Slecht starten D24TIC

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2014 15:16 #1400157 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goed bezig
Goed bezig!

Mooi dat ie al beter loopt en minder rookt.

Vraagje: heb je voor het afstellen wel het was element losgehaald? Anders klopt de afstelling en de meting namelijk niet.

Het waselement Vervroegd de inspuiting EN Verhoogd het stationair toerental.

Hij mag de vervroeginshandel goed aantrekken en de gashandel ook wat aantrekken. Zodra de motor warm is moet 'ie hem loslaten.

Waarschijnlijke heeft je pomp een lekkende keerring aan de aandrijfas.

Zulke afstelklokjes zijn nog wel te koop.

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2014 23:14 #1400213 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic waselement compressietest D24TIC

gerryberrie schreef : Goed bezig! Mooi dat ie al beter loopt en minder rookt. Vraagje: heb je voor het afstellen wel het was element losgehaald? Anders klopt de afstelling en de meting namelijk niet. Het waselement Vervroegd de inspuiting EN Verhoogd het stationair toerental. Hij mag de vervroeginshandel goed aantrekken en de gashandel ook wat aantrekken. Zodra de motor warm is moet 'ie hem loslaten. Waarschijnlijke heeft je pomp een lekkende keerring aan de aandrijfas. Zulke afstelklokjes zijn nog wel te koop. Groeten, Gerben

Bedankt ;-) Yes, het waselement heb ik losgehaald, geen probleem. Ok, bedankt voor de tips, moet ik ook nog eens goed afstellen dan. Pompriem zal er af moeten en dan zie ik hopelijk het probleem, ofwel pomp volledig demonteren. Pompriem is ook goed vettig en nat (mengeling van diesel en olie) . Volgens mij is de klepdekselpakking ook voor de vuilbak... (lek achteraan vermoed ik)
Heb nog een pomp liggen maar is voor een gewone D24 (non-turbo) dus ben ik niet veel mee ... lol Een filmpje van het gebeuren :Oud filmpje (jaar oud) - ofwel was het toen warmer buiten ofwel is er achteruitgang te merken nu .... (groter lek) - of iets mbt de koudstartregelingoud (ja indd vergeten de IC buis terug te monteren ...)<a href="
" title="
">
nieuw (vandaag - koudstart +6°C buiten) - rook dat je ziet is wit (condens) - geen blauw of zwart <a href="
" title="
">

Ik heb met iemand gepraat en die vermoed dat de motor te weinig compressie heeft ... dat het daaraan te wijten is. Compressietest : Cil 1-2-3-4-5-6 : 25 - 27.5 - 27.5 - 27.5 - 30 - 30Is daar wat mis mee ?
Het doorzichtige darmpje dat van de filter naar de pomp loopt is toch de toevoer voor diesel  ? Dat loopt allezinds bijna volledig leeg, terug naar de filter bij afzetten motor, dus niet goed
Op naar het volgende sleutelmoment (koudstartinrichting afstellen en evt pomp demonteren )

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2014 09:23 #1400220 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lucht en koude start

Karinsky schreef : Het doorzichtige darmpje dat van de filter naar de pomp loopt is toch de toevoer voor diesel  ? Dat loopt allezinds bijna volledig leeg, terug naar de filter bij afzetten motor, dus niet goed

Op naar het volgende sleutelmoment (koudstartinrichting afstellen en evt pomp demonteren )

Klopt. Er wordt lucht aangezogen vanuit de pomp, waardoor de hoeveelheid diesel in de pomp zakt.
De pomp moet er wel af maar hoeft niet uit elkaar om de keerring te vervangen.
Koudestart afstelling:
www.volvo700vereniging.nl/node/814
Dat 2e filmpje ziet er toch al aardig uit. De motor start alleen niet bij de eerste tik omdat er eerst opnieuw diesel aangezogen moet worden.
Aanzuigpomp staat op bldz 14:
www.volvo700vereniging.nl/files/Bosch%20VE%20Diesel%20pumps.pdf

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2014 11:40 #1400228 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Bedankt voor de handleiding
Bedankt voor de handleiding Adrian ! Kan bijna niet wachten om er aan te beginnen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC