Automaatbak ZF4HP22 achter Diesel slipt in de lockup.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 13:39 #1087558 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
De automaatbak functioneert perfect, schakelt goed en soepeltjes en gaat altijd de lockup in (en ook weer goed uit).
Maar als hij bij koude motor en bak voor het eerst de lockup in gaat (80 KMH weggetje) slipt ie in zijn lockup, ofwel als ik gas loslaat, zakt de toerenteller meteen zo'n 200 toeren (best veel) geef ik meer gas, dan stijgt de toerenteller (en het motorgeluid) zo'n 200 toeren en gaat Dan pas de snelheid omhoog.
Laat ik optrekkend gas los, dan zakt ie zo'n 400 toeren.
Dit alles terwijl hij in de lockup zit!
Ik kan dus met het gas spelen en met de toerenteller spelen  IN LOCKUP Zonder dat de snelheid wijzigt.
Laat ik hem een paar keer in en uit lockup gaan, of is alles eenmaal warm, dan is de slip totaal verdwenen!
Het is wel een automaat met dik 480 DKM erop.
Zo'n +-6000 KM geleden de ATF geflushed (ivm verontreiniging met koelwater door lekke ATF radiator) en hij is op peil.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 19:54 #1319948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lockup in de koppelomvormer
Lockup in de koppelomvormer defect aan het raken.
Oplossing = bak er achterweg en vervangen -((
Succes!
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 23:47 #1319979 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Koppelomvormer aan zijn einde.

solexpaul schreef : Lockup in de koppelomvormer defect aan het raken.
Oplossing = bak er achterweg en vervangen -((
Succes!
Paul

<div class="content">Dat is minder en erg jammer.
Maar het slippen word steeds erger.
Hij is ook erg "onrustig" in zijn lockup, hij gaat er wel erg netjes en soepeltjes in, en ook soepeltjes weer uit. maar in de lockup "klappert" ie wat, ofwel, hij gaat er niet volledig uit, maar wisselt in zijn "greep"..
Dit voel je ook door de hele aandrijflijn heen en in de wagen, en de toerenteller springt ook wat op en neer (+-100 toeren per klapper)
Zo slipt ie bij 120 KMH ook, en klappert ie dan ook, dus 120 bij 3000 toeren, 120 bij 3200 toeren, 120 bij 3000 toeren..etc..etc
Hij klappert wat heen en weer.
Geef ik dan Gas, dan springt de toerenteller en het motorgeluid vrolijk de hoogte in, zonder snelheid te winnen (ja uiteindelijk gaat de snelheid wel mee)
Leuk, volgende probleem dus.
Groeten,Gerben</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 10:30 #1320014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet
Ik weet niet precies hoe een lockup werkt, maar kan het niet zijn hij via oliedruk en zuigers/kleppen wordt ingeschakeld. Zoiets als bij de overdrive ? Daar is nog wel wat aan te vervangen/repareren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 22:15 #1320097 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vreemd
Bizar...
Vandaag weer totaal geen last van, helemaal perfect functionerend.
Totaal geen slip, geen geklapper.
Helemaal flawless.
Het blijft een vreemde zaak...!
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 22:41 #1320099 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic peil?
Heb je je bakolie gepeild met draaienede motor?Daar denk ik aan omdat je zegt dat ie het koud vaker doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 23:37 #1320108 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ja

Marius940 schreef : Heb je je bakolie gepeild met draaienede motor?Daar denk ik aan omdat je zegt dat ie het koud vaker doet.

<div class="content">Ja, en was op Peil.
Wat me ook opvalt is, is dat hij met WARM Weer, meer slipt, en bij kouder weer (zoals vandaag) minder - totaal niet slipt.
Groeten,Gerben</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2011 20:50 #1320176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk dat jij ongeveer het
ik denk dat jij ongeveer het zelfde probleem hebt als ik.
ik heb dan wel een m47.
maar vorige week ben ik met erg warm weer naar het zuiden gereden bak erg warm dus uit de od gaan ect.
de volgende dag terug regen koud en raad eens de od werkt goed.
conclusie olie wordt dunner en de od,lock up gaan vreemd doen.
ik weet zeker dat ik een andere od haal uit liesel een gereviceerde.
dan ben je er vanaf.
dus denk ik dat jou lock up ook op is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-06-2011 07:16 #1320211 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ???????

harm ut fryslan schreef : ik heb dan wel een m47.
maar vorige week ben ik met erg warm weer naar het zuiden gereden bak erg warm dus uit de od gaan ect.
de volgende dag terug regen koud en raad eens de od werkt goed..

M47 +OD? je zal M46+OD bedoelen

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2011 07:52 #1320214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit de o -d (bij de M46) kan
toch alleen als de solenoid dicht gaat (electrische storing van bv het relais, draden etc )
De olie toevoer sluit af ,dus o-d niet meer mogelijk.

Er moeilijk of niet meer in gaan = kapotte rubberafsluitingen binnenin. Olielekage binnen= geen drukopbouw, dus problemen met inschakelen.

Versleten voeringsmatriaal in de o-d geeft slip.

Volgens mijn logica, Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD