Afstellen stationair D24Tic + lek koelvloeistof ?

  • Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2019 11:33 #1109160 door Andy Bauwens
Hallo,

Ik vraag me af waar ik best het stationaire toerental van mijn D24TIC ga afstellen ? Deze draait warm 500 soms 600 toeren (MY 92 944 TDic M46) , dat lijkt mij te weinig te zijn. Ik lees overal dat bij warme motor de hendel van de pomp tegen de aanslagsteun moet liggen. Bij mij is dit niet het geval, zie foto, er is nog ongeveer 1cm speling tussen. Dus waselment defect of waar ligt dit aan ? of kabel niet goed afgesteld (= te kort) ?
Dus evt het waselement vervangen en dan zou het stationair toerental ook goed moeten zijn = maw hendel kan dan verder zakken naar pompsteun toe.
Waselment werkt wel nog goed volgens mij, koudstart draait hij 1200 ofzo voor enkele minuten en zakt dan langzaam naar 1000 en 800 enz na een tijdje.
Er zijn verschillende mogelijkheden waar het toerental af te stellen, bvb aan de regelvijs op de pomp (kant motor) (het meest logische) of allerlei regelvijsjes en hendels op de pomp zelf gaan verdraaien ?

Ook gemerkt dat er een koelvloeistoflek is, volgens mij komt die KVL van tussen de kop en het onderblok. Zie foto. kan dat ? Heeft er ooit al iemand daar van gehoord / tegengekomen / weet van ?
Is die kop krom waardoor de KVL gaat lekken naar buiten toe ?? (ik hoop van niet) Aanspannen kopbouten moet de nokkenas eruit wss ?
Auto heeft wel 9 jaar niet gereden in het verkeer ... (wel af en toe eens draaien) , het lek was er al want ik zag witte sporen op het blok. Nu met nieuwe KVL erin te doen en te gaan rijden is dit volgens mij goed gaan lekken, niet superveel maar toch te veel om goed te zijn eigenlijk.
Geen olie in de KVL te vinden, geen water in motorolie (geen mayonaise) , geen waterdamp in uitlaat, volgens mij ook geen luchtbellen in de KVL resevoir (nog niet nagekeken) . KVL reservoir zakt een beetje maar niet superveel.
Klepspeling allemaal in orde en binnen de grenzen, compressie nog niet gemeten maar zal ook wel goed zijn veronderstel ik, motor slaat direct aan bij koudstart.

Graag hoor ik de gedachten van de kenners ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2019 12:09 #1456830 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic koppakking lek naar buiten
Indrukwekkend, moet je uiteindelijk wat mee gaan doen. Voordeel is dat je niet hoeft te twijfelen wat het is, alleen maar twijfelen wanneer het opeens vol doorslaat en de motor droog staat voor je het hebt gemerkt. Ik zou een nieuwe koppakking doen, kijken of vlakken nodig is en weer lekker doorrijden. Meten hoe dik de pakking nu is en zeker geen dunnere ertussen. Als je geen water in de olie hebt en omgekeerd, kun je er van uitgaan dat de lekkage alleen maar naar buiten is. Maar wel wat mee doen voor de gevolgen of de lekkage ernstiger wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2019 14:37 #1456848 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Warm
Warm: Handel tegen de aanslag laten rusten.
Nieuw was element erin en kabeltje ook maar vervangen.
stationair stel je af met de schroef aan de andere kant.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2019 09:27 #1456886 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Adrian : ok bedank voor de
Adrian : ok bedank voor de reply, maar hoe kan ik dat kabeltje van de koudstart best vervangen ? (en door welke kabel - is dit nog te verkrijgen bij volvo / skandix of is een gewone remkabel van fiets ook goed ? )

Jammer dat de kop er af moet en pakking moet vervangen worden, net alles van distributie vernieuwd, nieuwe radiator + slangen, condensor, waterpomp, rol, enz ... :-( heb ik even geen zin in om alles terug te gaan demonteren. Maar zal er wel eens moeten van komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2019 09:41 #1456887 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Even in je handen spugen en gaan!
"Jammer dat de kop er af moet en pakking moet vervangen worden, net alles van distributie vernieuwd, nieuwe radiator + slangen, condensor, waterpomp, rol, enz ... :-( heb ik even geen zin in om alles terug te gaan demonteren. Maar zal er wel eens moeten van komen."

