940 diesel ervaringen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er een gekocht maar weet er niet veel over te vinden.
De motor ( 1991 ) schijnt een 6 cilinder VW diesel te zijn.
Het type motor kom ik ook nog niet achter.
En wat is voor mij belangrijk om te weten als 940 diesel rijder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
via de VIN-code kun je er achter komen, <a href="/node/646" target="_blank" title="hier">hier</a> kun deze pagina vinden
Hej då
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Is inderdaad een 6 cilinder (kappie open en ff tellen). Er zijn vlg VADIS in 1991 2 types geleverd, te weten de D24T en de D24TIC. Klink maar op de vraagtekens achter de aanduiding en je komt op de informatiepagina met de verschillen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat wijst erop dat je zeer zorgvuldig met deze diesel om moet gaan en dat aftrappen (ik vind dat juist een diesel tegen trappen moet kunnen) not done is. Ten tweede geeft dit aan dat het moeilijk zoeken is om een exemplaar te vinden waarvan je (redelijk) zeker weet dat er nog lang mee gedaan kan worden.
Zelf heb ik er 2 ervaringen mee. De eerste was een 240 diesel. Daar reed ik erg veel mee met een auto-ambulance er achter dus die moest flink werken. Bij 2 ton was het inderdaad over en moest hij worden gereviseerd. Die auto heb ik overigens uiteindelijk toch 10 jaar gereden... De andere ervaring was een VW LT transporter, dat is de bus waar de motor eigenlijk voor is ontworpen. Deze had een camper opbouw en woog +/- 3 ton. Dan moet de motor veel te hard werken dus die was ook al snel versleten. Die heb ik maar snel verkocht.

- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Gr. G.J.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoezo oude *u* ? Als je een VAG-diesel behandeld zo als het hoort, dan heb je er een hoop plezier van. Rustig warm laten worden en na een half uur mag je eens aan "planken" denken. Als je dat steevast doet gaat hij behoorlijk lang mee en is hij een stuk onderhoudsvriendelijker en minder storingsgevoelig dan alle benzine/gas Volvo's. Mijn motto is dan ook dat wat er niet op zit (aan electronica zeker!) kan ook niet stuk. Ach en als je wilt racen met een diesel, lease dan een auto. Die worden ook steevast afgetrapt door gestresste managers.Gerrit-Jan Molenaar schreef : Perfecte motoren vermits je er als een oude l*l mee omgaat.
Bovendien kun je aardig wat geld besparen als je gewoon rustig rijdt. Het verbruik bij 100 km per uur ligt zo tussen de 1 op 13 tot 1 op 16 en bij 120 wordt dat al 1 op 10 en boven de 140 al naar 1 op 8. Tja, en als men de gemiddelde nederlander vraagt naar het woord belasting dan zegt zowat iedereen steevast "daar betalen we teveel van" maar op de snelweg maar lekker jakkeren om als eerst thuis te komen en lekker gestresst wezen.
Laat mij maar lekker cruisen met mijn diesel en de cc, dat spaart een hoop centjes bij de pomp en zeker een hoop centen bij de dealer. En boetes ....... die zie ik niet meer sinds ik diesel !!
Jacques
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
G.J.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat je minimaal moet weten:
1. warmrijden is van levensbelang! Daarna mag de motor wel wat harder werken.
2. Doe jezelf een lol en laat de motor afstellen door Rob Barten, medeclublid hier. Je krijgt dan gelijk adviezen over naderend onderhoud, en je motor loopt netter dan ooit tevoren.
3. Controleer de distributieriem. Indien niet origineel Volvo: direct vervangen! Gates riemen voor deze motoren zijn van inferieure kwaliteit en halen vaak niet de voorgeschreven km's.
4. Houd je aan de voorgeschreven olie-verversingsintervallen, zeker met een turbo.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Nu wordt ik ongerust. Vorige maand heeft Nordicar op mijn 965 ook een Gates distributieriem gezet. Heb je daar ook zo weinig vertrouwen in, of is die heel anders?Willem van Strik lidnr 328 schreef : 3. Controleer de distributieriem. Indien niet origineel Volvo: direct vervangen! Gates riemen voor deze motoren zijn van inferieure kwaliteit en halen vaak niet de voorgeschreven km's.