Beppe Turbodiesel op de testbank
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 08:33 #1107126
door V700 register
Beppe Turbodiesel op de testbank is gemaakt door V700 register
Vorige week heb ik Beppe even op de testbank gehad, vermogen komt in de buurt maar ik moet nog steeds GTD verstuivers plaatsen en op 170 bar (laten) zetten.
Setup van Beppe is ondertussen :
-Turbodruk op 1,7 bar (dit is afgenomen naar 1,5 bar nadat de intercooler gemonteerd is)
-Ebay intercooler
-China riolering voor de beademing
-Brandstofpomp opgeschroefd
-M90 versnellingsbak
-Achterste demper verwijderd
-LT Spruitstuk.
Nog te doen :
GTD verstuivers en 12mm pompkop, kijken of er ik wat meer koppel uit persen kan, ik mis de TDI achtige grunt onderin
afijn, hier een paar fototjes
Setup van Beppe is ondertussen :
-Turbodruk op 1,7 bar (dit is afgenomen naar 1,5 bar nadat de intercooler gemonteerd is)
-Ebay intercooler
-China riolering voor de beademing
-Brandstofpomp opgeschroefd
-M90 versnellingsbak
-Achterste demper verwijderd
-LT Spruitstuk.
Nog te doen :
GTD verstuivers en 12mm pompkop, kijken of er ik wat meer koppel uit persen kan, ik mis de TDI achtige grunt onderin

afijn, hier een paar fototjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 11:10 #1441096
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat is je doelstelling voor
Wat is je doelstelling voor de levensduur van het blok?
Tunen is leuk, maar volgens mij hebben de turbodiesels vrijwel GEEN reserves, dus je wisselt vermogen in voor levensduur.
Bouke Maas, die eerder een blok fors heeft getuned, is daar wel achter gekomen... Als je echt wat wilt, zal je koppen moeten flowen, verbrandingsruimtes literen, etc, maar turbodruk fors verhogen zou ik bij deze motoren absoluut afraden.
Tunen is leuk, maar volgens mij hebben de turbodiesels vrijwel GEEN reserves, dus je wisselt vermogen in voor levensduur.
Bouke Maas, die eerder een blok fors heeft getuned, is daar wel achter gekomen... Als je echt wat wilt, zal je koppen moeten flowen, verbrandingsruimtes literen, etc, maar turbodruk fors verhogen zou ik bij deze motoren absoluut afraden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 11:10 #1441097
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben benieuwd wat de
Ben benieuwd wat de verstuivers upgrade voor effect gaan hebben op de dyno rapport.
Weer eens wat anders dan de tunings chips
Weer eens wat anders dan de tunings chips

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 11:22 #1441098
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik vermoed eigenlijk dat GTD
Ik vermoed eigenlijk dat GTD verstuivers helemaal geen upgrade zijn!
Een D24TIC uit een 760/940 levert 122 pk en 235 Nm uit 2383 cc, de zwaarste 1588 cc diesel (dat is de viercilinder versie van dezelfde motor) die ik bij VW vind levert 80 pk (59 kW) en 155 Nm. Als je het vermogen en koppel per liter cilinderinhoud gaat uitrekenen, kom je bij de volvo toch echt hoger uit dan bij de VW...
Een D24TIC uit een 760/940 levert 122 pk en 235 Nm uit 2383 cc, de zwaarste 1588 cc diesel (dat is de viercilinder versie van dezelfde motor) die ik bij VW vind levert 80 pk (59 kW) en 155 Nm. Als je het vermogen en koppel per liter cilinderinhoud gaat uitrekenen, kom je bij de volvo toch echt hoger uit dan bij de VW...
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 12:02 #1441099
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic leuk post!
Leuk om te zien dat iemand lekker bezig met weer eens wat anders! Mooi koppel en mooie PK's bij de juiste toeren. Succes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 12:03 #1441100
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Levensduur moet wel wat
Levensduur moet wel wat betrouwbaar blijven,
Wat ik meekrijg op D24t.com is dat sommigen zelfs met 200+ pk de auto als dagelijks vervoer gebruiken,
Zodra de turbodruk omhoog komt knappen de koppakkingen eruit, voor de rest zijn het heel taaie blokken.
Ik heb afgelopen vakantie zo'n 9000km gemaakt + 1500km ervoor en nu weer 3000km na de tijd en de koppakking is heel gebleven, en ik heb haar echt flinke schoppen onder de kont gegeven, ik vermoed dan ook dat dit blok in het verleden al eens onder handen genomen is.
Wat de verstuivers aangaat :
Het schijnt een hele fijne upgrade te zijn, meer koppel laag in de toeren, leuke sproei meer diesel in de cilinders en minder rook.
maar misschien komt dit ook omdat mijn verstuivers hun beste tijd gehad hebben, ik heb zowiezo 3 verstuivers die aan de buitenkant zweten en ze tikken ook wat meer kwa geluid dan de andere 3.
Dusja, het is meer een upgrade + onderhoud in 1.
Wat ik meekrijg op D24t.com is dat sommigen zelfs met 200+ pk de auto als dagelijks vervoer gebruiken,
Zodra de turbodruk omhoog komt knappen de koppakkingen eruit, voor de rest zijn het heel taaie blokken.
Ik heb afgelopen vakantie zo'n 9000km gemaakt + 1500km ervoor en nu weer 3000km na de tijd en de koppakking is heel gebleven, en ik heb haar echt flinke schoppen onder de kont gegeven, ik vermoed dan ook dat dit blok in het verleden al eens onder handen genomen is.
Wat de verstuivers aangaat :
Het schijnt een hele fijne upgrade te zijn, meer koppel laag in de toeren, leuke sproei meer diesel in de cilinders en minder rook.
maar misschien komt dit ook omdat mijn verstuivers hun beste tijd gehad hebben, ik heb zowiezo 3 verstuivers die aan de buitenkant zweten en ze tikken ook wat meer kwa geluid dan de andere 3.
Dusja, het is meer een upgrade + onderhoud in 1.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 12:08 #1441101
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit is niet echt een eerlijke
Dit is niet echt een eerlijke berekening,
Een 6 cilinder heeft ook 2 cilinders die elkaar weer mee helpen,
Een 1,6 6 cilinder heeft weer meer te zeggen dan een 1,6 4 cilinder (niet kwa koppel maar dat maakt de 800cc extra weer goed)
Een 6 cilinder heeft ook 2 cilinders die elkaar weer mee helpen,
Een 1,6 6 cilinder heeft weer meer te zeggen dan een 1,6 4 cilinder (niet kwa koppel maar dat maakt de 800cc extra weer goed)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 12:54 #1441102
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat laatste is niet helemaal
Dat laatste is niet helemaal waar: een zescilinder is beter in balans en daardoor "helpen" de twee cilinders wel mee. maar een zescilinder heeft ook veel meer inwendige weerstand, domweg omdat het oppervlak van de zuigerwanden groter is ten opzichte van cilinderinhoud.
Merken die ongeveer gelijktijdig een viercilinder en een zescilinder van dezelfde inhoud hadden, haalden dan ook bijna allemaal meer vermogen uit vier dan uit zes cilinders. Kijk maar eens bij de BMW 320/520 van 1974 en 1977: vier tegen zes cilinders. Of Triumph met een viercilinder 1500 cc en een zescilinder 1600 cc in de jaren 60. Of Mazda met de MX-3 1800 zespitter.
Maar er zijn natuurlijk meer factoren dan alleen verstuivers, die het totale vermogen bepalen. En vervangen van een verslten set verstuivers zal altijd helpen: je haalt nu de juiste inspuitdruk al niet meer, en het sproeierbeeld zal ook niet best meer zijn. Maar ik denk, dat stuifjes uit een D24TIC net zo goed zijn als uit een GTD, zo niet beter. Verstuivers die je zelf nieuw laat doppen op een iets hogere druk (150 ipv 130 bar bijvoorbeeld) zijn waarschijnlijk de mooiste keuze.
Merken die ongeveer gelijktijdig een viercilinder en een zescilinder van dezelfde inhoud hadden, haalden dan ook bijna allemaal meer vermogen uit vier dan uit zes cilinders. Kijk maar eens bij de BMW 320/520 van 1974 en 1977: vier tegen zes cilinders. Of Triumph met een viercilinder 1500 cc en een zescilinder 1600 cc in de jaren 60. Of Mazda met de MX-3 1800 zespitter.
Maar er zijn natuurlijk meer factoren dan alleen verstuivers, die het totale vermogen bepalen. En vervangen van een verslten set verstuivers zal altijd helpen: je haalt nu de juiste inspuitdruk al niet meer, en het sproeierbeeld zal ook niet best meer zijn. Maar ik denk, dat stuifjes uit een D24TIC net zo goed zijn als uit een GTD, zo niet beter. Verstuivers die je zelf nieuw laat doppen op een iets hogere druk (150 ipv 130 bar bijvoorbeeld) zijn waarschijnlijk de mooiste keuze.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2017 09:08 #1441124
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eventueel kan een
Eventueel kan een verstuiverset van een D24tic evengoed, dat geloof ik direct.
Echter heb ik al GTD 'nozles' liggen en verder niks van een D24TIC.
Minder zal het er idd nooit op worden
Druk is standaard 155 bar (staat in ieder geval ingeslagen op de verstuiver) en 170 bar schijnt leuke resultaten te behalen.
Wat de 4-6 cilinder theory aangaat dat geloof ik wel, maar ik ben wel benieuwd wat nou exact de verschillen zijn tussen een VW 1,6 blok en een D24.
Heb nu een D24t maar hiervoor had ik een Golf 1 1,6 TD, ook opgeschroeft.. ding trok m'n 200cc 2t crossmotor eruit, je zat zomaar op 160 met het ding en dan begonnen de deuren te klapperen haha.
Echter heb ik al GTD 'nozles' liggen en verder niks van een D24TIC.
Minder zal het er idd nooit op worden

Druk is standaard 155 bar (staat in ieder geval ingeslagen op de verstuiver) en 170 bar schijnt leuke resultaten te behalen.
Wat de 4-6 cilinder theory aangaat dat geloof ik wel, maar ik ben wel benieuwd wat nou exact de verschillen zijn tussen een VW 1,6 blok en een D24.
Heb nu een D24t maar hiervoor had ik een Golf 1 1,6 TD, ook opgeschroeft.. ding trok m'n 200cc 2t crossmotor eruit, je zat zomaar op 160 met het ding en dan begonnen de deuren te klapperen haha.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2017 09:25 #1441130
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je gaat hopelijk niet
Je gaat hopelijk niet verwachten dat de 740 net zo spectaculair wordt? Met optrekken heb je ook met het gewicht te maken dat je in beweging zet, en met nog geen 800 kg weegt een Golf I amper meer dan de helft van een 740 turbodiesel...
Inhspuitdrukken zijn dan hoger dan ik verwacht: de mercedes diesel in m'n boot zit standaard op 110 en wordt geadviseerd op 130 bij revisie... Overigens zitten er volgens mij in alle volvo uitvoeringen dezelfde stuifjes. Nooit gehoord dat dat gewisseld moet worden bij ombouw naar turbo of intercooler.
Inhspuitdrukken zijn dan hoger dan ik verwacht: de mercedes diesel in m'n boot zit standaard op 110 en wordt geadviseerd op 130 bij revisie... Overigens zitten er volgens mij in alle volvo uitvoeringen dezelfde stuifjes. Nooit gehoord dat dat gewisseld moet worden bij ombouw naar turbo of intercooler.
Moderators: Jerry Stam