dieselpomp lekt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2014 00:03 #1407403
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor ik de pomp demonteerde,
Voor ik de pomp demonteerde, heb ik met een scherpe schroevendraaier een merkteken geplaatst, dwars over de pomp en de flens, zodat ik de pomp exact terug kon plaatsen zoals hij stond. Omdat na het terugplaatsen het lawaai begon, heb ik het inspuitmoment zoals voorgeschreven gecontroleerd met een micrometer, stond op 1,05. Dan heb ik de pomp versteld (tegenuurwijzerzin als je voor de auto staat) zodat hij nu op de voorgeschreven 0,90 mm. staat, maar dat maakt geen verschil in het lawaai.
Overigens, de motor start prima zowel warm als koud, dus moet het inspuitmoment wel correct zijn.
@ Covik: ik heb gehandeld volgens Olving werkplaatshandboek, daar staat niets van speling die er op voorhand moet uitgehaald worden?
@ Gerrieberrie: De koudestart heb ik niet losgehaald, omdat hij zowel warm als koud tegen de aanslag staat en dus volgens mij niets doet. Ik heb het wel gelezen in het WPHB, maar mijn koudestarthulp is anders dan daar beschreven, dus heb ik het maar zo gelaten.
Het lawaai zoals ik het omschreef is niet het befaamde nagelen, want dat doet zich op alle cilinders voor. Bij mij is het echt "tak tak tak" op één cilinder, tesamen met het feit dat de motor onregelmatig loopt, lijkt wel of er één cilinder niet (helemaal) meedoet. Alsof je bij een benzinemotor één bougiekabel lostrekt, maar dan met het "tak tak tak" als extra.
Die twee dingen moeten volgens mij verband houden met elkaar.
Nu heb ik wel bij draaiende motor één voor één de nippels op de injectors losgedraaid, alle injectors krijgen wel brandstof....
Overigens, de motor start prima zowel warm als koud, dus moet het inspuitmoment wel correct zijn.
@ Covik: ik heb gehandeld volgens Olving werkplaatshandboek, daar staat niets van speling die er op voorhand moet uitgehaald worden?
@ Gerrieberrie: De koudestart heb ik niet losgehaald, omdat hij zowel warm als koud tegen de aanslag staat en dus volgens mij niets doet. Ik heb het wel gelezen in het WPHB, maar mijn koudestarthulp is anders dan daar beschreven, dus heb ik het maar zo gelaten.
Het lawaai zoals ik het omschreef is niet het befaamde nagelen, want dat doet zich op alle cilinders voor. Bij mij is het echt "tak tak tak" op één cilinder, tesamen met het feit dat de motor onregelmatig loopt, lijkt wel of er één cilinder niet (helemaal) meedoet. Alsof je bij een benzinemotor één bougiekabel lostrekt, maar dan met het "tak tak tak" als extra.
Die twee dingen moeten volgens mij verband houden met elkaar.
Nu heb ik wel bij draaiende motor één voor één de nippels op de injectors losgedraaid, alle injectors krijgen wel brandstof....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2014 00:27 #1407405
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Toch
Toch..zou ik voorstellen dat je hem nog een keer opnieuw afsteld, volgens de voorgeschreven procedure. Een streep trekken is leuk, maar dat garandeert echt niet dat hij dan op het juiste tijdstip staat.
Je metertje zegt nu wel 0,90, maar de kans is groot dat het een compleet andere waarde is.
Vliegwiel merkteken op 0. Pomp in basisstand. Koudestart inrichting los. Metertje erin, terugdraaien tot het metertje niet meer beweegt, metertje op 0, blok terug draaien naar nulpunt op vliegwiel. Dan afstellen naar juiste waarde en motor twee keer rondtornen en waarde controleren en desnoods bijstellen.
Ongeveer in deze volgorde staat het in het handboek. (even zo uit m'n hoofd)
Helpt dit niet, dan heb je een mogelijke defecte verstuiver, met een slechte veerdruk waardoor die te vroeg opengaat en dus al inspuit terwijl de zuiger nog lang niet op BDP staat. "tak" krijg je dan dus en een zuiger die de verkeerde kant op wordt geduwt...dat zorgt wel voor een vreemd lopend blok.
Ik heb eens een vliegwiel gehad die wat MM's afweek: (kwamen we pas later achter, toen we alles al hadden afgesteld) "tak tak tak tak tak" als een gek op alle cilinders, behalve bij statonair en gas los. Heb toen ook alle 6 de gloeistiften kapot gebrandt. Hij stond te vroeg.
Groeten,Gerben
Je metertje zegt nu wel 0,90, maar de kans is groot dat het een compleet andere waarde is.
Vliegwiel merkteken op 0. Pomp in basisstand. Koudestart inrichting los. Metertje erin, terugdraaien tot het metertje niet meer beweegt, metertje op 0, blok terug draaien naar nulpunt op vliegwiel. Dan afstellen naar juiste waarde en motor twee keer rondtornen en waarde controleren en desnoods bijstellen.
Ongeveer in deze volgorde staat het in het handboek. (even zo uit m'n hoofd)
Helpt dit niet, dan heb je een mogelijke defecte verstuiver, met een slechte veerdruk waardoor die te vroeg opengaat en dus al inspuit terwijl de zuiger nog lang niet op BDP staat. "tak" krijg je dan dus en een zuiger die de verkeerde kant op wordt geduwt...dat zorgt wel voor een vreemd lopend blok.
Ik heb eens een vliegwiel gehad die wat MM's afweek: (kwamen we pas later achter, toen we alles al hadden afgesteld) "tak tak tak tak tak" als een gek op alle cilinders, behalve bij statonair en gas los. Heb toen ook alle 6 de gloeistiften kapot gebrandt. Hij stond te vroeg.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2014 20:20 #1407442
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning
De spanning van zowel de distributieriem als de aandrijfriem van de pomp komt heel nauw. Als de spanning van de achterste getande riem verschilt met de eerdere spanning, heb je een ander inspuitmoment op de pomp. Speling kan je opheffen door tegen de arbeidslag (op de krukaspoelie) in te tornen. Zie ook de beschrijving van Gerben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2014 19:22 #1407896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onlangs heb ik één en
Onlangs heb ik één en ander eens gecontroleerd met professioneel matieriaal, in een Bosch center. Met de stroboscoop gecontroleerd staat het inspuitmoment op 14° i.p.v. de voorgeschreven 18°. Volgens de Bosch man is dat aanvaardbaar, omdat de injectors ook niet meer nieuw zijn en daardoor het werkelijke inspuitmoment afwijkt van de nieuwwaarde. Moest de pomp echt niet op tijd staan zou de auto ook slecht starten, en starten doet hij prima, zowel warm als koud.
Dan hebben we de drukopbouw in de leidingen gecontroleerd, er was een duidelijke afwijking op de injector van de tweede cilinder. Inderdaad, defecte injector, dat bleek na demontage bij de injectortester.
Dan een andere injector gemonteerd, maar nog steeds hetzelfde probleem: stationair op 5 cilinders draaien, veel rook en nog steeds "nagelen" op één cilinder.
Binnenkort ga ik eens het persgedeelte (net voor de leidingen) losmaken en goed schoonblazen, eens zien wat dan het resultaat is.
Dan hebben we de drukopbouw in de leidingen gecontroleerd, er was een duidelijke afwijking op de injector van de tweede cilinder. Inderdaad, defecte injector, dat bleek na demontage bij de injectortester.
Dan een andere injector gemonteerd, maar nog steeds hetzelfde probleem: stationair op 5 cilinders draaien, veel rook en nog steeds "nagelen" op één cilinder.
Binnenkort ga ik eens het persgedeelte (net voor de leidingen) losmaken en goed schoonblazen, eens zien wat dan het resultaat is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2014 23:56 #1408884
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed, dat is vandaag
Goed, dat is vandaag gebeurd. De perskleppen zitten weer op hun plaats na alles goed schoongeblazen te hebben. Kan iemand me het aanhaalkoppel van de perskleppen op de pomp bezorgen? Ik heb het hele Volvo handboek doorgespit, maar nergens te vinden. Waarschijnlijk is het Bosch materie, iemand?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2014 08:00 #1408958
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic moment
Geen documentatie kunnen vinden. Ze zitten redelijk vast. Wanneer je een leiding los haalt hoef je meestal de persklep niet vast te houden. Een enkele keer komt de persklep wel mee. Dan gebruik ik een niet al te grote steeksleutel van ongeveer 20cm en zet de persklep daar mee vast. Mijn inschatting is dat het moment tussen de 20 en 30Nm ligt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2014 10:21 #1408961
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je reactie,
Dank voor je reactie, Adrian!
ik had ze al handvast gezet, ik trek ze nog even na op het gevoel.
ik had ze al handvast gezet, ik trek ze nog even na op het gevoel.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2014 10:52 #1408962
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic D24handbuch en Olving
Geven 25 Nm aan voor de montage van de leidingen.
De perskleppen dus ietsje meer lijkt me.
De perskleppen dus ietsje meer lijkt me.
Moderators: Jerry Stam