Vaak zit je er langer tegenop te kijken dan dat het kost, goed voorbereiden met het juiste gereedschap (weet niet of de diesel speciale kopbouten heeft waar een speciale bit voor nodig is zoals bij VW soms), lekkere kop koffie en GAAN! voor de lunch ligt alles er naast. Je kan nog een stuk karton op de vloer leggen en dan alles op volgorde van demontage daarop leggen, dan is montage ook makkelijker.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 12:48 #1456953 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Thx !
Thx !
Ja zijn wellicht speciale kopbouten met zo een 12-kant (ster) inbus kop volgens mij, ik heb er nog niet naar gekeken. Zal het wel zien voor wanneer deze is. Eerst mijn 240 (daily) in orde zetten (remmen allemaal reviseren, nieuwe remflexibels, schokdempers achter vervangen, silentblocs achter vervangen (kapot geroest), rubbers achteras vervangen, draagarmen achter opnieuw verven ... Dan mss deze hier doen :p Koppakking van 760 T wss ook nog ... (kleine belletjes in KVL reservoir waarneembaar) - maar kan ook van de Turbo komen...
Bij mijn 745 T dacht ik dat ook ... kop gereviseerd door specialist, nieuwe kleppen erin enz, koppakking is nu nieuw en vervangen, zijn er nog altijd bellen in het KVL reservoir te zien (veel meer dan bij de 760 T ). Blijft er nog 1 ding over ... de turbo. Besluit : zo blijven doorrijden, zal het wel zien als de 745 ontploft over 100.000 km of meer :D + nog veel werk aan het huis (zolder isoleren voor de winter) . Dus deze 940 zal even moeten wachten .... ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 13:54 #1456961 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kabeltje
Heeft Diesel Buchli in Harderwijk vast wel.
Ik heb daar een half jaar geleden nog een pakkingset voor de dieselpomp gehaald. Alles voorradig.
Mijn D24 loopt nu weer goed, komt binnenkort weer naar NL en in de aanbieding.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 15:10 #1456963 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Demonteren kan vlug, maar
Demonteren kan vlug, maar monteren en alles correct afstellen kost wat meer tijd...
Rob Barten, aka Dr Diesel, was toch wel een maandje bezig met een complete revisie van een TD24. En dat was dan niet bepaald de eerste die hij deed...
Bij drie van de vier koppen kan je erop rekenen dat de kop buiten specs is en er bij revisie een andere kop op moet. Meestal zijn de koppen gescheurd.
Het optimisme wat je bij een koppakking van een redblock kunt hebben is bij veel andere motoren helemaal niet van toepassing. Bij die andere motoren horen oa de D24 en de B6xx4...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2019 11:53 #1457076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloeistof verlies
Kan ook bij de radiateur vandaan komen. Je ziet het wellicht niet omdat het kleine beetje water wat eruit komt verdampt op het hete metaal..

Dat had ik een paar jaar lang.

Als je vrijwel zeker bent dat het waterverlies bij de kop naar buiten komt, kan je proberen de druk van het koelsysteem af te halen. Vuldop losjes erop doen bv. Hij zal echt niet zo snel te warm worden, maar drukloos blijft het water misschien wel binnen.

Ik zou niet zomaar de boel open slopen. Tenzij het koelvloeistof-bijvullen-probleem uit de hand loopt.

Succes, Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2019 13:06 #1457263 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic De kop is niet "uitgesteld",
De kop is niet "uitgesteld", klepspeling allemaal volgens het boekje (binnen de marges) en heb ik gecontroleerd bij de distributieriemwissel. Riem veranderen was niet gedaan op 1 dag, zeker niet ... :-) De dieselmotor heeft een 225.000 kms. Hopelijk is de kop niet gescheurd maar ik denk het niet :-)
Mss een projectje voor de komende winter deze D24Tic. Drukloos moet ik eens testen, maar heb gelijk gezien dat het lek erger begint te worden ...
760T+745T : Luchtbellen in het kvl reservoir dat van de radiator komt ? Ik denk het niet, ik zie nergens een waterlek rond de radiator of waterpomp ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD