Niet meer dan 2700 toeren

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2006 11:48 #1148645 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic motor vervuild?
Zo te horen is de motor vervuild.
Doe eerst het onderhoud, olie verversen, nieuw luchtfilter, kleppen stellen en indien nodig distributieriem vervangen.
Voeg twee liter benzine toe op een volle tank diesel. Rij dan met goed warme motor in de derde versnelling eerst een flink stuk 3500 toeren en vervolgens naar volgas, motor mag niet meer dan 5000 toeren maken. Controleer je tempmeter en let op wat er er achter je uit de uitlaat komt. Hou je gas over dan moet de stelschroef voor maximale belasting terug. Kom je tekort dan kun je de gashandel wat meer ruimte geven. Deze stelschroef vind je door de gashandel helemaal open te draaien en te kijken waar de handel tegen aankomt. Eerdere vraag verschil pomp voor een td en een d, zit in de egr die bij een td boven op de pomp zit, herkenbaar aan de vacuum membraan. 
 Adrian 740 91 D24 M47 airco 500k 940 96 B230FK AW71L ecc 148k

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2006 21:00 #1149332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en toen....
Situatie is nog een beetje hetzelfde, ik heb helaas nog geen tijd gehad daar wat aan te doen, maar goed, hij rijdt 125 en da's in principe genoeg. (voorlopig in ieder geval)
Sinds ik de pomp vervangen heb, dieselt hij echter zeer regelmatig door terwijl ik al met de sleutels in mijn hand zit. Soms stopt hij alsnog als ik de sleutel een keer heen en weer draai, anders is het een kwestie van goed remmen en de koppeling laten schieten. Is dit het gevolg van een slechte afsluiter, of kan het ook iets anders zijn?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2006 11:15 #1149368 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic afsluiter
Voor op de pomp zit een afsluiter, met een spanningsdraad erop wanneer het contact aan staat.
Trek de draad er eens af wanneer de motor na dieselt. Stopt de motor dan alsnog dan blijft er spanning op staan en moet je het in het contact zoeken.  
Verwissel anders de afsluiter eens met die van je oude pomp.
Adrian 740 91 D24 M47 airco 500k 940 96 B230FK AW71L ecc 148k

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 15:13 #1151125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En zo kwam alles toch nog goed....
Nog even een update voor iedereen die heeft geholpen met tips: de auto loopt inmiddels als een zonnetje. Heb uiteindelijk niet meer aan de stelschroef gezeten: drie flesjes injectorcleaner hebben wonderen gedaan; 150 km per uur (en ws. meer, maar niet geprobeerd) is weer goed te halen.  
Na een paar dagen lekker rijden begon hij tot mijn grote schrik weer naar diesel te ruiken. Een van de hogedrukleidingen had de pomp-transpantatie niet overleeft en was vlak boven de injector volledig doormidden. Wat kan zo'n diesel dan stinken! Overigens reed hij heel aardig op 5 cilinders Na me zuchtend door de dealer een poot uit te hebben laten draaien voor een nieuwe leiding (40 euro voor 20 cm stalen pijp, voelt als veel..) doet de auto het weer uitstekend, en stinkt hij voor het eerst niet meer naar diesel.
Het probleem met de afsluiter heeft zichzelf ook opgelost, moest denk ik ook even loskomen na lange rust.
Bedankt voor jullie tips!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC