tip
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 12:12 #1417437
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Wat zijn de extra kilometers ?
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar ik mis de verwachte kilometers.
Op de bovengenoemde website eens gekeken, maar met mijn 10.000 km per jaar, bespaar ik in 5 jaar niets, met een afschrijvingsperiode van 10 jaar bespaar ik € 122,- jaar.
Neem je er een kleine auto bij, heb je de kleine auto als extra kosten die moeten opwegen tegen de "betere" verbruikscijfers.
Op de bovengenoemde website eens gekeken, maar met mijn 10.000 km per jaar, bespaar ik in 5 jaar niets, met een afschrijvingsperiode van 10 jaar bespaar ik € 122,- jaar.
Neem je er een kleine auto bij, heb je de kleine auto als extra kosten die moeten opwegen tegen de "betere" verbruikscijfers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2015 13:50 #1417438
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Inderdaad, wat zijn de te maken km/jaar
Zoals Willem al aangaf, een goede afweging kan alleen gemaakt worden als het aantal km's bekend is.
Als je veel gaat rijden >20-25dkm dan is LPG een prima optie die zich snel terug verdiend. Goedkoop gaat het met onze wagens nooit worden maar voor ~31 euris voor een tank van 50L en nagenoeg geen afschrijving is het te doen. En je moet wel een echte kerel zijn om wekelijks met droge ogen een 75L tank met Euro95 te vullen.
Met een G3 installatie is de houderschapsbelasting ook binnen de perken te houden (iets van €385/jaar korting op LPG tarief. Moderne installaties zijn meestal G3 waardig, je hebt in elk geval de keuze om G3 te nemen. Keuze is dan nog LPI of dampgas injectie. Beide werken goed en makkelijk.
Teruggaan naar een LPT zal je héél erg weinig opleveren qua verbruik en lijkt me niet zinvol als je nu tevreden met je eigen auto bent. Wat wel een optie kan zijn, is je auto (in) te ruilen voor een soortgelijke 940 met een G3 installatie. Dat bespaart je mogelijke installatiekosten maar die kan je zomaar terugkrijgen in achterstallig onderhoud van een auto die je (nog) niet kent (maar dit geldt ook voor de teruggang naar een LPT). De meeste 940's op LPG hebben flink wat van de wereld gezien.
Als jouw 940 goed is en "relatief weinig" km op de teller heeft staan en je zou er nog langer in willen blijven rijden dan is de investering in een LPG installatie nog niet zo'n gekke keuze. Voor je 940 krijg in de huidige markt zo goed als niets terug, daar zou ik in elk geval niet op rekenen. De aanschaf van een kleinere auto kost je ook geld en ook daar betaal je houderschapsbelasting.
Het lijkt me zinvol om een excelsheetje te maken waarin je zoveel mogelijk reele kosten posten meeneemt zoals kilometers, verzekering, HB, onderhoud. Zeker als je onderhoud gedeeltelijk zelf kan doen (sleuteldagen vereniging!) dan komt de 940 er nog niet zo heel erg slecht uit. Daarna neem je de factoren zitcomfort en laadruimte mee waardoor de 940 weer aantrekkelijker wordt. Als laatste moet je dan de niet harde feiten meenemen zoals image en dan moet je wel een 940 blijven rijden
Blijft het feit de het jaarkilometrage een zeer grote invloed heeft op de meest zinvolle keuze (los van image natuurlijk)
Veel succes met deze lastige keuze.
Als je veel gaat rijden >20-25dkm dan is LPG een prima optie die zich snel terug verdiend. Goedkoop gaat het met onze wagens nooit worden maar voor ~31 euris voor een tank van 50L en nagenoeg geen afschrijving is het te doen. En je moet wel een echte kerel zijn om wekelijks met droge ogen een 75L tank met Euro95 te vullen.
Met een G3 installatie is de houderschapsbelasting ook binnen de perken te houden (iets van €385/jaar korting op LPG tarief. Moderne installaties zijn meestal G3 waardig, je hebt in elk geval de keuze om G3 te nemen. Keuze is dan nog LPI of dampgas injectie. Beide werken goed en makkelijk.
Teruggaan naar een LPT zal je héél erg weinig opleveren qua verbruik en lijkt me niet zinvol als je nu tevreden met je eigen auto bent. Wat wel een optie kan zijn, is je auto (in) te ruilen voor een soortgelijke 940 met een G3 installatie. Dat bespaart je mogelijke installatiekosten maar die kan je zomaar terugkrijgen in achterstallig onderhoud van een auto die je (nog) niet kent (maar dit geldt ook voor de teruggang naar een LPT). De meeste 940's op LPG hebben flink wat van de wereld gezien.
Als jouw 940 goed is en "relatief weinig" km op de teller heeft staan en je zou er nog langer in willen blijven rijden dan is de investering in een LPG installatie nog niet zo'n gekke keuze. Voor je 940 krijg in de huidige markt zo goed als niets terug, daar zou ik in elk geval niet op rekenen. De aanschaf van een kleinere auto kost je ook geld en ook daar betaal je houderschapsbelasting.
Het lijkt me zinvol om een excelsheetje te maken waarin je zoveel mogelijk reele kosten posten meeneemt zoals kilometers, verzekering, HB, onderhoud. Zeker als je onderhoud gedeeltelijk zelf kan doen (sleuteldagen vereniging!) dan komt de 940 er nog niet zo heel erg slecht uit. Daarna neem je de factoren zitcomfort en laadruimte mee waardoor de 940 weer aantrekkelijker wordt. Als laatste moet je dan de niet harde feiten meenemen zoals image en dan moet je wel een 940 blijven rijden

Blijft het feit de het jaarkilometrage een zeer grote invloed heeft op de meest zinvolle keuze (los van image natuurlijk)
Veel succes met deze lastige keuze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam