Helaas is de rode niet zo goed
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 14:28 #1382349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk
Ik dénk dat dat met de compressie te maken heeft. Maar er is vast iemand die er een beter antwoord op heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 22:45 #1382379
door Gerben Mol
Met de steeds modernere motoren, de vraag naar millieu-vriendelijkheid en zuinigheid is een vrijloper niet echt meer mogelijk.
De motor inhouden worden steeds kleiner, de kleppen steeds groter, de compressiedrukken steeds hoger. Alles word ook compacter.
Ofwel: gegarandeerd kleppen krom bij een springende riem.
Een Diesel zal trouwens Nooit een vrijloper kunnen zijn, de compressiedruk voor een goede Diesel-motor is vele malen dat van een benzine motor. Een Diesel zal dus gegarandeerd in elkaar lopen bij een gesprongen riem.
Een vergelijkingje: De compressie van een B230F ligt zo rond de 10 Bar. Die van een D24T rond de 30 Bar. 3x zoveel.
Ik las een tijd geleden dacht ik iets leuks van Fiat. Om de kleppen electrisch te openen en te sluiten. Wel een "werk" en een uitdaging. Maar voordelen: Geen nokkenas, geen distributieriem e.d. Maar wel een gecompliceerde electronica en uitvoering in de kop.
Ook was het idee erbij dat de gasklep kon vervallen, door heel precies de tijdsduur van de inlaatklep te bepalen kon dat ook dienen als zijnde "gasklep".
Wel leuk spul. Maar wel weer zeer afhankelijk van dure electronica.
Groeten,Gerben
Beantwoord door Gerben Mol in topic Simpel antwoord.
Helaas GeeJee, dat kan niet.geejee schreef : Maar waarom dan niet alle motors "vrijlopers" maken...? Ruimte, inhoud...?
Met de steeds modernere motoren, de vraag naar millieu-vriendelijkheid en zuinigheid is een vrijloper niet echt meer mogelijk.
De motor inhouden worden steeds kleiner, de kleppen steeds groter, de compressiedrukken steeds hoger. Alles word ook compacter.
Ofwel: gegarandeerd kleppen krom bij een springende riem.
Een Diesel zal trouwens Nooit een vrijloper kunnen zijn, de compressiedruk voor een goede Diesel-motor is vele malen dat van een benzine motor. Een Diesel zal dus gegarandeerd in elkaar lopen bij een gesprongen riem.
Een vergelijkingje: De compressie van een B230F ligt zo rond de 10 Bar. Die van een D24T rond de 30 Bar. 3x zoveel.
Ik las een tijd geleden dacht ik iets leuks van Fiat. Om de kleppen electrisch te openen en te sluiten. Wel een "werk" en een uitdaging. Maar voordelen: Geen nokkenas, geen distributieriem e.d. Maar wel een gecompliceerde electronica en uitvoering in de kop.
Ook was het idee erbij dat de gasklep kon vervallen, door heel precies de tijdsduur van de inlaatklep te bepalen kon dat ook dienen als zijnde "gasklep".
Wel leuk spul. Maar wel weer zeer afhankelijk van dure electronica.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 23:39 #1382384
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Al langer
Hallo Gerben
groetjes
Mathy
Daar wordt al minstens 15 jaar aan gewerkt, als het niet langer is. En echt niet alleen door Fiat. Probleem is dat je voor het elektrisch aansturen van de kleppen zoveel energie nodig hebt, dat je naar 42 Volt boordspanning moet. En dat vinden de Amerikanen niet leuk (omdat die bang zijn voor rechtzaken als een of andere ... aan de 42 Volt blijft hangen).gerryberrie schreef : Ik las een tijd geleden dacht ik iets leuks van Fiat. Om de kleppen electrisch te openen en te sluiten. Wel een "werk" en een uitdaging. Maar voordelen: Geen nokkenas, geen distributieriem e.d. Maar wel een gecompliceerde electronica en uitvoering in de kop.
groetjes
Mathy
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2013 00:21 #1382386
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic dus toch..
@ Gerben,
Zat ik er niet ver naast, zoals ik uit je verhaal begrijp.
Ik citeer even: "Ruimte, inhoud...?"
Dank voor de toelichting, eigenlijk ook wel logisch, compact, kracht en zuinig, maar wel erg kwetsbaar...
Zat ik er niet ver naast, zoals ik uit je verhaal begrijp.
Ik citeer even: "Ruimte, inhoud...?"
Dank voor de toelichting, eigenlijk ook wel logisch, compact, kracht en zuinig, maar wel erg kwetsbaar...
Moderators: Jerry Stam