Olie verbruik diesel 2.4 ongeblazen uit 1986

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 16:17 #1091668 door V700 register
Olie verbruik diesel 2.4 ongeblazen uit 1986 is gemaakt door V700 register
Hey allemaal,
 
Ik heb onlangs een volvo 740 Sedan 2.4D uit 1986 gekocht.
Hij rijd echt super fijn en het is starten lopen. wel iets rook, maar volgens mij niet extreem.
Maar bij het gas geven boven de 100 km/h komt er best wat rook (witte) vrij.Toen ik het oliepijl ging controleren was deze er zo goed als niet. Terwijl ik dit 200 KM gelden had gecontroleerd en dit toen nog helemaal goed was.Na het vullen van de olie ben ik wat verder op zoek gegaan naar lekkages etc.Eerst een stukje gereden en de auto een uur op een plek laten staan met karton, maar geen olie op de grond, dus geen erge lek aanwezig.Koel water is oud, maar volgens mij niet vol met olie.Bij het luchtfilter vond ik wel wat olie.
Er is dus in elk geval iets niet goed met de druk van de olie, maar kan niet zomaar iets vinden.Olie filter lijkt nieuw, maar dat zegt vrij weinig.Het verbruik van de olie is dus wel heel erg hoog in elk geval 1 liter op de 200m km.
Wat mij opviel is dat er wat oude olie aan de voorkant van het blok zit precies bij de distributie.
Kan iemand mij vertellen waar dit probleem vandaan komt en hoe ik dit zou kunnen oplossen.
update 1:
Ik heb de auto inderdaad pas net in mijn bezit. De afgelopen jaren heeft de auto weinig kilometers gereden.Ik zie nergens een druppeltje olie op de grond dus ik heb het idee dat de Olie wordt verbruikt.
Ik heb zelf het gevoel dat dit minder wordt, maar het is nu op de 300km bijna een liter olie.Er is dus iets niet goed. De auto start goed, dus ik heb niet het idee dat er iets mis is met de kop.Lopen doet de motor ook prima.
Ik ga dit weekend er een schoonmaak middel in de olie gooien. Hierna de olie vervangen en het olie filter vervangen.Voor de zekerheid zal ik er ook maar over de ton olie in doen, iets duurder maar wel beter voor de diesel.Hiermee hoop ik eventuele dingen die vast zitten los te kunne maken en dan opnieuw naar het olie verbruik kijken.
Na het weekend meer!
Update 2:
Na het bijvullen van de olie en de motor warm te hebben gereden, de olie flush in aan de motorolie toegevoegd.Een kwartier laten draaien en toen de olie en de olie ververst (kan je vertellen doet zeer aan je handen als je de olie erover heen krijgt).Ondanks de flush heb ik nog nooit zulke vieze en oude olie gezien. Nu ik de eerste kilometer weer heb gereden valt direct op dat motor een heel stukje stiller is, laten we hopen dat het verbruik vanzelf wat af gaat nemen.Wat mij nog wel opviel is dat de verstuiver van cilinder 1 en 4 iets nat waren. Ik zal volgende week eerst eens de retour slangen vervangen.Ik heb vaker gehoor en gezien dat alles werd los gehaald en dat het lag aan een slangetje van 3 euro.
 
Gido

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • van den Oever
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 17:46 #1349990 door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Olieverbruik
Hallo Gido,
Ja 1 liter op de 200 km is wel extreem, ik zit rond de 1 liter op 8000 km.
Roken bij hogere toeren doet de diesel altijd wel iets, zodra hij goed warm is wordt het wel een heel stuk minder.
Wat olie bij het luchtfilter gooit hij door de karteronterluchting het luchterfilterhuis is in, maar dan kan niet die extreme olieverbruik zijn.
De olie aan de voorkant bij het blok lekt ie denk ik door de kleppendekselpakking, die wil nog wel eens niet goed afdichten tussen de kurk en het halfe maantje om de nokkenas. Als je die gaat vervangen moet je tussen die aansluiting een beetje vloeibare pakking doen.
Maar de precieze oorzaak durf ik niet te zeggen, misschien het blok een keer goed ontvetten en in de gaten houden waar het extreem zweet (lekt).
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 18:43 #1349996 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic 3 mogelijkheden...

givain schreef : Er is dus in elk geval iets niet goed met de druk van de olie, maar kan niet zomaar iets vinden.
Wat mij opviel is dat er wat oude olie aan de voorkant van het blok zit precies bij de distributie.

Olie kan aan de voorkant van je blok op 3 punten weglekken.
  1. nokkenas keerring
  2. Kurkas keerring
  3. Oliepomp
Bij alle 3 de lekkage plekken lijkt het van onder de distributie te komen. Voor beide kerringen en de oliepomp moet je de distributie loshalen. Als daar olie op gekomen is wil je die riemen eigenlijk toch wel vervangen.
Ik verdenk met dit verbruik de oliepomp. Dat heb ik namelijk met witje ook gehad. (toen 1l olie op 150 km) Daar was ooit een verse pomp op gekomen en toen is de pakking niet goed verwijderd. Op de banen binnen de pakking staat een druk van +- 7 bar. Daar de oliepomp op vlakke voorkant van het blok gemonteerd is dient het pakkingsvlak perfect schoon te zijn.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 19:59 #1350010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als hij niet lekt, dan
Als hij niet lekt, dan verbrukt hij het...
Heb zelf ens een 240 diesel gehad die elke 300 km een liter verbruikte. Die had toen pas 2 ton gelopne. Ik heb toen de drijfstanglagers en de zuigerveren laten vervangen, daarna was het zo goed als over.
In de 100.000 km daarna gingen ook nog de cilinderkop en de brandstofpomp stuk. Daarna was mijn zin in Volvo voor een tijdje en voor dit type (Volkswagen) motor voor altijd over.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 22:05 #1350041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hou het nog even in de gaten
Gido,
Hou het nog even in de gaten! Misschien heeft de motor lang stil gestaan of zo iets dat er een olieschraapveer vast zit of zo. Het kan van alles zijn. Ik bedenk maar wat. Als het olieverbruik hoog blijft na een 1000km mee gereden te hebben is er ergens een probleem.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 13:09 #1350932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poëzie

Janneman schreef : Daarna was mijn zin in Volvo voor een tijdje en voor dit type (Volkswagen) motor voor altijd over.

 
De schoonheid van deze zin, in één woord: schitterend!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 13:23 #1350936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 24
Ik maak op uit je verhaal da je een D24 hebt?
zoals Robert zegt als ze te lang stil hebben gestaan heb je de eerste 1000 tot 2000 km best veel olie verbruik en moet je het ook regelmatig controleren en bijvullen, zaaks is wel dat je er goede olie geruikt en het liefst een half syntheet want je weet niet wat voor oude olie er in zit(ga ik van uit) En rij hem eens lekker goed warm, en dan zit ik te denken aan een rit van 1 uur eerst op 60/80 km wegen de motor op tempratuur brengen en dan een lekker stukje snelweg rijden, de eerste 10 km eerst 100 km/h rijden en dan in 2 stappen naar de 120 toe, dan moet hij wel minder gaan verbruiken,
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 16:21 #1350959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander blok erin hangen als
Ander blok erin hangen als je al een goede kan vinden. Dit zijn doorgaans peperkoekmotoren die af fabriek al zeer gevoelig waren voor de juiste rijstijl.
Is de auto mooi genoeg dan volledig laten reviseren (zuigers, cilinders honen, lagerwerk, kop etc) en je kan weer anderhalve ton.
Succes!
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2012 10:04 #1352363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 500 km later
Hey Allemaal,
 
Nadat ik de olie heb vervangen is het verbruik heel veel afgenomen.Ik heb er nu ongeveer een Kwart liter op de 500 KM verbruikt.Ik hou het nog in de gaten, maar wat mij betereft is het olieprobleem van deze auto over.
 
Groet, Gido

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2012 13:31 #1352376 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Olieverbruik over???
Ik ben geen techneut en heb ook geen idee wat een acceptabel olieverbruik is maar; 1/4 liter op 500 km is nog altijd 1 liter op 2000 km en dat is weer 5 liter op 10.000 km.Als je het zo vertaald, lijkt het mij in ieder geval niet weinig. Om nu te stellen dat het olieprobleem met deze auto over is, is misschien een wat al te voorbarige conclusie.De dieselaars binnen onze vereniging, althans diegenen die ik ken, hebben een heel ander (lees : gunstiger) olieverbruik. Deze mensen hebben een D24 een D24TD of een D24TDic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD