dieselpomp lekt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2014 10:40 #1101274
door V700 register
dieselpomp lekt is gemaakt door V700 register
beste mensen
mijn volvo wilde slecht starten
het is zo gekomen: opeens startte de Volvo niet meer of heel moeilijk, ik heb toen een elektrisch opvoerpompje tussen de aanzuigleiding geplaatst, zodat de brandstof met een lichte overdruk in de injectiepomp komt.Maar nu lekt het dus aan de achterkant, daar waar de riem zit.Heel waarschijnlijk is er een daar eerst een lek ontstaan waardoor hij valse lucht zoog en dus niet wilde starten, en daarna met de lichte overdruk het opvoerpompje brandstoflekkage langs dezelfde kant.Dat extra opvoerpompje is speciaal gemaakt voor oude injectiepompen die hun brandstof niet meer zelf aanzuigen. Het merk is Hüco.Ik ben benieuwd naar reacties, hopelijk kan het simpel gerepareerd worden.Anders vervang ik de injectiepomp maar, ik ga de volvo toch echt houden.
wie heeft advies
gr leon
mijn volvo wilde slecht starten
het is zo gekomen: opeens startte de Volvo niet meer of heel moeilijk, ik heb toen een elektrisch opvoerpompje tussen de aanzuigleiding geplaatst, zodat de brandstof met een lichte overdruk in de injectiepomp komt.Maar nu lekt het dus aan de achterkant, daar waar de riem zit.Heel waarschijnlijk is er een daar eerst een lek ontstaan waardoor hij valse lucht zoog en dus niet wilde starten, en daarna met de lichte overdruk het opvoerpompje brandstoflekkage langs dezelfde kant.Dat extra opvoerpompje is speciaal gemaakt voor oude injectiepompen die hun brandstof niet meer zelf aanzuigen. Het merk is Hüco.Ik ben benieuwd naar reacties, hopelijk kan het simpel gerepareerd worden.Anders vervang ik de injectiepomp maar, ik ga de volvo toch echt houden.
wie heeft advies
gr leon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2014 11:12 #1405969
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij wordt die lekkage vaak veroorzaakt door een versleten busje op de pomp. Dat is zelf wel te vervangen, als ik het goed inschat. Dan is het extra opvoerpompje ook niet meer nodig. Lang moeten starten kan komen doordat lucht via het busje in de aanzuigleiding komt en de diesel terugloopt naar de tank. Als er geen lucht meer in kan komen loopt de diesel ook niet meer terug.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2014 13:12 #1405971
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic keerring
Pomp moet eraf, keerring vervangen, pomp monteren en afstellen.
Vervang meteen het o-ringetje van het pompdekesel wanneer je toch bezig bent.
Bijna aan het eind van de reportage wordt de keerring geplaatst.
www.forum-auto.com/pole-technique/mecani...ique/sujet293129.htm
www.betaset.fr/media/catalog/product/cac...0972d/1/4/145720.jpg
Zet de riem niet te strak. Dat veroorzaakt nl vaak extra slijtage van de as en lekkage.
Vervang meteen het o-ringetje van het pompdekesel wanneer je toch bezig bent.
Bijna aan het eind van de reportage wordt de keerring geplaatst.
www.forum-auto.com/pole-technique/mecani...ique/sujet293129.htm
www.betaset.fr/media/catalog/product/cac...0972d/1/4/145720.jpg
Zet de riem niet te strak. Dat veroorzaakt nl vaak extra slijtage van de as en lekkage.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 23:50 #1406088
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben nieuw hier, heb me
Ik ben nieuw hier, heb me net voorgesteld in het (hopelijke) juiste deel van dit forum.
Het probleem van de lekkende dieselpomp van de 740 GLE TD is eigenlijk mijn probleem, ik had aan Leonaug54 gevraagd om hier op het forum eens wat reacties te sprokkelen.
Henk en Adrian, alvast dank voor de antwoorden.
Binnenkort ga ik de pomp demonteren en kijk ik eens of ik die keerring zelf kan vervangen.
Henk, waar zit dat versleten busje op de pomp, en kan dat vervangen worden zonder dat de hele pomp uit elkaar moet?
Adrian, met het opnieuw afstellen na het vervangen van de keerring bedoel je waarschijnlijk het opnieuw "op tijd zetten" van de pomp als ik hem terug monteer?
Heb je daar gegevens voor of een "how to"?
Waar vind ik zo'n keerring, een nieuwe riem en eventueel zo'n busje waar Henk het over heeft?
Het probleem van de lekkende dieselpomp van de 740 GLE TD is eigenlijk mijn probleem, ik had aan Leonaug54 gevraagd om hier op het forum eens wat reacties te sprokkelen.
Henk en Adrian, alvast dank voor de antwoorden.
Binnenkort ga ik de pomp demonteren en kijk ik eens of ik die keerring zelf kan vervangen.
Henk, waar zit dat versleten busje op de pomp, en kan dat vervangen worden zonder dat de hele pomp uit elkaar moet?
Adrian, met het opnieuw afstellen na het vervangen van de keerring bedoel je waarschijnlijk het opnieuw "op tijd zetten" van de pomp als ik hem terug monteer?
Heb je daar gegevens voor of een "how to"?
Waar vind ik zo'n keerring, een nieuwe riem en eventueel zo'n busje waar Henk het over heeft?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2014 10:32 #1406103
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic busje en afstellen
Met het busje bedoelt Henk denk ik het busje dat in het dekselzit. Het busje dient ter geleiding van de brandstofkraan. Hiet zit ook de O-ring die je kunt vervangen. Het busje moet vervangen worden, wanneer je slijtagesporen ziet of indien er speling is. Markeer de stand van de handel voordat je deze demonteert.
Voor het op tijd zetten van de pomp heb je een micrometer nodig. Het afstellen vraagt wel om wat vaardigheid, vanwege geklungel met de micrometer, altijd handiger met 2 personen uit te voeren.
Ik kan je het hoofdtuk uit Olving waar de afstelling in staat wel toesturen. Stuur per Pb je emailadres.
Een keerring haaal je bij een diesel revisie bedrijf. Die kan de ring er zo voor je in zetten. Net zoals eventueel het busje.
Voor het op tijd zetten van de pomp heb je een micrometer nodig. Het afstellen vraagt wel om wat vaardigheid, vanwege geklungel met de micrometer, altijd handiger met 2 personen uit te voeren.
Ik kan je het hoofdtuk uit Olving waar de afstelling in staat wel toesturen. Stuur per Pb je emailadres.
Een keerring haaal je bij een diesel revisie bedrijf. Die kan de ring er zo voor je in zetten. Net zoals eventueel het busje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2014 11:38 #1406105
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen dieselpomp
Een micrometer heb ik wel. Ik vind ook wel iemand die een handje kan helpen.
Adrian, ik stuur je mijn emailadres. Dank voor de moeite!
Adrian, ik stuur je mijn emailadres. Dank voor de moeite!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2014 00:36 #1406380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afgelopen namiddag heb ik
Afgelopen namiddag heb ik zover de pomp gedemonteerd dat hij bijna los van het blok kan.
Volgens een voor mij onzichtbaar deel van het handboek moet de krukas nu eerst verdraaid worden zodat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslag staat. Er moeten dus ergens merktekens zijn, waar staan die?
En hoe verwijder ik op een correcte manier de aandrijfriem van de pomp?
Morgen zou de rest dan ook los kunnen als ik dat weet.
Volgens een voor mij onzichtbaar deel van het handboek moet de krukas nu eerst verdraaid worden zodat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslag staat. Er moeten dus ergens merktekens zijn, waar staan die?
En hoe verwijder ik op een correcte manier de aandrijfriem van de pomp?
Morgen zou de rest dan ook los kunnen als ik dat weet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2014 10:22 #1407352
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De nodige info heb ik
De nodige info heb ik intussen gekregen, dank aan Adrian!
De pomp verder gedemonteerd, er is een nieuwe keerring geplaatst aan de achterkant van de pomp, dat heeft het lekken verholpen. Het opvoerpompje is nu dus overbodig, de auto start weer zoals het hoort.
Maar een nieuw probleem steekt de kop op: bij accelereren hoor ik een kletterend lawaai uit het blok. Ook draait het blok niet mooi rond, lijkt wel of er één cilinder niet meedoet.
Het tak-tak-tak lawaai is er enkel bij accelereren, het verdwijnt onmiddelljk als je het gas wat lost, ook op stationair is het weg.
Wat zou dat kunnen zijn?
De pomp verder gedemonteerd, er is een nieuwe keerring geplaatst aan de achterkant van de pomp, dat heeft het lekken verholpen. Het opvoerpompje is nu dus overbodig, de auto start weer zoals het hoort.
Maar een nieuw probleem steekt de kop op: bij accelereren hoor ik een kletterend lawaai uit het blok. Ook draait het blok niet mooi rond, lijkt wel of er één cilinder niet meedoet.
Het tak-tak-tak lawaai is er enkel bij accelereren, het verdwijnt onmiddelljk als je het gas wat lost, ook op stationair is het weg.
Wat zou dat kunnen zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2014 10:46 #1407359
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te vroeg?
Dat kan erop duiden dat het inspuitmoment te vroeg staat. Heb je de speling er vooraf uitgehaald?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2014 11:03 #1407362
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hij staat te vroeg
Inspuit moment staat te vroeg ingesteld. Wat je hoort heet "nagelen".
Een beetje nagelen is niet erg, maar te veel is schadelijk voor het blok.
Heb je de koude start vervroeger wel losgehaald bij het opnieuw optijd zetten?
Groeten,
Gerben
Een beetje nagelen is niet erg, maar te veel is schadelijk voor het blok.
Heb je de koude start vervroeger wel losgehaald bij het opnieuw optijd zetten?
Groeten,
Gerben
Moderators: Jerry Stam