d24 d24t
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2008 19:33 #1217078
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar moet die handel
waar moet die handel zitten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2008 22:30 #1217105
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaats uitzet-handle
de handle (indien aanwezig) zit aan de zijkant van de pomp aan de buitenkant dwz niet aan blokzijde maar andere kant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2008 23:00 #1217110
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oke ga morgen kijken
kan ik
oke ga morgen kijken
kan ik gewoon spanning via de accu aansluiten
zit er alleen plus op of ook een massa.
groet dick
kan ik gewoon spanning via de accu aansluiten
zit er alleen plus op of ook een massa.
groet dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2008 23:07 #1217111
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aansluiting brandstof-stop
de klep heeft alleen een plus, massa pakt hij over de z'n behuizing>pomp>motorblok etc.
als je goed luisterd moet je waarschijnlijk een tikje horen bij in en uitschakelen.
ook zal je met een losse draad waarschijnlijk een vonkje trekken als teken dat de spoel nog goed is dwz niet-onderbroken (waardoor kapot)
als je nog even zoekt in het topic "diesel heeft de hik" vind je nog wat info over de magneetklep/brandstofstop.
als je goed luisterd moet je waarschijnlijk een tikje horen bij in en uitschakelen.
ook zal je met een losse draad waarschijnlijk een vonkje trekken als teken dat de spoel nog goed is dwz niet-onderbroken (waardoor kapot)
als je nog even zoekt in het topic "diesel heeft de hik" vind je nog wat info over de magneetklep/brandstofstop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2008 23:30 #1217114
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt
bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2008 08:08 #1217128
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat mij nog bijstaat van
Wat mij nog bijstaat van mijn D6 is dat het ontluchten niet volgens het boekje lukte. Daarin staat dat je na wisselen van het brandstoffilter moest starten totdat ie aanslaat. Nou mooi niet, dat aanzuigen duurde veel te lang.
De truc daarvoor (die je hier ook kunt proberen) is de toevoerleiding losmaken en daar aan zuigen (ik gebruikte daarvoor een pompje van een versnellingsbakolie-vuller) tot er diesel komt. Vervolgens snel weer de slang erop voordat de brandstof terugloopt.
Weet je in ieder geval zeker dat er diesel bij de pomp komt.
 
De truc daarvoor (die je hier ook kunt proberen) is de toevoerleiding losmaken en daar aan zuigen (ik gebruikte daarvoor een pompje van een versnellingsbakolie-vuller) tot er diesel komt. Vervolgens snel weer de slang erop voordat de brandstof terugloopt.
Weet je in ieder geval zeker dat er diesel bij de pomp komt.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2008 11:44 #1217132
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ontluchten
- na tank leeg rijden of na filter vernieuwen lukte het me altijd om met starten de motor aan te laten slaan. soms een minuutje doorstarten.
- na motor revisie, de pomp was er enkele weken af geweest, kwam er wel wat diesel bij de verstuivers maar de motor sloeg niet aan. Aanslepen heeft toen geholpen om de boel goed te ontluchten.
Procedure met volgieten pomp en filter staat in het andere draadje beschreven.
Hoe oud is de dieselolie? Op hele oude dieselolie schijnt de motor ook niet te lopen. Ik twijfel nog steeds of ik het verstandig is om een reservevat van 5 liter(5 jaar geleden getankt) wel in de tank moet gooien of weg moet brengen.
- na motor revisie, de pomp was er enkele weken af geweest, kwam er wel wat diesel bij de verstuivers maar de motor sloeg niet aan. Aanslepen heeft toen geholpen om de boel goed te ontluchten.
Procedure met volgieten pomp en filter staat in het andere draadje beschreven.
Hoe oud is de dieselolie? Op hele oude dieselolie schijnt de motor ook niet te lopen. Ik twijfel nog steeds of ik het verstandig is om een reservevat van 5 liter(5 jaar geleden getankt) wel in de tank moet gooien of weg moet brengen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2008 18:21 #1217184
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vandaag oude pomp er op en
vandaag oude pomp er op en gelijk lopen
alleen het probleem met de oude pomp is dat als de auto 2 dagen stil stond
de pomp was leeg gelopen.
alleen het probleem met de oude pomp is dat als de auto 2 dagen stil stond
de pomp was leeg gelopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2008 23:57 #1217244
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leeglopen brandstofpomp
dat probleem ken ik
als noodoplossing heb ik een jaar met een elektrische brandstofpomp rondgereden die ik paralel geschakeld had aan de gloeibougies.
zodra ik ging gloeien ging ook de pomp lopen en vulde / ontluchtte de inspuitpomp.
het werkte goed maar ik bleef ook diesel ruiken door lekkage langs het asje waar de gasrol op gemonteerd is.
op het volvolvo-forum heb ik een stukje geschreven hoe je de afdichting van dat asje kunt vervangen, voor het gemak druk ik het hier ook even af;
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en eindelijk de lekkende brandstofinspuitpomp eens aangepakt.De pomp lekte namelijk langs het asje van de "gashandle"waaraan de gaskabel zit.Het lekken zelf wordt veroorzaakt door een rubberO-ringetje dat versleten / verouderd is.Dit ringetje zit in een groef welke uitgespaard is in de omtrek van het gashandle-asje.Als je pech hebt is de hele zaak zo versleteAn dat alleen een nieuwe O-ring niet voldoende meer helpt.In dat geval is de bronzen bus in het pomphuisdeksel ovaal gesleten en zelfs het stalen asje zelf kan versleten zijn.Voor alle onderdelen kan je terecht bij een dieselspecialist die je kan vinden via de site van BOSCH nederland.Je moet echter wel minitieus te werk gaan!!!!!!!!!Spuit eerst de pomp en de direkte omgeving met remmenreiniger en perslucht brandschoon.Iedere vorm van vuil in je straks openliggende pomphuis kan de pomp vernielen of de levensduur ernstig bekorten.Maak de brandstofretour los.Markeer heeeeel nauwkeurig de stand van de pompas ten opzichte van de gashandle.Je kunt bijvoorbeeld een zaagsnede geven op de kop van de M6 draad van de handleborging.Ten opzichte van deze kerf kan je dan de handle merken.Als de handle er verkeerd opgezet wordt bestaat de kans dat alleen de dieselspecialist de pomp nog goed in zijn basisafstelling krijgt met een misselijkmakend prijskaartje.Het pompasje is voorzien van splines / tandjes die in de gashandle vallen.Na markeren handle en veer verwijderen.Als je zover bent kan je het pomphuisdeksel losschroeven met de 4 M6-inbusboutjes.(let op er stroomt een koffiebekertje diesel weg)Ruk het deksel er niet lomp vanaf maar licht hem heel voorzichtig op en zie dat het asje van de gashandle binnenin is verbonden via een trekveer aan de pompmechaniek.Probeer dit veertje er niet af te pielen onder het deksel langs maar druk het asje door het deksel naar beneden.Dit blijft dan hangen en geef je ogen goed de kost hoe alles zit!!!Bij het lichten van het deksel merk je dat dit deksel iets naar voren wordt gedrukt.Dat wordt veroorzaakt door de hevel die onder veerdruk tegen de maximaalschroef drukt.Deze schroef niet verstellen maar het deksel straks er gewoon weer tegen de veerdruk in opwurmen.Je hebt nu een los deksel op je schone tafel. Nu kan het asje (dat nog aan de pomp hangt op de auto) van de trekveer losgemaakt worden.Bij teveel mechanische speling asje en bronzen busje vervangen.Bij normale speling volstaat vervanging van je O-ringetje.Opletten dat je deze niet beschadigd met opschuiven.Beetje motorolie eraan en asje weer aan veertje bevestigen zoals deze ook zat.Deksel voorzien van nieuwe rubberen pakking(zit allemaal in het keurige BOSCH setje samen met nwe. O-ringen,koperen ringen etc.)Asje in deksel duwen voorzichtig met de iets ingevette O-ring.Deksel op z'n plek manouvreren tegen de veerdruk van de hevel in.Schoongemaakte schroeven er in en voorzichtig kruiselings aandraaien.NIETS FORCEREN ALLES MOET MET ZACHTE HAND PASSEN!!!!!!!Zaakje verder afmonteren en starten maar.Eerlijk gezegd geen klusje voor de beginner maar meer voor de gevorderde sleutelaar.Geen speciaal gereedschap nodig, wel geduld en reinheid.Behalve uitwendige lekkages en dieselstank geeft deze storing ook een slecht startende motor omdat de brandstof terugloopt naar de tank en zodoende een slechte / onregelmatige start.Het lijkt wel of de motor op 4 poten loopt ipv 6 na 2-3 min. is dat over en is het pomphuis volledig gevuld met diesel. Dit even ter illustratie van wat er komt kijken bij zo'n ingreep.
Maarre....wat heb je nog geprobeerd met de nukkige pomp, veel kan d'r volgens mij niet wezen.
Had je spanning op de brandstofklep?
als noodoplossing heb ik een jaar met een elektrische brandstofpomp rondgereden die ik paralel geschakeld had aan de gloeibougies.
zodra ik ging gloeien ging ook de pomp lopen en vulde / ontluchtte de inspuitpomp.
het werkte goed maar ik bleef ook diesel ruiken door lekkage langs het asje waar de gasrol op gemonteerd is.
op het volvolvo-forum heb ik een stukje geschreven hoe je de afdichting van dat asje kunt vervangen, voor het gemak druk ik het hier ook even af;
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en eindelijk de lekkende brandstofinspuitpomp eens aangepakt.De pomp lekte namelijk langs het asje van de "gashandle"waaraan de gaskabel zit.Het lekken zelf wordt veroorzaakt door een rubberO-ringetje dat versleten / verouderd is.Dit ringetje zit in een groef welke uitgespaard is in de omtrek van het gashandle-asje.Als je pech hebt is de hele zaak zo versleteAn dat alleen een nieuwe O-ring niet voldoende meer helpt.In dat geval is de bronzen bus in het pomphuisdeksel ovaal gesleten en zelfs het stalen asje zelf kan versleten zijn.Voor alle onderdelen kan je terecht bij een dieselspecialist die je kan vinden via de site van BOSCH nederland.Je moet echter wel minitieus te werk gaan!!!!!!!!!Spuit eerst de pomp en de direkte omgeving met remmenreiniger en perslucht brandschoon.Iedere vorm van vuil in je straks openliggende pomphuis kan de pomp vernielen of de levensduur ernstig bekorten.Maak de brandstofretour los.Markeer heeeeel nauwkeurig de stand van de pompas ten opzichte van de gashandle.Je kunt bijvoorbeeld een zaagsnede geven op de kop van de M6 draad van de handleborging.Ten opzichte van deze kerf kan je dan de handle merken.Als de handle er verkeerd opgezet wordt bestaat de kans dat alleen de dieselspecialist de pomp nog goed in zijn basisafstelling krijgt met een misselijkmakend prijskaartje.Het pompasje is voorzien van splines / tandjes die in de gashandle vallen.Na markeren handle en veer verwijderen.Als je zover bent kan je het pomphuisdeksel losschroeven met de 4 M6-inbusboutjes.(let op er stroomt een koffiebekertje diesel weg)Ruk het deksel er niet lomp vanaf maar licht hem heel voorzichtig op en zie dat het asje van de gashandle binnenin is verbonden via een trekveer aan de pompmechaniek.Probeer dit veertje er niet af te pielen onder het deksel langs maar druk het asje door het deksel naar beneden.Dit blijft dan hangen en geef je ogen goed de kost hoe alles zit!!!Bij het lichten van het deksel merk je dat dit deksel iets naar voren wordt gedrukt.Dat wordt veroorzaakt door de hevel die onder veerdruk tegen de maximaalschroef drukt.Deze schroef niet verstellen maar het deksel straks er gewoon weer tegen de veerdruk in opwurmen.Je hebt nu een los deksel op je schone tafel. Nu kan het asje (dat nog aan de pomp hangt op de auto) van de trekveer losgemaakt worden.Bij teveel mechanische speling asje en bronzen busje vervangen.Bij normale speling volstaat vervanging van je O-ringetje.Opletten dat je deze niet beschadigd met opschuiven.Beetje motorolie eraan en asje weer aan veertje bevestigen zoals deze ook zat.Deksel voorzien van nieuwe rubberen pakking(zit allemaal in het keurige BOSCH setje samen met nwe. O-ringen,koperen ringen etc.)Asje in deksel duwen voorzichtig met de iets ingevette O-ring.Deksel op z'n plek manouvreren tegen de veerdruk van de hevel in.Schoongemaakte schroeven er in en voorzichtig kruiselings aandraaien.NIETS FORCEREN ALLES MOET MET ZACHTE HAND PASSEN!!!!!!!Zaakje verder afmonteren en starten maar.Eerlijk gezegd geen klusje voor de beginner maar meer voor de gevorderde sleutelaar.Geen speciaal gereedschap nodig, wel geduld en reinheid.Behalve uitwendige lekkages en dieselstank geeft deze storing ook een slecht startende motor omdat de brandstof terugloopt naar de tank en zodoende een slechte / onregelmatige start.Het lijkt wel of de motor op 4 poten loopt ipv 6 na 2-3 min. is dat over en is het pomphuis volledig gevuld met diesel. Dit even ter illustratie van wat er komt kijken bij zo'n ingreep.
Maarre....wat heb je nog geprobeerd met de nukkige pomp, veel kan d'r volgens mij niet wezen.
Had je spanning op de brandstofklep?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2008 00:07 #1217248
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja was spanning op
maar nu
ja was spanning op
maar nu heb ik er 1 over dus ik ga maar op zoek naar iemand die hem voordelig wil repareren.
groet dick
maar nu heb ik er 1 over dus ik ga maar op zoek naar iemand die hem voordelig wil repareren.
groet dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam