Gescheurde cilinderkop turbodiesel. Update: Hij wordt hersteld

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 19:00 #1097102 door V700 register
Na het vervangen van twee verstuivers en reinigen van de andere vier, bleek opeens de koppakking lek.

Nu is de motor open en blijkt de cilinderkop gescheurd. Vrijdag hoor ik meer details van de garage.

Is het aannemelijk dat de kop al eerder gescheurd was, maar vanwege defecte verstuivers dit geen problemen gaf? De auto reed voor het vervangen van de verstuivers nog prima, geen olie of koelwater verbruik. Alleen liep hij onregelmatig en gaf hij wat rook..

Is een cilinderkop gemakkelijk te vervangen en waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 21:16 #1384023 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Deze
Gescheurde koppen bij deze Diesels komen veeel voor. Een 2e hands kop zonder scheuren vinden gaat je niet lukken. Nieuwe koppen zijn nog wel te krijgen.
Scheurtjes tussen de kleppen door zijn opzich OK, zolang het niet te diep is.
Scheuren vanuit de voorwervelkamer zijn een killer en afkeur.
Ze scheuren eigenlijk alleen maar bij "verkeerd" gebruik: Meteen vermogen vragen bij koude motor of oververhitting.
Een fout inspuittijdstip kan dit ook veroorzaken. Maar dan loopt de motor vreselijk berroerd en is bijna niet te rijden.
Dat ie eerst onregelmatig liep en rookte kan ook duiden op een slechte kop (compressie).
Zelf denk ik dat het probleem al was, voordat je de verstuiver eruit haalde.

Cilinderkop wissel is wel te doen. Hou wel rekening tussen de verschillende uitvoeringen (nieuwe type en oude type)
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 21:45 #1384024 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Wat
Wat ook nog kan..maar mij erg stug lijkt, is dat de verstuiver op een verkeerde manier is verwijderd. Er veel "geweld" is gebruikt en er kracht is gezet op een foute manier.
Vinden ze ook niet zo leuk..
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 22:58 #1384027 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kop
Wat kost een kop? Nieuw of gebruikt?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 23:17 #1384029 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic tja
Gebruikt ga je niet vinden...en als je ze vind, vaak net zo gescheurd.
Een 2e hands kop, tja, wat de gek ervoor vraagt en de andere gek ervoor geeft. van 50 tot 300 euro.
Een Nieuwe kop. Dus zekerweten probleem vrij, kost rond de 750 euro.
Gelijk een nieuwe volstalen, meerlaags koppakking in de grootse dikte en nieuwe kopbouten. Het liefst ook een onderblok revisie, maar dat kost weer meer ping ping.
Een 9 serie diesel kopen en het blok over hangen kan ook, maar zijn vaak in slechte conditie en hoge km-standen.
Zorg iniedergeval voor dat het onderblok en de kop goed vlak zijn.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2013 17:33 #1384113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scheur
Scheur zit inderdaad bij de voorwervelkamer. Rest van het blok en de turbo zijn nog gezond. Mijn garage kan een nieuwe cilinderkop leveren voor 530 euro, maar dan nog alle randomderdelen inclusief arbeid komt op 1700 euro.

Dan is de motor weer helemaal gezond. Hij is nu wegenbelastingvrij en ik rijd er maximaal 3000 km per jaar mee. Als de vrijstelling opgeheven wordt, is deze auto niet meer aantrekkelijk. Ik heb afgelopen jaar een dikke 4000 euro aan onderhoud en laswerk in de auto gestoken.

Pak ik mijn verlies of ga ik door? Zo ja, dan moeten de remklauwen voor en het tussenlager ook nog vervangen worden. In totaal komt dat uit op € 2000,-.

Ik heb ook nog een 740 turbo 16v staan, dus wellicht verstandiger om daar weer mee te gaan rijden en de TD te slopen. Of iemand moet hem over willen nemen voor een fatsoenlijk bedrag..

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 01:31 #1384139 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ja
Ik zou investeren en ermee rijden..
Het blijft een moeilijke keuze.
Success met de beslissing.
Mocht je "ervan af" willen, tegen een leuk bedrag wil ik hem wel overnemen. Komt er een andere kop en gaat ie rijden.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 13:00 #1384158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere motor
Ik zou er een bij kopen met een goede motor.
Deze overzetten en de resterende onderdelen verkopen.
Zijn echt wel te vinden.
Hele auto kost minder dan reparatie van de motor.
Reparatie is vaak een gebed zonder einde, voorbeelden genoeg daarvan.

Succes, wat je ook doet.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 16:11 #1384165 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Re.................
Volgens mij freddie, heeft Siebren het over de Landcruiser Custom en die liggen dus echt niet voor het oprapen.
@Gerben; jij wil em wel overnemen en mee gaan rijden.....Kun jij mij eens het adres geven van de boomkweker waar jij jouw geldboompjes koopt want die groeien blijkbaar geweldig
Tja Siebren, ik zou even afwachten wat die graaiers in Den Haag gaan beslissen en aan de hand daarvan; in deze staat verkopen of in onderdelen. Ik denk dat ie te duur is om em voor zoveel geld op te knappen en er dan maar 3000km p/j mee te rijden....althans, dat lijkt mij. Het belangrijkste is natuurlijk wat jij wil??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 20:07 #1384185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 740 turbodiesel
Gelukkig gaat het niet over de Landcruiser. Die kunnen toch niet kapot?? ;-)

Het gaat om mijn 740 TD automaat uit 1986. Nu (nog) wegenbelastingvrij en dan is de investering de moeite waard. Nu is er teveel onzekerheid. De auto zelf is zeker de moeite waard om te redden, maar is rationeel wordt het lastig.

Misschien maar even in de hoek van de garage zetten en afwachten wat er met de vrijstelling gaat gebeuren..

Oja, bij de Landcruiser zou ik niet twijfelen voor 2000 euro. Zou ik direct ophoesten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC