940 diesel ervaringen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2008 15:30 #1063392 door V700 register
940 diesel ervaringen is gemaakt door V700 register
Wie heeft er ervaring met een 940 diesel.
Ik heb er een gekocht maar weet er niet veel over te vinden.
De motor ( 1991 ) schijnt een 6 cilinder VW diesel te zijn.
Het type motor kom ik ook nog niet achter.
En wat is voor mij belangrijk om te weten als 940 diesel rijder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2008 15:37 #1188069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 diesel ervaringen
Hej hej John,
via de VIN-code kun je er achter komen, <a href="/node/646" target="_blank" title="hier">hier</a> kun deze pagina vinden
Hej då

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2008 17:14 #1188076 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Twee types
Hallo John,
Is inderdaad een 6 cilinder (kappie open en ff tellen). Er zijn vlg VADIS in 1991 2 types geleverd, te weten de D24T en de D24TIC. Klink maar op de vraagtekens achter de aanduiding en je komt op de informatiepagina met de verschillen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2008 17:28 #1188078 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeer divers...
Als je ervaringen leest over deze VW diesel zul je eigenlijk altijd 2 gezichten zien. Er is een groep die er vlot (nou ja, vlot is ie niet) 6 ton mee rijdt, terwijl een andere groep zal klagen dat na 2 ton de boel compleet is versleten.
Dat wijst erop dat je zeer zorgvuldig met deze diesel om moet gaan en dat aftrappen (ik vind dat juist een diesel tegen trappen moet kunnen) not done is. Ten tweede geeft dit aan dat het moeilijk zoeken is om een exemplaar te vinden waarvan je (redelijk) zeker weet dat er nog lang mee gedaan kan worden.
Zelf heb ik er 2 ervaringen mee. De eerste was een 240 diesel. Daar reed ik erg veel mee met een auto-ambulance er achter dus die moest flink werken. Bij 2 ton was het inderdaad over en moest hij worden gereviseerd. Die auto heb ik overigens uiteindelijk toch 10 jaar gereden... De andere ervaring was een VW LT transporter, dat is de bus waar de motor eigenlijk voor is ontworpen. Deze had een camper opbouw en woog +/- 3 ton. Dan moet de motor veel te hard werken dus die was ook al snel versleten. Die heb ik maar snel verkocht.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 12:19 #1188137 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Heerlijk
Perfecte motoren vermits je er als een oude l*l mee omgaat. Heb zelf een 240 D aut. en een 940 D. aut. i.c. gehad. Vooral in de vroege ochtend met die knikkerbak de straat uitrollen. Schitterend, iedereen wakker. Momenteel maak ik te weinig km en te korte afstandjes, anders had ik nog steeds gedieseld.
Gr. G.J.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 13:53 #1188143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekker dieselen .........

Gerrit-Jan Molenaar schreef : Perfecte motoren vermits je er als een oude l*l mee omgaat.

Hoezo oude *u* ? Als je een VAG-diesel behandeld zo als het hoort, dan heb je er een hoop plezier van. Rustig warm laten worden en na een half uur mag je eens aan "planken" denken. Als je dat steevast doet gaat hij behoorlijk lang mee en is hij een stuk onderhoudsvriendelijker en minder storingsgevoelig dan alle benzine/gas Volvo's. Mijn motto is dan ook dat wat er niet op zit (aan electronica zeker!) kan ook niet stuk. Ach en als je wilt racen met een diesel, lease dan een auto. Die worden ook steevast afgetrapt door gestresste managers.
Bovendien kun je aardig wat geld besparen als je gewoon rustig rijdt. Het verbruik bij 100 km per uur ligt zo tussen de 1 op 13 tot 1 op 16 en bij 120 wordt dat al 1 op 10 en boven de 140 al naar 1 op 8. Tja, en als men de gemiddelde nederlander vraagt naar het woord belasting dan zegt zowat iedereen steevast "daar betalen we teveel van" maar op de snelweg maar lekker jakkeren om als eerst thuis te komen en lekker gestresst wezen.
Laat mij maar lekker cruisen met mijn diesel en de cc, dat spaart een hoop centjes bij de pomp en zeker een hoop centen bij de dealer. En boetes ....... die zie ik niet meer sinds ik diesel !!
Jacques  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 21:31 #1188183 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Oude "u" ?
Jacques, interpeteer het niet verkeerd. Ik bedoel juist exact wat je schrijft. Mijn oude T.D.IC. Aut, bj. 1990 kocht ik met 3 ton op de teller en staat nog steeds nr.1 op mijn lijstje gereden v.v.-tjes. Heb er toen nog even net zoveel kilometertjes bijgereden, zonder noemenswaardige onkosten! Je moet er alleen rustig mee omgaan! Als je goed leest begrijp je dat dieselen voor mij het ultieme genot was! Vond het heerlijk!
G.J. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2008 22:04 #1188188 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo G.J,dan zijn we het
Hallo G.J,
dan zijn we het met mekaar eens. Mooi toch ? En als men mij dan een oude *u* vindt (qua rijden dan....) kan ik daar prima mee leven. Maar ik klaag aan het eind van het jaar niet over mijn brandstofnota's en de nota's van de dealer en die van het CJIB 
Jacques

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2008 14:59 #1188229 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic diesel
Weet je al of je een turbodiesel hebt, of nog eentje zonder turbo? Er zijn drie mogelijkheden: D24 (non-turbo) met ongeveer 80 pk, D24T met turbo en 109 pk, en D24Tic met turbo en intercooler, 115 of 122 pk afhankelijk van het bouwjaar.
Wat je minimaal moet weten:
1. warmrijden is van levensbelang! Daarna mag de motor wel wat harder werken.
2. Doe jezelf een lol en laat de motor afstellen door Rob Barten, medeclublid hier. Je krijgt dan gelijk adviezen over naderend onderhoud, en  je motor loopt netter dan ooit tevoren.
3. Controleer de distributieriem. Indien niet origineel Volvo: direct vervangen! Gates riemen voor deze motoren zijn van inferieure kwaliteit en halen vaak niet de voorgeschreven km's. 
4. Houd je aan de voorgeschreven olie-verversingsintervallen, zeker met een turbo. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2008 17:53 #1188258 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic 3.0 Benzine

Willem van Strik lidnr 328 schreef : 3. Controleer de distributieriem. Indien niet origineel Volvo: direct vervangen! Gates riemen voor deze motoren zijn van inferieure kwaliteit en halen vaak niet de voorgeschreven km's.

Nu wordt ik ongerust. Vorige maand heeft Nordicar op mijn 965 ook een Gates distributieriem gezet. Heb je daar ook zo weinig vertrouwen in, of is die heel anders? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD