Rijbewijs categorie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor zo ver ik weet moet minimaal "je rijbewijs" het TTM van de aanhanger kunnen trekken, ook al is deze aanhanger niet geladen... Heel raar, maar ik dacht dat zo was.... Weet niet of de soep in de praktijk zo heet wordt gegeten als opgediend. Maar ben vrijwel zeker van deze regel.asatter schreef : straks 1529 kg en daadwerkelijk gewicht van max 1800 kg ook al mag de aanhanger TTM2700kg (1529+1800=3329kg) maar letop het gaan om het daadwerkelijke gewicht van de kombinatie van 3500kg
Robert
Dus een aanhanger van een TTM van 3,5ton mag je officieel leeg niet trekken achter je Volvo met B ook al zou-ie leeg 900kg wegen bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ze gaan zeuren, althans niet hier in Belgie, heb dat al eens bevraagd. Zij doen niet moeilijk als je onder de 3,5t blijft en de auto kan het technisch trekken. Je moet geen MB trekken met een Fiatje zei men dan houden we u staande. Ik heb dus helemaal niks aan BE als ik in een Volvo 700/900 blijf rijden. Je zit technisch aan de limiet met de Volvo en kwa rijbewijs aan het maximum van 3,5ton totaal gewicht.. Wat mij alleen verder brengt is C dan kan ik een touring car of autobus kopen en deze ombouwen tot camper en mee gaan toeren. Dat lijkt me wat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij E was het dat hij er wel achter mocht als zijn laadvermogen meer was maar dan mocht je niet de maximale laadcapaciteit gebruiken, dus bij een controle was de politie aangewezen op een weging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
robertm schreef : Er verandert dus niet zo veel voor BE want de meeste dikke 4X4 enz konden maximaal 3,5t trekken. Als je dus reed met een aanhanger van bijv 4 ton terwijl je auto maar 3,5t kon trekken (en het gros van het wagenpark gaat echt niet verder kwa technisch voorgeschreven) was je alleen in ovetreding voor technische overlading.
Afgelopen zomer mijn BE rijbewijs gehaald aangezien mijn Toyota Landcruiser leeg al bijna 2400 kg weegt. Met alleen B mocht ik er bijna niets achter hangen. Volgens kenteken mag mijn Landcruiser trouwens 4000 kg trekken. Vorige maand met een 740 estate op een ambulance er achter naar de RDW, maar daar voel je bijna niets van.. Stabiel en heel vlot door het verkeer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Tis gewoon te doen om de BE oplegger combi's van de weg te halen, 7,5 ton met een BE rijbewijs vindt "men" concurentie vervalsing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is "men" aan het lobbiën geweest bij de EU???struis schreef : Europeese richtlijn; m'n zus in France heeft ook een Land-Cruiser, mag gewoon 7,5 Ton trekken (met een vangmuil kopp.)
Tis gewoon te doen om de BE oplegger combi's van de weg te halen, 7,5 ton met een BE rijbewijs vindt "men" concurentie vervalsing.
Ik zie wel eens een "MB-sprinter achtige auto" met een auto achterop opgeladen en daar achter nog een trailer met twee auto's opgeladen met 100km/u en meer rijden over de Belgische wegen. Met een Pools kenteken... Kijk, dan zeg ik: weg er mee of snelheid stukken naar beneden met zo'n combinatie. Ik haal die gasten vaak maar voor de zekerheid in als er 1-tje voor me rijdt.. Ik vind dat maar niks en veel te gevaarlijk.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.