Ik ga naar een 92 -er 940 GL TDiesel kijken en rijden , nog tips?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Leon Steyns (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb sinds kort een lang-gewenste 940 Estate met D24TIC. Tenzij je regelmatig in Duitse binnensteden moet zijn (?!), zou ik gewoon eens rustig gaan kijken en de ervaring zelf ondergaan. Als het iets voor je is, merk je dat vanzelf (als niet, dan uiteraard ook).
Wel handig is het om, als je de auto echt wilt gaan kopen, iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft. Ik heb dat ook zo gedaan en - met dank aan Bouke! - heb ik nu een mooi exemplaar te pakken. Het achterstallig onderhoud is inmiddels goeddeels gedaan en het rijdt fantastisch (vind ik).
In het verleden heb ik diverse andere merken diesels gereden en ik heb nooit zo goed begrepen waar die indianenverhalen over onderhoudskosten en temperatuurproblemen vandaan komen (en denk dus dat dit voor Volvo ook geldt). Ik heb wel een vermoeden: klokken en klepels...

Veel plezier toegewenst met de zoektocht!
Greets, Leon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je niet met de D24 blokken om kunt gaan, kun je ze binnen een ton gesloopt hebben. Of nog sneller. Ga je er goed mee om dan kunnen ze best hoge km-standen halen. Goed mee omgaan is: Goed warmrijden voor je gaat planken en als hij koud is niet harder proberen te gaan dan het blok wil. Hoe hard het blok wil, voel je duidelijk, als hij warmer wordt voel je m gewoon soepeler worden.Leon_Steyns schreef : .n het verleden heb ik diverse andere merken diesels gereden en ik heb nooit zo goed begrepen waar die indianenverhalen over onderhoudskosten en temperatuurproblemen vandaan komen (en denk dus dat dit voor Volvo ook geldt). Ik heb wel een vermoeden: klokken en klepels...
Volgens mij heeft deze diesel, over het algemeen, niet de beste reputatie voor dieselblokken.
Umweltzonen vind je (nu nog) vooral in de binnensteden van het Ruhrgebied of andere grote steden. Op termijn kan ik me voorstellen dat het aantal zal groeien.
- Leon Steyns (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat je zegt bij "Goed mee omgaan is:" kan ik me helemaal in vinden! Ook met diverse dieselbusjes (Transit, Transporter en 406D), de oude W123 Mercedes diesel, de 1.9D BX en zelfs een nieuwe Skoda 1.4Tdi (3-cylinder!) heb ik altijd de boel gereden alsof het een 45-tons combinatie was... Ik heb nooit een diesel gehad waar wat mee te planken viel, in tegenstelling tot de benzineblokken.

Ik heb het altijd jammer gevonden dat Volvo nooit de diesel-electrische plannen heeft doorgezet indertijd (hoewel ik begrepen heb dat dit weer wel in de planning staat?!).
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dit valt heeel goed te voelen.
Koud moet je je dus inderdaad wat inhouden (helemaal met de combinatie automaat)
Maar eenmaal warm is het een lekkere combinatie waar je toch lekker mee kunt tuffen.
Groeten,Gerben
- Leon Steyns (GAST)
- Nieuw lid
-