Slecht starten D24TIC
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Ik ben zowat teneinde raad met die hele TDIC gedoe, dus het moment om even te polsen bij de specialisten !
Heb hier een D24TIC staan en deze start vrij slecht. Ik moet echt het gaspedaal op de plank duwen wil die moeten aanslaan bij bvb 10°C buitenomgeving en dat na bvb 1 week stilstand, 4 weken stilstand of na 1-2-5-10 min stilstand met warme motor.
Ondertussen al de hele rimram doorlopen van controles .... :
compressie gemeten = ok (tss de 27 en de 30 van 1-tot-6)
inspuittijdstip gecontroleerd = ok volgens mij, stond op 0.85 als ik me nog goed herinner (voor zoverre die meting correct is gebeurd) , mag eigenlijk iets meer zijn (0.95) maar 0,85 zal ook wel werken toch voor een TDIC ???
6 nieuwe gloeikaarsen erin
6 verstuivers gecontroleerd en opnieuw afgesteld
voorgloeisysteem werkt wel degelijk want meet 100A bij voorgloeien.
olie + filter ververst (zag pekzwart en smeerde bijna niet meer)
compleet koelwater eraf gehaald, systeem gespoeld met "gewoon" water, andere koelvloeistof erop

Thermostaat vervangen (was kapot)
Ik moet wel zeggen: de motor heeft een serieuze "dieselklop" als hij aan het draaien is. Staat wel ergens een filmpje van op youtube voor de geinteresserden maar moet het eens zoeken dan. (iets met klepspeling ??)
To do van controles : distributie een tand verkeerd aan de voorzijde ?
Nu moest ik de auto daarnet verzetten, mja geen probleem, ben het al gewoon dat hij na 10 sec starten + plankgas aanslaat op zijn gemakje, deze dan geparkeerd. Maar deze stond 2 uren scheef, ttz de bestuurderskant stond 15cm hoger dan de passagierskant.
Toen ik dus wou starten na 2 uren, ging dat niet, moest 4 keer proberen en dan heeeeel moeizaam lopen op 2 cilinders, dan 3 en dan toch de volle 6. Motorkap open, toen gemerkt dat er overal diesel lag onder de pomp (op huis van de boite) .
Wat ik al langer dacht : dat de pomp terug leegloopt naar de tank toe. Ik zie namelijk luchtbellen in de doorzichtige retourleiding, alle diesel die daarin staat verdwijnt bijna helemaal.
Maar eigenlijk mijn vraag : waar kan de pomp ergens lekken ? Of lekt het aan de brandstoffilter (dieselfilter) ? Maar die filter was eigenlijk niet nat dus vermoed dat het van erboven komt...
Is een terugslagklep steken een oplossing ? (niet echt vermoed ik want luchtlek blijft "bestaan" dus maar halve oplossing ) .... OF misschien luchtlek aan de vertrekleidingen van de pomp naar de injectoren toe ? (geen idee of die er ooit afgeweest zijn - zitten daar pakkingen tussen ?)
Het "roken" bij het starten is sterk verbeterd met de nieuwe olie er op, al is het nog niet helemaal gedaan - of heeft dit een andere oorzaak ? (inspuittijdstip ?)
Alvast bedankt en hopelijk heeft er iemand een antwoord op mijn vragen


grtn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik veel voorkomt is dat hij lekt op de as van de gas handel, en dient gereviseerd te worden dan zijn je start problemen over, zo'n revisie kost vaak rond de 400 euro maar dan stellen ze hem ook opnieuw af,
Ik meen dat gerrieberry hier op het forum nog wel een goede pomp heeft,
Ik zou er niet al te lang meer mee wachten want je verpest je motor er op den duur mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leiding.
Bij mij was het afstellen van de brandstofpomp de oplossing.
Heb er erg lang naar gezocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van Kuijk
- Nieuw lid
-
Succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Pomp moet er af. Keerring eruit en vervangen.
Het o-ringetje van de brandstofkraan is makkelijker. Die zou ik tegelijk vervangen, wanneer de pomp er af is.
Dit lijkt me toch niet de oorzaak, want dat geeft niet zoveel lekkage. Zeker niet bij stilstand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Hoe is het vervroegings was element ? Werkt deze bij koude motor?
Een lekke pomp kan er best voor zorgen dat hij eerst alle lucht eruit moet werken voordat 'ie het doet.
Ik heb inderdaad nog wel pompen liggen.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-

groeten,
K.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Morgen het inspuittijdstip proberen regelen naar 0,97. Al moet ik nog eens goed kijken hoe dat uit te voeren is.gerryberrie schreef : 0,85 is eigenlijk te laat voor een TDIC. 0,97 is een betere waarde. Hoe is het vervroegings was element ? Werkt deze bij koude motor? Een lekke pomp kan er best voor zorgen dat hij eerst alle lucht eruit moet werken voordat 'ie het doet. Ik heb inderdaad nog wel pompen liggen. Groeten, Gerben
Geen idee of het waselement werkt. Heel vroeger draaide de motor veel te snel bij koude start, heb toen het toerental wat geregeld maar was bij "koude" motor (realiseer ik me nu) aangezien de thermostaat kapot was en de motor dus nooit op temperatuur kwam. Dus volgens mij staat dat nu verkeerd de koude-start-inrichting. Hoe best af te regelen ? (mss eens kijken in de vraagbaak


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-

Maar ik vertrouw het meetklokje niet voor 100% (niet van mij) . Passen alle meetklokken daar zomaar op ? Ik vermoed dat je een tussenstuk moet hebben ?
Waar kan ik dat kopen zo een dingen ? (heb thuis een meetklok maar wellicht niet de tussenstukken om aan te sluiten op de pomp)
De pomp lekt ook diesel (achteraan aan het tandwiel) volgens mij. Speel gelijk met het idee om ze volledig te demonteren en te reviseren, dichtingen vervangen enz.
Koud start gaat wat beter, maar blijft niet goed (lucht ? plunjer in pomp versleten ? / bouwt pomp genoeg druk op ?)
Motor is wel gestopt met roken!!! (yes




Hoe best het koudstartelement afstellen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.