Diesel problemen.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 16:31 #1072238 door V700 register
Diesel problemen..... is gemaakt door V700 register
Sind een tijdje ben ik niet meer zo tevreden met mijn volvo 940 TD 6cil. uit 1995.
Bij een koude start staat de halve straat onder de rook.....
Het duurt een paar minuten voordat ik enig vermogen heb...
Ik weet dat "onze VW diesel" niet de stilste is, maar deze knikkert wel erg hard...

Na 10 minuten rustig inrijden begint de motor lekker warm te worden en rijd ik weer ouderwets lekker.....
Bovenstaande verontrust mij echter wel steeds meer!
Heb een paar maanden geleden de turbo al laten vervangen op aanraden van mijn garage....was dit wel de juiste actie?

Wie o wie heeft een tip?
Tot welk bedrijf of monteur zou ik mij eens moeten wenden?

alvast bedankt voor de reacties.

mvrgr
Jitze 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 16:43 #1226340 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Tsja, kan vanalles zijn....
Hoi Jitze,

Zoals ik al zei kan het echt vanalles zijn, maar ik zou met het eerst de volgende dingen doen:
1) Koude start instalatie checken; trekt het waselement de koudestartvervroeging wel voldoende aan?
2) Gloeiinstalatie checken; doen alle gloeibougies het nog en werkt het gloeirelais?
3) Wanneer is de olie ververst? Ik had laatst een vriend met een diesel die ook niet meer wou starten. Bleek dat de olie al 35.000 km niet ververst was en dat deze pek er voor zorgde dat de klepstoters de kleppen bij afkoeling opendrukte zodat de motor geen compressie had bij koude start; gooi er eens vol syntheet in ivm hydraulische klepstoters.
4)  Hoe is je brandstoffilter er aan toe?
5) Geen lucht in de dieselleidingen?
6) Geen vocht in het brandstof systeem?
7) Zijn je injectoren nog goed?
Tja, je kan ook nog een compressietest doen en de pomp laten nakijken, maar bovenstaande zaken kan je zelf doen.

gr. Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 16:44 #1226341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel
Kan van alles zijn, misschien slechte gloeispiralen, een slechte verstuiver of te weinig compressie door slijtage. Je zou eens een compressiemeting kunnen (laten) doen.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 21:01 #1226404 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic slijtage.
Dit verschijnsel doet me erg denken aan een versleten loopwerk ( voeringen en zuigerveren) van de motor. Spuit maar eens wat startpilot in de inlaat en kijk of het starten en op gang komen nog zo lang duurt. Maar zoals de vorige schrijvers ook al zeggen: een compressietest geeft uitkomst over de slijtage in de motor. Overigens vermeld je niet hoeveel kilometer je motor achter de kiezen heeft. Maar is de kilometerstand boven de 3,5 ton, dan zul je hier ernstig rekening mee moeten houden.
Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 21:29 #1226431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even de kleppen laten
Even de kleppen laten stellen kan wonderen veroorzaken bij deze motoren.......

Groet,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 21:55 #1226443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 95
Je zou voor de zekerheid eens kunnen kijken maar volgens mij hebben de '95 diesel al hydraulische klepstoters.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2009 22:07 #1226446 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Wat is dat toch met die zuigerveren.........
Wat is het toch dat als een diesel een beetje gaat roken of een beetje olie gaat gebruiken, hele volksstammen in koor gaan roepen dat de zuigerveren versleten zijn............... Ga eerst eens even de gewone onderhoudsdingen na, die worden meestal "vergeten". Olie verversen, kleppen stellen etc. Als dat het allemaal niet is kan je eens aan een versleten blok gaan denken. Ik ben nog maar een keer een op de draad versleten lt blok tegengekomen, in alle andere gevallen had het slechte lopen/starten andere oorzaken en waren de auto's door "experts" afgeschreven. Ook een oude Diesel kan makkelijk 5 ton mee in mijn overtuiging.

gr. Bouke

p.s. in principe hebben diesels van na 94 hydraulische klepstoters, maar wie weet zijn er uitzonderingen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2009 00:50 #1226479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt er op dat er 1 of 2
Lijkt er op dat er 1 of 2 gloeibougies defect zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2009 06:53 #1226484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bouke
Bouke, ik heb inderdaad aangegeven dat je een compressietest zou kunnen doen om te kijken of je nog compressie hebt. Dat heb ik niet gezegd omdat ik m af zou schrijven maar omdat je dan wel een snelle test hebt of te kijken of dat niet de oorzaak is. Zou toch zonde zijn als jer een hoop tijd en geld in gaat steken (verstuivers gaat reviseren en brandstofpompen gaat vervangen) omdat je dacht dat het daar aan lag terwijl je blok gewoon versleten blijkt te zijn. Topicstarter had ook kmstand vermeld, een versleten blok is dan mi niet uit te sluiten.Maar, goed onderhoud is natuurlijk belangrijk, daar zou je mee moeten beginnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2009 08:47 #1226494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle
Bedankt voor alle reacties!
Mijn Volvo 940 TD heeft inmiddels 375.000 gelopen.
Alle -op een na- gloeibougies zijn vervangen.
(No. 6 was te veel werk volgens mijn garage....)

Helaas heb ik zelf de ballen verstand van motoren & techniek.... jammer en kostbaar, ik heb al veel geld betaald voor goed bedoelde onderzoekjes en reparaties die helaas niks hebben opgeleverd.
(oa turbo vervangen) 
Kan iemand mij een adres geven waar ik eens met mijn Volvo naar toe kan.... iemand die er echt verstand van heeft en niet dadelijk de "meter" laat lopen

Liefst regio Friesland.

bvd
Jitze 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC