Volvo maagd zoekt antwoord ( volvo 940 tdi 2,4 V6 )!!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 12:41 #1235631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic roken

He adrian,

Bedankt voor de komplete info,
groet,

bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 23:02 #1235672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zwarte rook
zwarte rook= even het luchtfilter bekijken..?
Groet, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 01:46 #1235682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic soms wel handig
Dag Bart,
Sinds een week of 3 rijd ik prinsheerlijk rond in een D24TIC estate van '95 (de 'ex D24TIC' van Willem V, zie hierboven). Elke kilometer is genieten, ik stel geregeld met enige spijt vast dat ik alweer op m'n bestemming ben aangekomen: jammer, moet ik uitstappen ;o)
Ook deze diesel rookt wel eens, zoals Willem al opmerkte. Een klein pluimpje bij de start, en een pluim als 'ie (na zorgvuldig op temperatuur komen) even met de kiezen op elkaar moet. Dat hoort er nu eenmaal bij. Het blok dat erin hangt heeft er zo'n 260.000 km op zitten.
Dat je diesel in de bergen iets meer rookt lijkt me logisch: helling op is harder werken, bovendien bevat de atmosfeer daarboven minder zuurstof. Dan kan de motor minder diesel verbranden, terwijl de inspuitpomp daar volgens mij geen rekening mee houdt. Het brandstofsurplus komt vervolgens als rook uit de uitlaat. Zou ik maar niet wakker van liggen.
Afgelopen weekend ontdekte ik ook een voordeel van het (potentiële) 'rookvermogen' dat mijn diesel erop na houdt. Twee zwaar opgedofte Gooise 'dames' hadden het zo druk met kleppen in hun Toyota MRdinges (cabriolet, mooi weer dus dakkie open) dat ze volstrekt niet in de gaten hadden dat ze al kilometers lang (op de A10) aan mijn achterbumper kleefden. Dat was ik op enig moment wel zat, weshalve ik de versnellingspook kortstondig van 5 naar 3 verhuisde en het gaspedaal heel even de bodem liet toucheren. De in de uitlaat opgehoopte oogst van mijn overwegend rustige rijstijl ontnam mij vervolgens elk zicht in de achteruitkijkspiegel en kwam dus geheel ten goede aan de (bumper)klevende taarten in het jappenbakkie achter mij. Na het optrekken van dit rookgordijn heb ik van het blauwe Toyotaatje met inhoud geen enkel spoor meer waargenomen.
Kijk, zo heb je nog eens iets aan een diesel.

Vrolijke groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 09:43 #1235693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Anti-bumperkleef mistbank
Die ingebouwde functie van een D24 heb ik ook al een paar keer gebruikt ondertussen, werkt voortreffelijk, ook bij een ongeblazen diesel
Een beetje zwarte rook kan geen kwaad, is gewoon wat onverbrande diesel. Blauwe (olie --> versleten segmenten/olieschrapers --> revisie) of witte (verdampt water --> lekke koppakking) is erg, zwart/grijze rook kan weinig kwaad, hooguit wat voor het verbruik en valt tegen te gaan door het gas geleidelijk dieper te drukken naarmate je toeren maakt ipv volgas te geven, en op tijd het luchtfilter vervangen.
Hebben dieselversies trouwens ook de 'begrenzingen' in het inlaatsysteem om het geheel stiller te maken die bij turbo-benzine wagens een pak verschil maken als je ze er uit haalt? Als deze aanwezig zijn lijkt het me voor een diesel (die door de hoge compressie en zeker bij de turbo versie toch ook een flinke hap lucht nodig heeft) ook wel interessant om deze te verwijderen. Meer lucht = meer zuurstof = hogere hoeveelheid ontbrandbare diesel = minder verspilling langs de uitlaat + meer vermogen?
groetjes,Isabelle

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 12:15 #1235702 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Roetvanger in uitlaatsysteem

Candisa schreef : Hebben dieselversies trouwens ook de 'begrenzingen' in het inlaatsysteem om het geheel stiller te maken die bij turbo-benzine wagens een pak verschil maken als je ze er uit haalt? Als deze aanwezig zijn lijkt het me voor een diesel (die door de hoge compressie en zeker bij de turbo versie toch ook een flinke hap lucht nodig heeft) ook wel interessant om deze te verwijderen. Meer lucht = meer zuurstof = hogere hoeveelheid ontbrandbare diesel = minder verspilling langs de uitlaat + meer vermogen?
groetjes,Isabelle

Isabelle,
Ik weet niet of er in de ongeblazen versie ook een roetvanger zit, maar toen die er tussenuit ging bij het vervangen van de uitlaat, liep het verbruik terug (meer kilometers) en nam het vermogen toe. Zonder die roetvanger was ook tijdens de "roetmeting" de K-waarde met een factor 2 gedaald. (K-waarde was 1,42 bij de laatste APK, daarvoor nog met roetvanger zat op 2,8).
De roetvanger staat niet vermeld op het kenteken dus wordt er bij de APK ook niet naar gekeken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC