Viscofan + electrische fan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 07:17 #1098585
door V700 register
Viscofan + electrische fan is gemaakt door V700 register
Heren,
Even een gezellige vraag tussen door. Zoals sommige van jullie al weten heb ik bij de diesel een elektrische koelfan erbij geplaatst voor extra koeling. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat ik dat leuk vnd
. Nu heb ik de volgende, welicht stomme vraag;
De originele (goed werkende overigens) viscofan blaast hij de hete lucht uit de motorruimte door de radiateur heen naar buiten toe, of zuigt deze de koelere rijwind aan door de radiateiur heen de motorruimte in ? Dit ivm de electrische fan en dan de koeling dus versterkt word en niet elkaar gaat tegenwerken. Ik bedoel hiermee, als de visco de koelere lucht door de radiateur heen aanzuigt dan moet de electrische fan (die aan de buitenkant gemonteerd zit) de koelere lucht dus 'door' blazen ipv 'aan' te zuigen.
Beetje brak omschreven maar denk wel dat het duidelijk is wat ik bedoel. Gebleken is dus dat de elec. fan nu aanzuigt, dus de lucht uit de motorruimte naar buiten zuigt en is volgens mij precies verkeerd om. Dan moet ik dus even op zoek gaan naar een Citroën CX fan, want daar weet ik zeker van dat deze doorblaast, cq de koelere lucht de motorruimte induwt. De nu gebruikte 940 is dan volstrekt waardeloos ineens en gaat elkaar tegenwerken, wat absoluut niet de bedoeling is
Het lijkt mij namelijk, logischerwijs, dat de visco aanzuigt, dus van buiten naar binnen de motorruimte in. Dit ook gezien de koeltunnel eromheen, maar wie heeft het zekere antwoord hierop ?
Even een gezellige vraag tussen door. Zoals sommige van jullie al weten heb ik bij de diesel een elektrische koelfan erbij geplaatst voor extra koeling. Niet omdat het nodig is, maar gewoon omdat ik dat leuk vnd

De originele (goed werkende overigens) viscofan blaast hij de hete lucht uit de motorruimte door de radiateur heen naar buiten toe, of zuigt deze de koelere rijwind aan door de radiateiur heen de motorruimte in ? Dit ivm de electrische fan en dan de koeling dus versterkt word en niet elkaar gaat tegenwerken. Ik bedoel hiermee, als de visco de koelere lucht door de radiateur heen aanzuigt dan moet de electrische fan (die aan de buitenkant gemonteerd zit) de koelere lucht dus 'door' blazen ipv 'aan' te zuigen.
Beetje brak omschreven maar denk wel dat het duidelijk is wat ik bedoel. Gebleken is dus dat de elec. fan nu aanzuigt, dus de lucht uit de motorruimte naar buiten zuigt en is volgens mij precies verkeerd om. Dan moet ik dus even op zoek gaan naar een Citroën CX fan, want daar weet ik zeker van dat deze doorblaast, cq de koelere lucht de motorruimte induwt. De nu gebruikte 940 is dan volstrekt waardeloos ineens en gaat elkaar tegenwerken, wat absoluut niet de bedoeling is
Het lijkt mij namelijk, logischerwijs, dat de visco aanzuigt, dus van buiten naar binnen de motorruimte in. Dit ook gezien de koeltunnel eromheen, maar wie heeft het zekere antwoord hierop ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 09:06 #1392114
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starten en kijken?
Als je kijkt welke kant hij op draaid, kun je aan de stand van de bladen zien welke kant de lucht op gaat toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 09:15 #1392115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto
even niet bij de hand Arjen, vandaar dus ook de vraag. Logischerwijs kan ik mij niet voorstellen dat de visco naar buiten blaast, immers dan zou deze continue tegen de rijwind op moeten boksen en gaat ook tegengesteld werken dan (in mijn opinie)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 10:11 #1392119
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zal zo even naar de auto
Zal zo even naar de auto lopen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 10:41 #1392120
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niets is zeker
Hoi Dirk (en Arjan),
met als vervolg van bovenstaande: en zelfs dat niet.
Maar dit lijkt me toch wel zeker. Er wordt koude lucht aan de voorkant van de radiator aangezogen, die neemt warmte op van de radiator. De opgewarmde lucht verlaat vervolgens via alllelei openingen de motorruimte. Als Dirk nu een extra fan monteert die probeert lucht vanuit de motorruimte tegen de rijwind in naar voren te laten persen heeft zijn arme dieseltje een probleem: Er is geen luchtstroom meer door de radiator om zijn warmte kwijt te raken en het dieseltje raakt oververhit.
Dirk, kan je die fan niet de andere kant op laten draaien? Bij mijn weten kan je bij gelijkstroom een electro-motortje van draairichting laten veranderen door de draadjes te wisselen. Wel oppassen dat de draad die nu aan de massa zit niet nog ergens anders is doorverbonden met een massamakent kontakt. Je heb die fan toch wel goed afgezekerd? (gezien de kortsluiting die bij onze benzinebroeders soms plaatsvindt).
Jaap
met als vervolg van bovenstaande: en zelfs dat niet.
Maar dit lijkt me toch wel zeker. Er wordt koude lucht aan de voorkant van de radiator aangezogen, die neemt warmte op van de radiator. De opgewarmde lucht verlaat vervolgens via alllelei openingen de motorruimte. Als Dirk nu een extra fan monteert die probeert lucht vanuit de motorruimte tegen de rijwind in naar voren te laten persen heeft zijn arme dieseltje een probleem: Er is geen luchtstroom meer door de radiator om zijn warmte kwijt te raken en het dieseltje raakt oververhit.
Dirk, kan je die fan niet de andere kant op laten draaien? Bij mijn weten kan je bij gelijkstroom een electro-motortje van draairichting laten veranderen door de draadjes te wisselen. Wel oppassen dat de draad die nu aan de massa zit niet nog ergens anders is doorverbonden met een massamakent kontakt. Je heb die fan toch wel goed afgezekerd? (gezien de kortsluiting die bij onze benzinebroeders soms plaatsvindt).
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 11:49 #1392122
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Trekt
De visco fan trekt lucht door de radiator heen, de motorruimte in.
Als je ongeveer bij de voorste krikpunten gaat zitten, met draaiende motor, kan je de hete luchtstroom voelen.
Groeten,
Gerben
Als je ongeveer bij de voorste krikpunten gaat zitten, met draaiende motor, kan je de hete luchtstroom voelen.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 17:57 #1392128
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx
Jongens, die antwoorden zocht ik dus. Dat van de draden even omkoppelen is een goede Jaap, want de electrofan kan ik vrij gemakkelijk bij, en ja hij is op meerdere plekken meer als afdoende afgezekerd.
En als ik 'm niet om kan laten draaien door de draden te verwisselen komt er gewoon een andere electrische fan op. Heel simpel
En als ik 'm niet om kan laten draaien door de draden te verwisselen komt er gewoon een andere electrische fan op. Heel simpel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2013 14:20 #1392250
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
principe opgelost door de + en de - om te wisselen. De fan blaast nu en koelt dus mee. Wel valt me de capaciteit ervan wat tegen dus ga een grotere, standaard blaas fan monteren.
Hij zuigt harder als tie blaast
maar word ook opgelost.
Hij zuigt harder als tie blaast

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2013 14:56 #1392253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een gewone goed werkende
Een gewone goed werkende visco is meer dan voldoende. Koeling bij volvo is zeer ruim bemeten dus heetlopen zal hij niet doen.
Mits goed onderhoud, ik heb eens met 35 graden in een 940 B230F zonder airco een autoambulance met kapotgelopen Espace erop gehaald midden uit de Ardennen. Auto had goede visco en zgan radiator, ventilator blies bij klimmen vrijwel constant mee maar temp meter is niet van zijn plek geweest. Bij dalen of rechte weg visco draaide niet eens mee. Rijwindkoeling was al voldoende.
Mits goed onderhoud, ik heb eens met 35 graden in een 940 B230F zonder airco een autoambulance met kapotgelopen Espace erop gehaald midden uit de Ardennen. Auto had goede visco en zgan radiator, ventilator blies bij klimmen vrijwel constant mee maar temp meter is niet van zijn plek geweest. Bij dalen of rechte weg visco draaide niet eens mee. Rijwindkoeling was al voldoende.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2013 15:03 #1392254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stand van de bladen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam