Rijbewijs categorie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 18:54 #1343393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dat zo?

asatter schreef : straks 1529 kg en daadwerkelijk gewicht van max 1800 kg ook al mag de aanhanger TTM2700kg (1529+1800=3329kg) maar letop het gaan om het daadwerkelijke gewicht van de kombinatie van 3500kg

Voor zo ver ik weet moet minimaal "je rijbewijs" het TTM van de aanhanger kunnen trekken, ook al is deze aanhanger niet geladen... Heel raar, maar ik dacht dat zo was.... Weet niet of de soep in de praktijk zo heet wordt gegeten als opgediend. Maar ben vrijwel zeker van deze regel.
Robert
Dus een aanhanger van een TTM van 3,5ton mag je officieel leeg niet trekken achter je Volvo met B ook al zou-ie leeg 900kg wegen bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ze gaan zeuren, althans niet hier in Belgie, heb dat al eens bevraagd. Zij doen niet moeilijk als je onder de 3,5t blijft en de auto kan het technisch trekken. Je moet geen MB trekken met een Fiatje zei men dan houden we u staande. Ik heb dus helemaal niks aan BE als ik in een Volvo 700/900 blijf rijden. Je zit technisch aan de limiet met de Volvo en kwa rijbewijs aan het maximum van 3,5ton totaal gewicht.. Wat mij alleen verder brengt is C dan kan ik een touring car of autobus kopen en deze ombouwen tot camper en mee gaan toeren. Dat lijkt me wat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 19:03 #1343395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic staat mij ook bij
Ik heb geen E, maar daar moest ik mij altijd aan houden maximaal laadgewicht niet meer dan trekgewicht en massa auto.
Bij E was het dat hij er wel achter mocht als zijn laadvermogen meer was maar dan mocht je niet de maximale laadcapaciteit gebruiken, dus bij een controle was de politie aangewezen op een weging. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 20:30 #1343407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4000 kg

robertm schreef : Er verandert dus niet zo veel voor BE want de meeste dikke 4X4 enz konden maximaal 3,5t trekken. Als je dus reed met een aanhanger van bijv 4 ton terwijl je auto maar 3,5t kon trekken (en het gros van het wagenpark gaat echt niet verder kwa technisch voorgeschreven) was je alleen in ovetreding voor technische overlading.

Afgelopen zomer mijn BE rijbewijs gehaald aangezien mijn Toyota Landcruiser leeg al bijna 2400 kg weegt. Met alleen B mocht ik er bijna niets achter hangen. Volgens kenteken mag mijn Landcruiser trouwens 4000 kg trekken. Vorige maand met een 740 estate op een ambulance er achter naar de RDW, maar daar voel je bijna niets van.. Stabiel en heel vlot door het verkeer. ;-)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 23:37 #1343438 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Land kruiper
Europeese richtlijn; m'n zus in France heeft ook een Land-Cruiser, mag gewoon 7,5 Ton trekken (met een vangmuil kopp.)
Tis gewoon te doen om de BE oplegger combi's van de weg te halen, 7,5 ton met een BE rijbewijs vindt "men" concurentie vervalsing.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 18:08 #1343510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lobbiën?

struis schreef : Europeese richtlijn; m'n zus in France heeft ook een Land-Cruiser, mag gewoon 7,5 Ton trekken (met een vangmuil kopp.)
Tis gewoon te doen om de BE oplegger combi's van de weg te halen, 7,5 ton met een BE rijbewijs vindt "men" concurentie vervalsing.

Is "men" aan het lobbiën geweest bij de EU???
Ik zie wel eens een "MB-sprinter achtige auto" met een auto achterop opgeladen en daar achter nog een trailer met twee auto's opgeladen met 100km/u en meer rijden over de Belgische wegen. Met een Pools kenteken... Kijk, dan zeg ik: weg er mee of snelheid stukken naar beneden met zo'n combinatie. Ik haal die gasten vaak maar voor de zekerheid in als er 1-tje voor me rijdt.. Ik vind dat maar niks en veel te gevaarlijk.
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC