10W50 in een d24 op leeftijd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 01:12 #1084583 door V700 register
10W50 in een d24 op leeftijd? is gemaakt door V700 register
Hoi,
Tijdens dit nachtelijk uur dwalen mijn gedachten weer verder af dan normaal en spookte het probleem van de lekke krukaskeerring van mijn dieseltje weer door mijn hoofd...
Die lekke krukaskeerring zal ik uiteraard laten vervangen om daarna netjes de garagist er op te wijzen bij een onderhoud de olie niet te vullen tot het maximum, maar "halfweg" om te hoge oliedruk te voorkomen...
Nu bedacht ik me dat alle andere keerringen en dichtingen uiteraard ook al even lang mee gaan en dus hoogst waarschijnlijk ook niet meer als nieuw zijn.
In de hoop het lekken te stoppen/verminderen heb ik al eens 15W40 olie er op laten doen ipv de 10W40 die ik er voorheen in deed, maar ik bedacht me dus net dat mijn blok vooral op temperatuur lekt en 15W40 olie (die koud dikker is dan 10W40, maar warm identiek) dus eerder kwaad dan goed is voor de motor (aangezien de olie koud dikker is en dus lastiger rondgeslingerd wordt)...
Nu was ik eens aan het rond kijken op websites waar motor-oliën verkocht worden naar de prijs van 5W40 volsyntheet olie (aangezien we overwegen om bij het volgende onderhoud daarop over te schakelen met de andere Zweedse) en zag ik dat er voor oldtimers 10W50 olie aangeraden wordt.
Aangezien de d24 motor al vrij antiek is qua ontwerp, lijkt me dit misschien wel het proberen waard? Deze olie zou namelijk koud even goed doorheen de motor geslingerd worden als 10W40 olie, maar warm dus iets dikker blijven (en dus minder snel tussen minder frisse keerringen en dichtingen glippen?)...
Valt het aan te raden om zulke 10W50 olie in mijn dieseltje te gooien wanneer ik deze weer in het verkeer breng, of zijn er nadelen aan verbonden?
De wagen heeft geen hydraulische klepstoters en ook geen turbo die met motor-olie gesmeerd moet worden, dus ik zie er niet meteen een probleem in?
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 09:24 #1299966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie
Kijk hier maar eens op, als je wilt.  Dan krijg je een goed advies.  Welk merk je er vervolgens inkiept, doet er nu even niet toe.
Ik ga zelf met mijn diesel dadelijk naar volsyntheet 5W30.  Let wel op dat je niet ineens van minerale olie, zo patsboem overstapt naar een volsyntheet want dan heb je geheid lekkages.  Eerst naar een halfsyntheet toe en dan pas over.
De auto van mij is in 2002 al overgegaan naar een volsyntheet op het circuit in Zolder (bij de toemalige eigenaar), eerst met de minerale olie heel goed warm gereden, gewisseld incl. filter naar een halfsyntheet, wederom weer heel goed warm gereden, weer gewisseld naar een volsyntheet incl filter.  En de laaste volsyntheet ook nog 2x gewisseld op het circuit incl. filter.  Sindsdien heeft tie altijd eeen volsysntheet olie gehad en zet ik dit dus voort.
Is wel een iets duurdere grap aangezien de olie bij een D24T blok, ik meen om de 7500 km moet worden vervangen.  Zou het, als het niet nodig is dan ook niet doen overigens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 10:14 #1299977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leac lock
Hallo
Beste is natuurlijk vervangen.........
Maar er zijn goeie middelen beschikbaar.
Het gene waar ik zeer goede ervaringen mee heb is Leaclock.
Te verkrijgen in elke automaterialen zaak.
Wat ook goed is voor je blok is Valvoline Maxlife 10w40 olie,speciaal voor oudere motoren.
Maakt alle rubbers weer soepel waardoor betere afdichting.
Let op:stopt niet de echte lekkages maar wel het 'zweten' als je geluk hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 13:30 #1299996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoord
Dirk: Waar moet ik kijken? (U zegt: "kijk hier even", maar geen link of zo?)Moest het hier gaan om een wagen met motorolie-gesmeerde turbo en hydraulische klepstoters waar ik gerust nog even wat geld wil tegenaan gooien om er nog jaren mee te rijden of lekker op te fokken, dan zou ik zonder twijfel geleidelijk aan overstappen naar een volsynthetische olie met een lage koude-start index (5 of 0 dus)...
Maar dat is dus niet het geval. Mijn dieseltje lekt nu aan de krukaskeerring en dit zal uiteraard altijd blijven lekken als ik het niet ga herstellen (15W40 minerale olie met een leakstop additiefje bij haalde niets uit), dus die ga ik herstellen.Ik heb echter geen zin om daarna nog allerlei dichtingen en keerringen te gaan vervangen omdat die uiteindelijk ook beginnen lekken door de leeftijd, dus daarom dat ik dus denk van een olie te gebruiken die op temperatuur minder makkelijk tussen de keerringen en dichtingen sijpelt.
De olie die ik er altijd heb in gedaan was 10W40 halfsyntheet, nu zit er al eventjes 15W40 mineraal op. Die 10W50 olie is ook mineraal of misschien halfsyntheet, dus dat lijkt me geen probleem om meteen op over te stappen zonder de motor een shock te bezorgen.
Scania: Ik heb dus al eens een leakstop additiefje in mijn motor gedaan, zonder resultaat.Ik ben er van op de hoogte dat verschillende merken speciale olie leveren voor oudere motoren met de "gewone" 10W40 viscositeit.
Die 10W50 olie waar ik over spreek is dan ook zo een type olie, maar dus op bedrijfstemperatuur iets dikker, wat volgens mij de kans op lekkages nog wat verder verkleint. Ik zie er persoonlijk geen erg in om dikkere olie te doen in een motor die die olie niet nodig heeft om langs fijne kanaaltjes naar hydraulische klepstoters en/of turbo te pompen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Aangezien ik niet dagelijks grote afstanden afleg, maar eerder relmatig korte en per uitzondering eens een langere afstand, zit ik er dan ook niet mee om wat regelmatiger olie te wisselen ter compensatie van de snellere veroudering van minerale olie tegenover halfsyntheet of volsyntheet.Wij laten sowieso de olie van onze wagens om de 5000km verversen, wat met halfsyntheet (zowel in de Saab als in beide Volvo's doen we normaal 10W40 halfsyntheet) en zeker met volsyntheet (we overwegen bij de volgende onderhoudsbeurt 5W40 in de Saab) uiteraard overkill is, maar met minerale olie waarschijnlijk ook nog voldoende?

Nogmaals voor alle duidelijkheid, het gaat hier over een wagen die niet voorzien is van turbo of hydraulische klepstoters en ook niet om een wagen die flink zal opgefokt worden. Wanneer ik deze terug in het verkeer breng zal ik gewoon de timing van de pomp en kleppen, de speling van deze laatste en de afstelling van deze eerste eens laten nakijken. Misschien dat ik dan ook even experimenteer met de veertjes in de pomp die de brandstoftoevoer geleidelijk aan verminderen naarmate het toerental stijgt, maar zeker niet extreem. Het is tenslotte de bedoeling dat de wagen nog door de keuring komt zonder dat ik de smoorschroef zodanig moet indraaien dat de motor amper blijft lopen...
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 13:53 #1300004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie,
Tijdens mijn opleiding als matroos/machinist, is mij geleerd door een gerespecteerd leraar 42 jaar in het vak op dat moment, dat als de motor ouder wordt c.q. meer kilometers je het beste wat dikkere olie kunt gebruiken als de motor op bedrijf's temp is omdat je namelijk meer ruimte overal op hebt gekregen.
die witte 740 van mij met een B200F blok moest eerst 5w40 in volgens de gegevens, dit heb ik ook omhoog gedaan naar 15w40 en de motor is er stiller van geworden en ze loopt veel mooier beesje heeft nog 239*** km gelopen maar was ook op aanraden van de werkplaats chef van de dealer hier.
de Turbo diesel heb ik ook 15w40 TD olie van Valvoline in zitten ook op advies, ik gebruik express de dure merken olie want daar heb ik meer vertrouwen in dan in de olie van de Action,lidl,aldi ook al wordt gezegd dat het goede olie is vertrouw ik daar niet op, en aangezien ik het beste voor mijn blokje wil heb ik dat er best voor over.
dus ik zie ook geen problemen voortkomen als jij die 10w50 olie wilt gaan gebruiken in uw ongeblazen diesel.

Groeten Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 17:32 #1300026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm
Zal je turbo vast lekker vinden die 15w40 ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 19:13 #1300035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Ik zou zeggen, gewoon in het blok wat er in hoort.
Bij mij gaat er gewoon 'Action' 10W40 in.
Lekkages repareer ik ...
Voor een tijdelijke reparatie kun je nog een aditief toevoegen, beter dan alleen maar 'dikkere' olie.
Maar ja, hoop dat mijn 740 nog een jaartje of 30 mee kan, dus daar hoeft niets tijdelijk ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 21:14 #1300061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
Sorry Isabelle, link vergeten toe te voegen.  Komt tie alsnog: www.kroon-oil.com/nl/

• Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-01-2011 21:26 #1300065 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Welke olie hoort er volgens
Welke olie hoort er volgens Volvo in de TDIC?

Met vriendelijke groet, Ziko

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2011 21:42 #1300068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens Vadis 15w40 bij
volgens Vadis 15w40 bij temperaturen van -10 tot 50graden

10w30 bij -20 tot +20

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC