Moties Bashir verworpen: geen overgangsgregeling LPG en diesel

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-05-2013 16:48 #1097637 door Peter Borghs
Het SP-kamerlid Bashir vindt dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen. Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. De volledige – in het geval van een diesel of LPG-auto meteen ook veel hogere – motorrijtuigenbelasting moeten afdragen voor een auto die een paar keer per jaar uit de garage wordt gehaald, is een zware klap voor bezitters van deze auto’s.
Bashir heeft dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 18:06 #1387203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D66 standpunt,
Hartelijk dank voor uw email aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit voor u meebrengt. Graag wil ik het D66-standpunt toelichten.

Wij hebben de afgelopen weken veel e-mails ontvangen over het beëindigen van de vrijstelling van de mrb voor oldtimers. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wij zijn daarom voorstander van het belasten van oldtimers. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en vaak buiten de spits. Deze oldtimers zouden wat D66 betreft dan ook minder belasting gaan betalen dan reguliere auto’s.

Twee weken geleden heeft het kabinet een akkoord bereikt met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. U kunt de uitkomst hier vinden. Naar onze mening is dit een redelijk alternatief. Oldtimers die tot het erfgoed gerekend kunnen worden (40 jaar) blijven vrijgesteld van de mrb. Er komt een overgangsregeling voor alles wat vanaf nu is vrijgesteld tot 40 jaar, met uitzondering van diesels en lpg-installaties. Voor oldtimers die als normaal vervoermiddel gebruikt worden, moet wel mrb betaald moet worden. Daarmee worden deze voertuigen gelijk behandeld als nieuwere auto’s.

Ook ontvangen wij veel e-mails over de uitzondering van diesels en lpg’s in de overgangsregeling. D66 is van mening dat dit redelijk is. Dit omdat deze twee vaak bedoeld zijn voor het maken van vele kilometers en ook veel worden gebruikt voor dagelijks verkeer. En dit is juist hetgeen dit nieuwe voorstel probeert tegen te gaan. Voor lpg geldt bovendien dat het niet noodzakelijkerwijs schoner is dan benzine, zeker waar het oude lpg-installaties betreft. Daarnaast kan deze installatie er ook uit worden gehaald indien het een niet-originele installatie betreft. Wat diesels betreft, deze vallen al in een lagere accijns categorie. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om te schorsen. Op deze wijze is het mogelijk de auto tijdens bijvoorbeeld de zomermaanden te ontschorsen en gedurende die maanden motorrijtuigenbelasting te betalen.

Ik zal uw mail wel doorsturen naar de beleidsmedewerker, zodat hij dit kan meenemen voor de stemmingen vandaag.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 19:55 #1387208 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ?
Ik kan er nergens iets over vinden.
Hoe is dit nu geindigd? Vandaag behandeld of niet?
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 19:58 #1387209 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic al gevonden
Ah. Al gevonden.
www.knac.nl/2013/05/14/geen-overgangsgregeling-lpg-en-diesel/

Balen!! :-(
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 20:29 #1387211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Postings
Gerben... ik durf haast je postings niet meer te lezen, ik word zo duizelig van je onderschrift =P

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 20:45 #1387213 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nou niet
Nou niet offtopic gaan Rob ;-) m'n Dieseltje gaat goud geld kosten.

Maar, nee, ik zal mn onderschrift binnenkort weer eens aanpassen :-)

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 20:52 #1387214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja

gerryberrie schreef : Nou niet offtopic gaan Rob ;-) m'n Dieseltje gaat goud geld kosten....

Yep, het meest waardevolle momenteel Gerben is de volle tank diesel van de 760 (als tie dat al heeft en net zoals bij die van mij en vele anderen :( )

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2013 21:57 #1387219 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Triest.
Mijn dieseltje moet dus in de mottenballen. En mijn LPG Mercedes wordt gelukkig volgend jaar in juli 40. Dat wordt "maar" een half jaar schorsen. Met dank aan Den Haag. En dan schrijven die politieke onbenullen ook nog dat LPG wagens net als diesels heel vervuilend zijn. Gaan velen gewoon weer op "schone" benzine rijden. Ik hoop dat diegenen die hun LPG installatie uitbouwen ze allemaal in doos doen en naar het Binnenhof sturen. Hun vermeende opbrengst zullen ze never en nooit krijgen. En wat doen die paar mensen ertoe die definitief hun bedrijf en/of hobby wordt afgepakt?
De "beloning" komt wel bij de komende verkiezingen die wat mij betreft morgen al mogen plaatsvinden. En dat zeg ik niet alleen op basis van dit geval maar om de algehele "kunde" en betrouwbaarheid van dit huidige kabinet.
Ik wens iedereen die de dupe is van dit fijne beleid alle sterkte toe. Het is triest en ik ben echt boos om de manier waarop dit is gedaan. En dank ook nog aan de Fehac en de KNAC voor de meer dan "voortreffelijke" wijze waarop ze de belangen van de jonge oldtimers hebben behartigd.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2013 14:21 #1387244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het was hobby
Mijn vrouw is er ook een beetje klaar mee, als het aan haar ligt gaan er drie weg, allemaal goed en weinig waard in geld

Garage voor de stalling die ik gekocht heb kan ook weg tenzij ik het erdoor krijg om een amazone of een c70 voor de deur te krijgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2013 10:46 #1387287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer.....en zonde
Jammer Maarten, wat een gedonder he?
Er komen vrees ik heel wat auto's op de markt, als ze al niet gesloopt worden.
Sterkte ermee.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC