wie kan diesel afstellen, helpen verbruik diesel verminderen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 12:03 #1082253 door V700 register
liefhebbers,
Aangezien mijn d24tic aut nogal aanzienlijk verbruikt ben ik nu op zoek naar tips waar ik naar kan kijken hoe ik deze zuiniger krijg...
het verbruik ligt op dit moment tussen de 1-10,11 ik ben een rustige rijder, (als een oud dametje volgens mijn vrouw) mijn top ligt zelden boven de 120 
is er iemand binnen de vereniging die een diesel netjes kan afstellen en daar ook zin in heb?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 13:47 #1284400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oude diesel 1986
Mijn oude dieseldame (D24) uit 1986 verbruikt 1 op 12. En ik ben en stevige rijder. Op de snelweg 120 km/u. Ik heb ook een TD gehad een automaat en die verbruikte 1 op 10-11.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 13:53 #1284401 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Moet zuiniger kunnen
Dit moet zuiniger kunnen. Vraag is of het alleen de afstelling is. Vaak is bv de koudestartvervroeging (was-element overleden). Zijn de verstuivers nog in goede staat? Heb je geen valse lucht in het systeem door bv een defecte pompaskeering (slecht starten, hoger verbruik)? Zit je luchtfilter niet dicht. Affin allemaal zaken die effect kunnen hebben op je verbruik, maar beter als 1 op 10/11 met een rustige rijstijl moet kunnen.
Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 14:04 #1284403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel...

bouke maas schreef : Dit moet zuiniger kunnen. Vraag is of het alleen de afstelling is. Vaak is bv de koudestartvervroeging (was-element overleden). Zijn de verstuivers nog in goede staat? Heb je geen valse lucht in het systeem door bv een defecte pompaskeering (slecht starten, hoger verbruik)? Zit je luchtfilter niet dicht. Affin allemaal zaken die effect kunnen hebben op je verbruik, maar beter als 1 op 10/11 met een rustige rijstijl moet kunnen.
Groetjes Bouke

Bouke,
Hoe kan ik de was-element controleren?
 De vertuivers zou ik moeten laten testen?
De moter slaat bij de eerste tik van de startmoter aan (na gloeien uiteraard)
het luchtfilter is 8000km oud en ziet er niet vuil uit.
ik vind de wagen wel nagelen, ook bij warme motor
Ik heb met grote belangstelling jou draadje van je diesel tuning gevolgd, komt hier nog vervolg op?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 23:27 #1284455 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dr. Diesel
Hallo Niels

Mr.Mukkes schreef : is er iemand binnen de vereniging die een diesel netjes kan afstellen en daar ook zin in heb?

Ja, die is er.  Dr. Diesel, volgens het burgerlijk wetboek Rob Barten geheten.  Rob zou je via de ledenlijst (rechtsboven) moeten kunnen vinden.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 23:40 #1284457 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic waselementen verstuivers
Als de vervroegingshandel aan de zijkant van de pomp niet tegen z'n aanslag aan komt is het waselement overleden. De motor blijft nu in z'n koude start vervroeging hangen en staat dan als het ware te vroeg tijdens het rijden. Hierdoor gaat hij ook nagelen en kan het zijn dat de inspuiting veel te vroeg is waardoor het hoogtepunt van de explosie gebeurt als de zuiger nog omhoog aan het komen is. Het resultaat is een hoger verbruik.
Verstuivers kan je testen met een verstuivertest pompje of bij een dieselbedrijf. Let wel op met het uitdraaien van de verstuivers; ik heb ooit het schroefdraad uit de kop meegenomen wat een nieuwe kop betekende. (goed schoonmaken van tevoren en gebruik een beetje kruipolie. Als je de verstuivers dan stapsgewijs losdraait als je weerstand voelt, dan komen ze wel.
Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2010 12:30 #1284483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 940 d24tic wordt ook
Mijn 940 d24tic wordt ook eens per jaar (voor de keuring) weer onderhanden genomen door Dr Diesel. Mijn verbruik ligt rond de 1op12 met 95% snelweg kilometers. Mijn ervaringen om zuiniger te rijden (en 1op 13,5) te halen is om 100 km/h te gaan rijden ipv 120km/h. En de cruisecontrol gebruiken. Altijd. Boven de 100km/h neemt je verbruik echt erg hard toe. (maar het duurt dan ook langer...) 
Volgens de specificaties van Volvo (toen) kan het volgens mij niet heel veel zuiniger zonder technische aanpassingen? Of vergis ik me?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 17:24 #1284897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wax element
net gekeken bij warme draaiende moter, toen was deze ongeveer 8 mm van de aanslag af. is dat goed?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2010 09:34 #1285025 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic niet goed
Het waselement is dood en moet vervangen worden.
Het effect van het waselement is echter alleen van invloed op lage toeren tijdens start bij koude motor. Ik dacht iets tot 1400 toeren.
Daarboven vervroegt de pomp het tijdstip zelf meer.
Je geeft aan dat de motor behoorlijk pingelt, dat duidt op een te vroege afstelling. Een beetje vroege afstelling geeft juist een zuiniger verbruik.
Eerst terug naar de standaard afstelling en dan kijken wat het effect is.
Op dus naar een van de diesel specialisten.
Zuiniger moet kunnen met deze rijstijl.
Vorige week: over 920 km 1 op 17,5 gereden. Lange afstand, helft route national met 90(dorpen 50). helft snelweg met 110, totaal gemiddeld 86.
De tdic van Toon haalde indertijd ook deze cijfers. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2010 22:18 #1285072 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Mooi verbruik maar...
Dat is een mooi verbruik, zeker een 5 bak ?
Maar deze waarde een op 17.5  dat haal je nooit met een automaat of je moet kruipen over de weg.
Groeten Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD