Diesel problemen.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 09:25 #1226500
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nr6
Terwijl ik bij twijfel juist nr 6 zou willen vervangen, omdat anderen die ook gemakkelijk laten zitten omdat je er slecht bij kunt.... K vind het niet een echt excuus. Je zou eens bij Bosscha in Langezwaag (tussen Drachten en Heerenveen) kunnen kijken. Volvo specialst, weet alleen niet hoeveel ervaring hij met de diesels heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-01-2009 11:27 #1226513
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Gewoon vervangen
Dat dat ding veel tijd kost, klopt, te veel, nee.
Gewoon los halen en met een magneet op een telescoop pen achterlangs eruit halen. Kost max 1 uur. (al sje weet hoe je dat kreng eruit krijgt) De anderen hebben een veel kortere levensduur als nr. 6 niet ook wordt mee vervangen. (been there, done that, didn't like it... at all)
Gewoon los halen en met een magneet op een telescoop pen achterlangs eruit halen. Kost max 1 uur. (al sje weet hoe je dat kreng eruit krijgt) De anderen hebben een veel kortere levensduur als nr. 6 niet ook wordt mee vervangen. (been there, done that, didn't like it... at all)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 12:25 #1226521
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic waselement koudestartinrichting vervangen
en koudestart afstellen.
Je motor start wel. De gloeibougies worden gebruikt om de motor te laten aanslaan. Daarna is het effect snel na enkele slagen weg. De bougies in de d24 blijven namelijk niet nagloeien, zoals in moderne diesels.
Cylinder 6 zal eerst wat meer tegenwerken en roeten met een slechte gloeibougie. De koude start wordt er door bemoeilijkt.
Na het aanslaan moet de koude startinrichting zorgen voor de vervroeging van de brandstofpomp bij stationair en verhoging van de hoeveelheid brandstof.
Dit wordt geregeld via een waselement. Na verloop van tijd loopt de was eruit.
In de technische vraagbaak op dit forum staat een heel verhaal, deze is alleen toegankelijk voor leden.
Zoek even op het forum op koudestartinrichting en je komt al een boel informatie tegen.
Wie kan het vervangen?
- een diesel revisie bedrijf
- Dr Diesel, clublid
- Dr Volvo, clublid
Voor afstelling heb je een aantal proefritjes nodig waarbij de inrichting in warme en koude toestand bekeken wordt. Dit gaat bijna nooit goed in een garage.
Wanneer de motor goed presteert wanneer hij warm is, er geen rook uit het gat van de peilstok komt en er geen overdruk is, jiggletest, dan zal het met het onderblok wel meevallen.
Je motor start wel. De gloeibougies worden gebruikt om de motor te laten aanslaan. Daarna is het effect snel na enkele slagen weg. De bougies in de d24 blijven namelijk niet nagloeien, zoals in moderne diesels.
Cylinder 6 zal eerst wat meer tegenwerken en roeten met een slechte gloeibougie. De koude start wordt er door bemoeilijkt.
Na het aanslaan moet de koude startinrichting zorgen voor de vervroeging van de brandstofpomp bij stationair en verhoging van de hoeveelheid brandstof.
Dit wordt geregeld via een waselement. Na verloop van tijd loopt de was eruit.
In de technische vraagbaak op dit forum staat een heel verhaal, deze is alleen toegankelijk voor leden.
Zoek even op het forum op koudestartinrichting en je komt al een boel informatie tegen.
Wie kan het vervangen?
- een diesel revisie bedrijf
- Dr Diesel, clublid
- Dr Volvo, clublid
Voor afstelling heb je een aantal proefritjes nodig waarbij de inrichting in warme en koude toestand bekeken wordt. Dit gaat bijna nooit goed in een garage.
Wanneer de motor goed presteert wanneer hij warm is, er geen rook uit het gat van de peilstok komt en er geen overdruk is, jiggletest, dan zal het met het onderblok wel meevallen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 13:43 #1226527
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga hier in mee, mijn
Ik ga hier in mee, mijn ervaring met een D6 is dat een versleten waselement precies dit probleem veroorzaakt. Als je een beetje handig bent en zelf wat wil/kunt doen kijk dan eens naar de brandstofpomp. Daar loopt ergens een staaldraadje naar het waselement wat in een koelleiding zit. je kunt eens meten hoelang het draadje is in koude en warme toestand. Dat verschil zegt veel, heb alleen de juiste waardes zo niet paraat.

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 14:43 #1226537
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic even terugzoeken
in:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/8670
Eigenlijk kun je de conditie van de termostaat zo constateren: Bij warme motor trek je die rubberen stofhoes, die over het kabeltje zit, naar rechts en kijkt hoever het ronde gedeelte van de trekstang uit het huis uitsteekt. Bij koude motor verdwijnt het ronde gedeelte in het huis.
De lengte heb ik ook een keer ergens vermeld.
Vaak is het kabeltje versteld en daarmee de vervroeging ontregeld.
Immers bij originele afstelling: was eruit betekent altijd maximale vervroeging en meer brandstof.
Na verstelling is de zaak ontregeld.
Let op het verschil in de stand van de vervroegingshandel bij warme en koude motor.
Bij warme motor behoordt de handel tegen het aanslagpunt aan te liggen. Bij 0 graden en koude motor bijna een cm er vanaf.
Weet je niet waar je het moet zoeken, kijk dan even naar het plaatje in deze posting:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/22321
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/8670
Eigenlijk kun je de conditie van de termostaat zo constateren: Bij warme motor trek je die rubberen stofhoes, die over het kabeltje zit, naar rechts en kijkt hoever het ronde gedeelte van de trekstang uit het huis uitsteekt. Bij koude motor verdwijnt het ronde gedeelte in het huis.
De lengte heb ik ook een keer ergens vermeld.
Vaak is het kabeltje versteld en daarmee de vervroeging ontregeld.
Immers bij originele afstelling: was eruit betekent altijd maximale vervroeging en meer brandstof.
Na verstelling is de zaak ontregeld.
Let op het verschil in de stand van de vervroegingshandel bij warme en koude motor.
Bij warme motor behoordt de handel tegen het aanslagpunt aan te liggen. Bij 0 graden en koude motor bijna een cm er vanaf.
Weet je niet waar je het moet zoeken, kijk dan even naar het plaatje in deze posting:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/22321
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2009 15:16 #1226540
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaap Pul
Wil je naar iemand die verstand van diesels heeft, neem dan eens contact op met Jaap Pul op Urk. Check zijn naam maar eens op de sites die je tegenkomt op het internet, niets dan lof over zijn manier van werken. Een tijdje geleden ben ik erheen geweest met mijn diesel. Er zat totaal geen pit in het blok en zelf dacht ik de aan een versleten turbo. Jaap zei die al bij voorbaat uit te sluiten en na 10 minuten rijden en meten was het euvel al gevonden. Vervolgens heeft hij de pomp afgesteld met het klokje en na 45 minuten liep de diesel zoals het voor een 95'er TDIC hoort en dat voor de prijs van een half uurloon bij de dealert. Jaap heeft al meerdere auto's aan het draaien gekregen waarvan diverse monteurs bij diverse dealers van hadden gezegd dat het blok overleden was.
Jacques
Jacques
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2009 09:06 #1227018
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Hoi Henk,
Ik denk dat ik even wat recht te zetten heb. Inhoudelijk sta ik achter wat ik in mijn posting schrijf, maar ik denk dat ik me wat in "geirriteerde" toon heb uitgedrukt. Dit is niet mijn bedoeling, maar mijn inhoudelijke reactie is het resultaat van wat ik de laatste tijd ben tegengekomen bij mensen die met een door een expert afgeschreven blok komen (geen compressie, olieverbruik) maar waar de oorzaak geen versleten blok is, maar achterstallig onderhoud. Verder vindt ik de kilometerstand van de topicstarter niet dramatisch. Mijn diesel gaf met de roetmeting een waarde van 1 bij 425.000 km, die van rob de vries 1.5 bij 530.000 km (max 3.0 voor turbodiesels). Dat red je echt niet als je een versleten blok hebt.
Ik zou het ook jammer vinden als mensen een goede auto naar de sloop brengen als het niet nodig is.
Ik zou het ook jammer vinden als mensen een goede auto naar de sloop brengen als het niet nodig is.
Moderators: Jerry Stam