D24Tic olie temperatuur loopt hoog op... bij 170 km/u continu

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 11:51 #1070074 door Jan Huijsmans
Dit weekend in duitsland heb ik het volgende geconstateerd.

Bij continu 170km/u rijden loopt de olie temp op tot +- 110 graden (2/5 afstand tussen 100 en het lijntje voor de 150), waarna ook de koelvloeistof temp op begint te lopen. (logisch, de olie moet ergens de warmte kwijt)
Wat me verbaasd is dat m'n 740 TD hier bij 180 km/u geen last van had. (Oh, beide zuipen ze dan +- 1:10 diesel)

Nu denk ik aan een verstopte oliekoeler, maar zijn er nog andere mogelijkheden waardoor de olie z'n temperatuur niet kwijt zou kunnen of extra warm zou worden?

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 12:26 #1213176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 780 of 764 ?
Gaat het om de 780 of de 764 ? Is het oliepeil gewoon hoog is laag ? Verschil is vaak een liter, ik kan me indenken dat minimaal peil de temperatuur sneller oploopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 12:31 #1213178 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic 780
Het gaat om de 780, de 764 heb ik niet in duitsland uitgelaten. Het oliepeil is voldoende (1/2 tussen min/max) en de 740 schommelt ook rond dat peil als ik er in rijd. (toen, vrom 2005, zat ie ook daar, terwijl ie in duitsland uitgelaten werd)

Het enige verschil dat ik kan verzinnen tussen beide wagens is de oliekoeler, een vloeistof koeler op de TD's en een lucht koeler op de DTic. (en evt de luchtflow door/onder de 780 bumper door deze oliekoeler)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 12:38 #1213180 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelers
Het verschil tussen een lucht en vloeistofkoeler zou wel eea verklaren. Ik raak dan wel benieuwd naar waarom men bij een TIC (meer vermogen = meer warmte) een luchtkoeler heeft. Misschien vanwege de intercooler (die mogelijk vloeistofgekoeld is ?? Ben een D24TIC leek).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 13:45 #1213182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De oliekoeler van de D24TIC
De oliekoeler van de D24TIC is echt flink groot, die zou koeling genoeg moeten hebben. Ook de aluminium carterpan (die de D24TIC versies hebben herinner ik me) helpen om de warmte kwijt te raken.
Het zou goed kunnen dat de oliekoeler thermostaat blijft hangen,ik heb geen idee of dat wel eens voorkomt. Ik heb eens gehoord dat veel VW diesels van tegenwoordig een erg hoge olietemperatur draaien, voorname voor emissie eisen. mensen die dan serieus gaan tunen ze er koelere olie-thermostaten in. misschien dat de D24TIC daar ook baat bij kan hebben.

Ik zou na een stuk hard rijden eens controleren of de aanvoerslang van de oliekoeler warm is (zou flink verschil met terugloop moeten hebben) .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 14:01 #1213184 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Thermostaat...
Goede, als er een thermostaat tussen zit zou die wel eens stuk kunnen zijn. Nooit geweten dat die er tussen zit en in nederland nooit nodig gehad, blijkbaar. Het gedrag klinkt logisch dan, bij een defecte thermostaat van de olie koeler...

Kan iemand bevestigen of die er inderdaad tussen hoort te zitten?

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 14:21 #1213186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oliekoeler
ja dat kan ik bevestigen, ik heb mijn "wijsheid" weer van de volgende site;

  www.volvobertone.com/grp2780.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 15:23 #1213198 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Thanks
Dat gaat dus een thermostaat opduiken worden... Ook daar even inschrijven, eens kijken of daar nog een 3e witte 780 gevonden kan worden ivm m'n trouwerij. (max 3 wagens op het terrein, dus dan is het leuk om toch die 3e witte te pakken te krijgen :) )

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 17:22 #1213208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een 780 TDIC lange tijd op
een 780 TDIC lange tijd op 180 houden is om problemen vragen
wat volvo er ook aan veranderd heeft, het blijft het (aangepaste) blok van een oude bestelwagen
het kan
maar daar is hij niet voor gebouwd
idem de 280 V6
rustig en (zeer) vlot cruisen, daar zijn die auto's voor gemaakt
wil je een 780 die die snelheden beter aankan, ga dan voor de benzine turbo's
alhoewel continu 180 volgens mij niet de bedoeling kan zijn met een 780
 
 hou je TDIc  op 150/155 teller en je kan er zonder problemen 900 km lang mee blijven doorgaan
duw dat oude blok nooit tot zijn maximum maar profiteer van het koppel
 
een zeldzame bruine ook goed voor een trouwerij?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 17:27 #1213210 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Vaag
Het aparte vond ik voornamelijk dat een 740 TD dat wel kan. (ok, hij zuipt, maar that's it)

Een bruine zou ook leuk zijn, samen met de blauwe van Johan, maar we zijn nog aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Met max 3 wagens bij de lokatie moet je wat spelen, als je je eigen V6 in elk geval wil hebben. (met de DTic als reserve/volg wagen)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD