles uitgezocht en het in mijn 740 ingebouwd. Werkt prima, plus kan ik nu alles uitlezen met een laptop en een OBD2 poort. De D5252T heeft een electronische bediende rotatie brandstofpomp.
Een andere optie is iemand vinden die een mechanische pomp kan maken voor de 5 cilinder motor. Dan is het net zo makkelijk als bij een D24.
De D5252T is betrouwbaarder dan de D24, heeft meer PK en NM's met een cilinder minder en is ook nog zuiniger!
De D24's willen wel scheuren in de cilinderkop vanuit de voorwervelkamer. De D5252T heeft de verbrandingsruimte in de zuiger en niet meer in de kop. De koppen scheuren dus niet meer.
Dat electrische vacuumklepje is waarschijnlijk van de EGR en het is dus niet erg dat deze niks doet. Wees wel even zeker dat als er EGR op zit, deze niet volledig vacuum krijgt op zijn bedieningsklep. Dan zuigt je motor namelijk continu zijn eigen uitlaatgassen aan.
Groeten,
Gerben
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2020 12:50 #1460524
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heb je fotos
Heb je fotos van de motor en alle aansluitingen? Misschien dat ik het dan zo kan zien als er iets niet klopt?
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
Moderators: Jerry Stam