Deel Revisie D24TD

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2010 19:07 #1286096 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja

Jerry schreef : Iemand enig idee wat zo'n D24TD nu echt weegt en wat een redblock weegt?

Ja, eerder al eens opgezocht. Redblock 140-165 kg, diesel met turbo 210 kg. Dat zijn gewichten uit een boekje, met waarschijnlijk alleen de zaken die direct op het blok zitten (gezien de relatief kleine verschillen tussen non-turbo en turboblokken). Maar dat laatste is een vermoeden. Zie <a href="/node/21874" target="_blank">hier</a> voor het complete lijstje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2010 20:23 #1286104 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Deelrevisie
Hoi Jerry,
Bij deze even een lijstje van zaken die je moet doen als je de diesel "betrouwbaar" in je boot wilt leggen. 
- Verstuivers checken op druk en sproeibeeld (kan zuiger/motorschade veroorzaken als ze lekken)
- nieuwe gloeibougies
- Nieuwe waterpomp
- nieuwe rollen en distributieriem
- Nieuwe dieselpomp riem
- Pompkeerring preventief vervangen
- Bronzen bus en 0-ring van gashandel vervangen (zijn vaak aan het slijten)
- checken koudestart wax element op dieselpomp
- Kleppen stellen / nieuwe hydraulische klepstotors(afhankelijk van wat er in zit)
- Indien nog niet gebeurd: Afdoppen/afsluiten EGR systeem
- Verstuiverleidingen checken en houders goed vast zetten
- Motor reinigen met nieuwe olie en atf
- Luchtfilter vernieuwen
-  De nokastiming en pomptiming goed afstellen
- koppakking checken op zweetsporen. Indien noodzakelijk vernieuwen door stalen pakking
- Keerringen voor/achter krukas en nokkenas vernieuwen
- Turbo checken op druk, afdichting keerringen.
- en vast nog iets wat ik vergeten ben ?
Ik er hierbij vanuit dat de motor verder in goede staat is en geen motorschade heeft. Dan wordt het verhaal natuurlijk weer anders. Het lijstje wat ik hierboven geef gaat vooral over het "randgebeuren", maar als je bovenstaande doet kan er weinig misgaan. De motoren slijten door gebruik nauwelijks (heb wel eens een blok nagemeten met 380.000 op de teller, alles nog dik binnen slijtage toleranties, aantal zaken nog binnen fabriekstoleranties) 
Tja, dat was het wel zo'n beetje wat ik weet te verzinnen. Ik stuur je wel een pb'tje met tel nr.
Groetjes Bouke

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2010 07:58 #1286128 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temperatuur bewaking
Dat lijkt me wat lastiger in een boot dan in een auto. Zo'n machinekamer kan behoorlijk warm zijn.
Vervang de termostaat, die gaan niet zo lang mee. Monteer een tempmeter voor water, een voor de motor en een in de retourleidng van het koelwater, en meet ook de olietemperatuur.
Je zet nl zelf een koelsysteem op, dat moet je goed bewaken.
Wat ga je er mee varen?
Het lijkt me niet geschikt voor pleziertochtjes. Minimaal een uur en liefst lange duur vaarten. 
Dan blijft de motor ook schoon.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2010 12:06 #1286138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een toevoeging aan adrian
een toevoeging aan adrian zijn verhaal,

Houd de motor niet altijd te laag in toeren want dan vervuild zij en kun je het hele blok uit elkaar halen, af en toe een beetje laten zweten is goed voor de oude diesels, maar zorg wel voor voldoende lucht stroming in de machine kamer dat is al het halve werk,
1 koelwater temp meter is voldoende maar zorg wel dat je een olie temp meter plaatst, olie druk meter zou ik ook plaatsen,
en de uitlaat bekleden met de juiste isolatie doek,

Greetz Tom, 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC