wie kan diesel afstellen, helpen verbruik diesel verminderen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2010 23:57 #1285083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbruik
Adrian, bedankt, ik zal me eens wenden naar een diesel specialist eens horen wat ze er van zeggen, dat wax element heb van alles over gelezen hier dus dat moet ik zelf kunnen.
 
Henk, weet je nog wat jij gemiddeld deed? 17,5 zal ik wel niet halen, maar zou graag richten de 14 gaanach kan altijd nog een panda 1.3 jtd gaan rijden 2010-08-19

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2010 21:30 #1285205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb van de week de proef
Ik heb van de week de proef op de som genomen.
Variabelen: 
Automaat,
Airco: 80%vd km's uit
Alleen snelweg
Zonder CruisecontrolMax snelheid: 100 km/uur
Verbruik na 736 km 53.18l geeft mijns inziens 1 op 13,8.  
En na dit handige draadje weet ik dat ik mijn waxelement ook nog moet vervangen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2010 22:30 #1285272 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Waselement
Voor het waselement en alles wat daar bij komt kijken, heb ik destijds nog <a href="/node/8670" target="_blank">e.e.a. gepost. </a>
Toen reden we nog een Volvo al is dat VW blok niet helmaal des Volvo's

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 19:56 #1286451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lek inlaat traject
Kan een lek inlaat trajekt ook invloed hebben op het brandstof gebruik?
Ik hoor een behoorlijk blazend geluid (bij Acceleratie ) in het vooronder, volgens mij duid dit op een lek inlaat traject (toch)
is er een handige huis tuin en keuken manier om dit te testen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 20:40 #1286453 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Checkcheck
Niels,
Een hoog brandstofgeluid en een blazend geluid onder je kap?
Geen idee of jij een visco fan hebt of een electrische.Met de viscofan: deze kunnen vast gaan zitten, resultaat: hoog brandstof verbruik, en een hard blazend geluid.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 21:55 #1286461 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lek inlaat traject
Je diesel zal er niet zoveel last van hebben als een benzine uitvoering voor wat betreft slecht lopen. Je hebt nl geen luchtmassameter.
Wel kan het duiden op een lek na de turbo, waardoor er lucht verloren gaat. Met als gevolg slechtere verbranding met meer brandstof en minder lucht.
Controleer het hele traject na de turbo:
dikke slang ===&gt;  intercooler ===&gt; weer een dikke slang ===&gt; lucht huis ===&gt; inlaat spruitstuk ====&gt; kop en alles wat hier aan het luchtkanaal vast zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 23:10 #1286474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja,,,,,,

gerryberrie schreef : Niels,
Een hoog brandstofgeluid en een blazend geluid onder je kap?
Geen idee of jij een visco fan hebt of een electrische.Met de viscofan: deze kunnen vast gaan zitten, resultaat: hoog brandstof verbruik, en een hard blazend geluid.
Groeten,Gerben

volgens mij een visco fan, maar dit weet ik niet zeker, hoe controleer ik dat?
@Adrian. moet ik dit gewoon visueel doen of is hier een betere manier voor om dit inlaat traject te controleren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 23:37 #1286478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic visco

Mr.Mukkes schreef : volgens mij een visco fan, maar dit weet ik niet zeker, hoe controleer ik dat?

Een visco fan zit op de as van de waterpomp en word dus m.b.v. een V-riem aangedreven.
Elektrische fan wordt d.m.v. een electromotor aangedreven (duh), zit derhalve niet vast aan de waterpomp. 
Die visco koppeling hoort volgens mij vrij te kunnen bewegen als de motor uit staat. Je moet de fan dan dus met de hand rond kunnen draaien. Is dat niet het geval dan is de koppeling versleten/defect en draait de fan altijd mee, wat wel wat extra vermogen kost. 
[edit:  las net in een ander draadje dat je ECC hebt, dan heb je dus ook een elektrische radiator fan.]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 23:40 #1286479 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vaste

Mr.Mukkes schreef : volgens mij een visco fan, maar dit weet ik niet zeker, hoe controleer ik dat?

Zoals Pieter hierboven al zei.
Deze word door een V-Snaar/ riem aangedreven [of hij bij de Diesels ook op de waterpomp zit weet ik zo niet, grote kans van wel]
Je herkend het zo, een electrische fan zit gewoon op de radiator geschroeft en natuurlijk zonder V-snaar/riem.
Of je kunt voelen of hij 'vastzit' weet ik niet, bij mij was dat iniedergeval niet zo.Ik kon hem bij mij dus gewoon zonder moeite met de hand ronddraaien, maar hij bleerde wel op vol vermogen mee met de motor en ik reed ipv van 1 op 10, 1 op 8.

Edit: Met ECC zeer waarschijnlijk een electrische fan.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2010 09:18 #1286492 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic visco fan
Een diesel heeft altijd een viscofan.
De waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven. De viscofan zit op een aparte as, die op de plek zit waar bij benzine motoren de waterpomp gemonteerd zit.
Nog even een oude posting opgeduikelt en een beetje aangepast: Doel viscofan De zelfregelende visco fan voor de koeling van de radiateur zorgt ervoor dat er niet onnodig pk's verloren gaan wanneer de radiateur niet geforceerd gekoeld hoeft te worden. Werking van de viscofan Voor op de viscofan zit een bimetaal dat via een asje in het huis een soort propellertje laat verdraaien. In het huis zit een dunne olie. Het propellertje verandert de stromingsrichting van de olie. Door de stroming van de olie wordt het meedraaien van de fan beïnvloed. De fan slaat meestal aan nadat je even hebt stil gestaan en de temperatuur in de radiateur boven de 50ºC is. Bij stilstand slaat de fan meestal eerder aan dan wanneer er voldoende rijwind is. Bij rijwind kan de temperatuur onder in de radiator oplopen tot 60ºC zonder dat de fan aanslaat. Door steeds verdere verdraaiing van  het asje bij hogere temperatuur, gaat de fan steeds harder meedraaien. Tot max iets van 2500 toeren. De fan werkt zeer effectief en brengt de temperatuur in korte tijd zo'n 15ºC naar beneden. Het duurt even voordat de fan weer afslaat. De temperatuur onder in de radiator ligt dan rond de 40ºC. Is de fan eenmaal aangeslagen, dan zou je even een tijdje minder vermogen kunnen gebruiken om de temperatuur te laten dalen. Blijf je vol vermogen vragen dan is je beschikbare rij vermogen lager, door het meedraaien van de fan.   Controle: Bij koude start is de olie in het vinhart dik. Je voelt wat meer weerstand bij verdraaiing van de fan met de hand. Bij warme motor en een niet hete radiateur, zie je de fan bij stationair meedraaien, echter bij verhoging van het toerental versnelt de fan niet of nauwelijks. Verdraai je de fan met de hand dan draait de fan lichter dan bij koude start. Bij een hete radiateur zie je de fan behoorlijk versnellen bij verhoging van het toerental. Reparatie: Het asje midden op de fan moet met een tang te bewegen zijn. Soms zit dit vast en kan het bimetaal het propellertje in het vinhart niet beïnvloeden. Spuit er wat kruipolie op en maak het asje weer gangbaar met een tang. Noodreparatie: Versnelt de fan niet meer en heb je onvoldoende koeling. Maak het vinhart open, laat de olie eruit lopen en sla er een paar houten wiggen in. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD