Volvo maagd zoekt antwoord ( volvo 940 tdi 2,4 V6 )!!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2009 20:12 #1073859
door V700 register
Volvo maagd zoekt antwoord ( volvo 940 tdi 2,4 V6 )!!!! is gemaakt door V700 register
Goeiedag,
ik ben een echte volvo maagd,ik heb op mijn 38ste mijn eerste volvo gekocht,ik heb een 1993 940 tdi 2,4 6cil gekocht met 300.000 echte km volgens het boekje,ik ben de 2e eigenaar,de auto is altijd bij de volvo dealer in onderhoud geweest,het is een prachtige auto,alles werkt,geen krasje niks,toppie !!!!.Nu dan mijn vraag,de auto start altijd zonder enig probleem,loopt als een zonnetje,je hoort hem wel maar ja,t is wel een 6 cilinder ,maar als ik start komt er een mooie diesel wolk uit de uitlaat,als hij stationair loopt rookt hij niet meer,als ik gewoon rustig rijdt,van 0 tot de 100 in ongeveer 60 minuten rookt hij niet,maar ik ben vandaag de bergen in geweest,ik woon in spanje,en ik zie in mijn spiegeltjes toch wel wat rook uit de uitlaat komen,niet super zwart of zo,gewone diesel rook,ik moest op een gegeven moment echt even inhalen en t was net een vrachtwagen,wel mooi maar ik weet niet of dat normaal is ,hoe weet ik wat goed is of niet,voordat ik de auto hier naar de garage breng waar ze altijd de toeristen een poot uitdraaien wil ik weten wat t misschien kan zijn ??????????????????
Vriendelijk bedankt en de groeten
 
Bart
ik ben een echte volvo maagd,ik heb op mijn 38ste mijn eerste volvo gekocht,ik heb een 1993 940 tdi 2,4 6cil gekocht met 300.000 echte km volgens het boekje,ik ben de 2e eigenaar,de auto is altijd bij de volvo dealer in onderhoud geweest,het is een prachtige auto,alles werkt,geen krasje niks,toppie !!!!.Nu dan mijn vraag,de auto start altijd zonder enig probleem,loopt als een zonnetje,je hoort hem wel maar ja,t is wel een 6 cilinder ,maar als ik start komt er een mooie diesel wolk uit de uitlaat,als hij stationair loopt rookt hij niet meer,als ik gewoon rustig rijdt,van 0 tot de 100 in ongeveer 60 minuten rookt hij niet,maar ik ben vandaag de bergen in geweest,ik woon in spanje,en ik zie in mijn spiegeltjes toch wel wat rook uit de uitlaat komen,niet super zwart of zo,gewone diesel rook,ik moest op een gegeven moment echt even inhalen en t was net een vrachtwagen,wel mooi maar ik weet niet of dat normaal is ,hoe weet ik wat goed is of niet,voordat ik de auto hier naar de garage breng waar ze altijd de toeristen een poot uitdraaien wil ik weten wat t misschien kan zijn ??????????????????
Vriendelijk bedankt en de groeten
 
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2009 20:24 #1235585
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ach, wat is roken .........
Hallo Bart,
een diesel die niet rookt bestaat niet. Roken doen ze altijd en zeker de VAG-diesels zoals wij ze rijden. De mijne rookt bij het starten en de eerste meters behoorlijk, daarna word het steeds minder. De snelweg oprijden en even doortrappen (met warme motor!) en het rookt wederom even flink en op de snelweg is het weer weg. Als ik twijfel dan kijk ik altijd even naar een V70 of een A6 diesel en dan weet ik dat ik me met mijn 430.000 km zeker niet hoef te schamen.
Bij het constant 100 rijden wat ik doe (op de snelweg wel te verstaan) loopt de turbo en de katalysator vol met roetdeeltjes en als je dan even doortrekt komt dat los. Check bij twijfel in ieder geval het olieverbruik (blauwe walm). Mijn diesel lust bij stevig doorrijden met veel turbo zeker 1 liter olie per 1000 km. Zwarte rook is in ieder geval onverbrande diesel en dat duidt op een minder goed afgestelde dieselpomp.
Ik wilde met mijn plattelandsdiesel in de Ardennen ook eens een vrachtwagen inhalen maar moest de poging staken toen bleek dat ik nog geen kilometer harder reed met bijna plankgas.
Ik vind van 0 tot 100 in 60 minuten wel schrikbarend ......
Jacques
een diesel die niet rookt bestaat niet. Roken doen ze altijd en zeker de VAG-diesels zoals wij ze rijden. De mijne rookt bij het starten en de eerste meters behoorlijk, daarna word het steeds minder. De snelweg oprijden en even doortrappen (met warme motor!) en het rookt wederom even flink en op de snelweg is het weer weg. Als ik twijfel dan kijk ik altijd even naar een V70 of een A6 diesel en dan weet ik dat ik me met mijn 430.000 km zeker niet hoef te schamen.
Bij het constant 100 rijden wat ik doe (op de snelweg wel te verstaan) loopt de turbo en de katalysator vol met roetdeeltjes en als je dan even doortrekt komt dat los. Check bij twijfel in ieder geval het olieverbruik (blauwe walm). Mijn diesel lust bij stevig doorrijden met veel turbo zeker 1 liter olie per 1000 km. Zwarte rook is in ieder geval onverbrande diesel en dat duidt op een minder goed afgestelde dieselpomp.
Ik wilde met mijn plattelandsdiesel in de Ardennen ook eens een vrachtwagen inhalen maar moest de poging staken toen bleek dat ik nog geen kilometer harder reed met bijna plankgas.
Ik vind van 0 tot 100 in 60 minuten wel schrikbarend ......
Jacques
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2009 20:39 #1235588
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine opmerking
Kleine opmerking, het is een 6 in lijn, geen V6.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2009 22:11 #1235598
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Moet sneller kunnen
Bart,
Roken doen ze allemaal. Onze ex-D24TIC gaf ook een pluim bij het starten, geen rook op kruissnelheid op de snelweg, maar als er gewerkt moest worden liet hij dat altijd wel even zien.
De ervaring van 0 naar 100 in 60 minuten ? Als je een km of 40 verder bent (motor lekker op temperatuur) kun je je lekker uitleven. Ik kon bij de stoplichten altijd goed meekomen en regelmatig lukte het zelfs om als eerste weg te zijn en te blijven
Roken doen ze allemaal. Onze ex-D24TIC gaf ook een pluim bij het starten, geen rook op kruissnelheid op de snelweg, maar als er gewerkt moest worden liet hij dat altijd wel even zien.
De ervaring van 0 naar 100 in 60 minuten ? Als je een km of 40 verder bent (motor lekker op temperatuur) kun je je lekker uitleven. Ik kon bij de stoplichten altijd goed meekomen en regelmatig lukte het zelfs om als eerste weg te zijn en te blijven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2009 22:34 #1235600
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ongeblazen
Ik heb dezelfde motor, maar zonder turbo die de roetdeeltjes er harder uit blaast en zonder intercooler, en die doet dat ook.
Lijkt me volstrekt normaal voor een toch wel best verouderde diesel en als je ziet hoe sommige gechipte moderne turbodiesels roken, zou ik me daar zeker geen zorgen om maken
Lijkt me volstrekt normaal voor een toch wel best verouderde diesel en als je ziet hoe sommige gechipte moderne turbodiesels roken, zou ik me daar zeker geen zorgen om maken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 11:05 #1235621
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic roken
De wolk na de start wordt vaak veroorzaakt wanneer er een enkele gloeibougie is overleden of door het verlopen van de koudestart instelling, deze heeft dan een nieuw waselement nodig.
De gloeibougies kun je zelf controleren door deze individueel in serie te zetten met een koplamp van 40 watt, brandt deze dan werkt de gloeibougie. Wel eerst even de bedrading los halen anders test je ze allemaal tegelijk en dan brandt de lamp wel.
De koudestart inrichting is lastiger , in Spanje lijkt me deze lastig te vervangen. Je ziet een Volvo diesel maar sporadisch, net zoals een volkswagen LT met dezefde motor.
Wanneer je bekend bent met een garage ben je daar goedkoper uit dan in Nederland. Gloeibougies kunnen ze wel voor je controleren en vervangen, ook zou ik de kleppen laten controleren en stellen bij een volkswagen garage. In een oud golfje zitten dezelfde klepstelplaatjes.
Bergop het toerental niet onder de 2000 laten zakken en nooit plankgas geven. dan spuit je de cylinders vol met diesel die er onverbrand uit komt. Schakel maar eens terug, dan heb je meer vermogen en hoef je voor dezelfde snelheid minder gas te geven.
De rookwolken verdwijnen dan achter je.
Prima land voor een oude diesel, mijn d24 heeft er vele km's gemaakt rond het hele schiereiland.
De gloeibougies kun je zelf controleren door deze individueel in serie te zetten met een koplamp van 40 watt, brandt deze dan werkt de gloeibougie. Wel eerst even de bedrading los halen anders test je ze allemaal tegelijk en dan brandt de lamp wel.
De koudestart inrichting is lastiger , in Spanje lijkt me deze lastig te vervangen. Je ziet een Volvo diesel maar sporadisch, net zoals een volkswagen LT met dezefde motor.
Wanneer je bekend bent met een garage ben je daar goedkoper uit dan in Nederland. Gloeibougies kunnen ze wel voor je controleren en vervangen, ook zou ik de kleppen laten controleren en stellen bij een volkswagen garage. In een oud golfje zitten dezelfde klepstelplaatjes.
Bergop het toerental niet onder de 2000 laten zakken en nooit plankgas geven. dan spuit je de cylinders vol met diesel die er onverbrand uit komt. Schakel maar eens terug, dan heb je meer vermogen en hoef je voor dezelfde snelheid minder gas te geven.
De rookwolken verdwijnen dan achter je.
Prima land voor een oude diesel, mijn d24 heeft er vele km's gemaakt rond het hele schiereiland.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 12:35 #1235626
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ach wat is roken
He Jacques,
Bedankt voor de snelle reactie en de info,toppie,bedankt !!!,
groet , bart
Bedankt voor de snelle reactie en de info,toppie,bedankt !!!,
groet , bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 12:37 #1235627
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleine opmerking
 
He henk,
Ok,bedankt voor de info,
bart
He henk,
Ok,bedankt voor de info,
bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 12:38 #1235628
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moet sneller kunnen
 
He Willem,
 
ik weet nu dat ik wat sneller kan doortrekken als t moet,
 
bedankt voor de info,
bart
He Willem,
 
ik weet nu dat ik wat sneller kan doortrekken als t moet,
 
bedankt voor de info,
bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 12:39 #1235629
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ongeblazen
 
hallo,
 
bedankt voor de info,
Bart
hallo,
 
bedankt voor de info,
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam