10W50 in een d24 op leeftijd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2011 23:27 #1300085
door V700 register
zij is wel stiller geworden ook de stift maakt minder herrie, en wat ik ook een mooie factor vindt is dat ze nu bijna niet meer rookt met koude motor, eerder stond de straat mooi even blank.
en wie welke olie gebruikt is zijn/haar smaak. mijn ervaring is dat als je een duurde merk olie er in giet het blok en de olie langer schoon blijft wat uiteindelijk beter is voor je blok vooral als je nog een jaartje of 30 wilt genieten zonder hart transplantatie.
Groeten Tom.
Beantwoord door V700 register in topic vragen
Ik zal het eens vragen aan het blokje denk alleen dat ik geen reactie terug krijg .Jelmar86 schreef : Zal je turbo vast lekker vinden die 15w40 ...
zij is wel stiller geworden ook de stift maakt minder herrie, en wat ik ook een mooie factor vindt is dat ze nu bijna niet meer rookt met koude motor, eerder stond de straat mooi even blank.
en wie welke olie gebruikt is zijn/haar smaak. mijn ervaring is dat als je een duurde merk olie er in giet het blok en de olie langer schoon blijft wat uiteindelijk beter is voor je blok vooral als je nog een jaartje of 30 wilt genieten zonder hart transplantatie.
Groeten Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2011 09:14 #1300105
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
10W40 erin en iedere 5000 km. olie verversen. Oliefilter iedere 10.000 km. vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2011 13:34 #1300130
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40 op 5k met filter om de 10k...
...is dus exact wat ik altijd gedaan heb met mijn dieseltje.
Uiteraard ga ik ook de lekke keerring laten repareren wanneer ik mijn dieseltje terug in het verkeer wil brengen.Ik heb alleen geen zin om om het half jaar een of andere dichting of keerring te laten herstellen of om er meteen geld tegenaan te gooien en alles wat maar kan gaan lekken te vervangen. Het is tenslotte een simpele kale 940GL ongeblazen diesel met geen speciale kilometerstand, speciale uitvoering, speciale prestaties... En dus ook geen speciale waardevastheid.
Voor wat zo een dieseltje van 1992 tegenwoordig nog waard is (en voor het bitter weinige verschil dat er zit tussen een goed exemplaar en een sloper), wil ik deze het liefste gewoon helemaal op rijden met zo weinig mogelijk kosten om daarna gewoon voor onderdelen weg te doen en een andere te kopen.
Ik stel me dan ook de vraag wat de nadelen van 10W50 olie zijn tegenover 10W40 olie in een dergelijk simpel en vrij robuust motorblok, want ik zie eigenlijk alleen maar voordelen: - De olie is bij koude motor precies even dik/dun als 10W40 olie, waardoor deze dus bij een koude start net zo snel doorheen het blok wordt gepompt en dus even snel begint te werken... - ...maar bij warme motor is de olie wat dikker, waardoor deze dus iets minder makkelijk tussen de dichtingen en keerringen die ondertussen op leeftijd zijn geraakt.
Isabelle
Uiteraard ga ik ook de lekke keerring laten repareren wanneer ik mijn dieseltje terug in het verkeer wil brengen.Ik heb alleen geen zin om om het half jaar een of andere dichting of keerring te laten herstellen of om er meteen geld tegenaan te gooien en alles wat maar kan gaan lekken te vervangen. Het is tenslotte een simpele kale 940GL ongeblazen diesel met geen speciale kilometerstand, speciale uitvoering, speciale prestaties... En dus ook geen speciale waardevastheid.
Voor wat zo een dieseltje van 1992 tegenwoordig nog waard is (en voor het bitter weinige verschil dat er zit tussen een goed exemplaar en een sloper), wil ik deze het liefste gewoon helemaal op rijden met zo weinig mogelijk kosten om daarna gewoon voor onderdelen weg te doen en een andere te kopen.
Ik stel me dan ook de vraag wat de nadelen van 10W50 olie zijn tegenover 10W40 olie in een dergelijk simpel en vrij robuust motorblok, want ik zie eigenlijk alleen maar voordelen: - De olie is bij koude motor precies even dik/dun als 10W40 olie, waardoor deze dus bij een koude start net zo snel doorheen het blok wordt gepompt en dus even snel begint te werken... - ...maar bij warme motor is de olie wat dikker, waardoor deze dus iets minder makkelijk tussen de dichtingen en keerringen die ondertussen op leeftijd zijn geraakt.
Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam