dieselpomp laten vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 21:27 #1216842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanslaan
ga het morgen proberen
alvast bedankt
groet dick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 22:54 #1216872 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic NIET DOEN!!!!
Hallo Dick
NIET DOEN. Er staat een gigantische druk op als de pomp (en dus de motor) loopt, veel te gevaarlijk om de zaak los te halen.
De Boschpomp duwt inderdaad eerst de lucht eruit. Volgens mij via de verstuivers. Als de motor loopt, is de lucht er uit.
Maar dus nooit de motor laten lopen als de leidingen niet aangesloten zijn.
Dat is LEVENSGEVAARLIJK
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:08 #1216878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thanks andere
thanks
andere sugestie
groet dick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:31 #1216883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pomp TIMING
De pomptiming al gecheckt?
Een diesel moet op het juiste moment de brandstof ingespoten krijgen, anders gaat ie nooit lopen.
De pomp draait met dezelfde snelheid als de nokkenas.
Het afstellen van de pomptiming is een precisiewerkje, de nokkenas moet geblokkeerd worden in een bepaalde stand (speciaal gereedschap voor nodig)
De pompriem moet er t.o.v krukas en nokkenas goed op liggen en vervolgens moet met een gradenboog de  het inspuitmoment van de pomp worden afgesteld (waarbij dus het pompwiel t.o.v krukas en nokkenas wordt verdraaid/versteld. Dit komt zeer nauwkeurig! (vergelijk het maar met het ouderwets ontstekingstijdstip afstellen. Alleen heeft een Diesel geen ontsteking dus kan je er ook geen stobosooplamp op gebruiken.)
verder ben ik het met Mathy eens, de drukken in de brandstofleidingen zijn zeer hoog (denk aan honderden bars, bij moderne commonrail Diesels zelfs 1000-1500bar) voorzichtigheid is dus verstandig!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:32 #1216885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanslaan
ik neem aan dat zo'n monteur dat wel weet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 02:28 #1216893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic komt goed

dick1 schreef : ik neem aan dat zo'n monteur dat wel weet.

neem vooral aan wat je wil.  draait de motor al?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 07:57 #1216897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevaarlijk advies
Klaarblijkelijk heb ik een gevaarlijk advies gegeven. Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, alleen ik begrijp niet helemaal waarom het zo gevaarlijk is/zou zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom ? De hoge drukken snap ik, maar die bestaan alleen in de afgesloten ruimte als de leiding aan de ene kant aan de brandstofpomp zit en aan de andere kant aan de verstuiver, bij een vloeistofdichte leiding. Als je de wartel op de verstuiver voorzichtig een beetje lost kan de druk weg. Als je dan gaat starten geeft de brandstofpomp wel wat volume/opbrengst, maar omdat dat de druk weg kan (via de geloste wartel) krijg je toch geen druk opbouw ?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 10:00 #1216906 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Valt wel mee...
Als je de leiding niet al te veel losschroef, want diesel is wel ontvlambaar op een heet blok. Dus een beetje oppassen hoeveel en waar het heenloopt. En de druk is inderdaad hoog, maar als je ze losdraait terwijl de motor loopt kun je precies zien hoeveel brandstof eruit sprietst. Dat is volgens mij niet heel gevaarlijk. Maar inderdaad, als iemand een goede reden weet om het niet te doen houd ik me aanbevolen voor uitleg.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 12:03 #1216919 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic procedure
1 Verifieren of de pomp op tijd staat: Cyl 1 in bdp met dichte kleppen, markering vliegwiel op markeringstreep, nokkenas timing met speciaalgereedschap in sleuf achter op de as controleren, pomp op streep en markering pompwiel op streep. Afstelling pomp ongeveer in het midden van de sleuven. Speciaalgereedschap, een soort paspen moet nu in het gat van het pompwiel en het pompbracket vallen. De pomp zit nu in de buurt van de juiste afstelling en slaat waarschijnlijk wel aan. Fijn afstelling voor goed lopen moet met meetinstrument op de pomp.
Controleer ook de koude start vervroeger, bij koude start moet de handel tegen de aanslag liggen.
2 Draai het brandstoffilter eraf en monteer deze vol met diesel. Draai de wartel van de retourleiding eraf en giet de pomp vol dieselolie.
3 start
Na revisie en montage van mijn motor en deze procedure sloeg de motor nog niet aan. De pomp stond keurig op tijd. Vervolgens de auto aangesleept en even wat meer toeren laten maken. 

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 12:15 #1216920 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Was toch net andersom ?

Adrian schreef : Controleer ook de koude start vervroeger, bij koude start moet de handel tegen de aanslag liggen.

Adrian,
Vlg de lessen die jij mij hebt gegeven, zou bij een koude start enkele millimeters ruimte tussen de aanlsag en de handel moeten zijn ?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC