Rijbewijs categorie

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 14:34 #1090874 door V700 register
Rijbewijs categorie is gemaakt door V700 register
Per januari 2013 komt er een aanpassing in de rijbewijs categorieën. Vooral mensen die met onze baksteen een auto-ambu laden met een baksteen zullen waarschijnlijk in bezit moeten zijn van C1E. De tekst is <a href=" www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publi...wijscategorieen.html " target="_blank" title="KLIK HIER">hier te lezen. Het is maar dat het bekend is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 14:47 #1343356 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Nieuwe BE rijbewijzen
Als ik dit zo lees geld de wijziging naar een maximum van 3.5 ton voor de aanhanger voor mensen die na de ingangsdatum (19-01-2013) BE behalen. Ik ben benieuwd hoe men dat wil gaan controleren.
Wel handig dat er een extra niveau komt voor het B rijbewijs, waarbij de combinatie tussen 3500 en 4250 mag zijn. (wordt wel apart afrijden)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 14:53 #1343358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Past toch net
1600 kg + 1900 &lt;3500 kg, komt nu zelfs beter uit omdat de aanhanger zwaarder mag zijn dan voertuig zonder E

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 16:05 #1343376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic code 96
Dan mag iemand mij het verschil tussen C1E en B+96 gaan uitleggen ...
Volgens mij zit er een overlap. Tussen BE C1E en B+96

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 17:31 #1343384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 96?????
Ja, wat is 96 nou weer? Er wordt  niets uitgelegd, alsof iedereen dat dus weet?
 
Maar nu mag je dus met BE gewoon met de 940 en trailer een auto vervoeren zolang de conbinatie niet meer weegt dan 4250?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 17:35 #1343386 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic BE opleggers
Dit wordt de doodsteek voor de BE opleggers en de motorfietsen branche.
Gelukkig ben ik "afbouwend bestuurder", mag dus wat meer als een ander.........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
09-01-2012 17:58 #1343388 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic b+96
B+(code 96)Trekkend voertuig
 
: vierwielige motorvoertuigen
met toegestane maximum massa van ten
hoogste 3500 kg, maximaal 8 personen,
exclusief bestuurder. Combinatie met aanhangwagen
of oplegger mag dan een toegestane
maximum massa van ten hoogste 4250 kg
hebben.Leeftijd:vanaf 18 jaar Rijbewijs:10 jaar geldig Examen:praktijkexamen (gelijk aan BE examen 
en in bezit van rijbewijs B)Aanhangwagen of oplegger:toegestanemaximum massa meer dan 750 kg én totale
combinatie met toegestane maximum massa
tussen 3500 kg en 4250 kg
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 18:02 #1343387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B 96
Volgens mij staat er het volgende:
Rijbewijs B: max totaal gewicht (pers auto + oplegger) 3,5t.
BE: max gewicht oplegger 3,5t (voorheen was dat onbeperkt voor een personenwagen. echter je moest wel aan de technische voorschriften van de auto blijven voldoen...)
B+96: max totaal gewicht (pers auto + trailer) 4250kg.
C1E; max totaal gewicht oplegger en trekker: 12t.
Er verandert dus niet zo veel voor BE want de meeste dikke 4X4 enz konden maximaal 3,5t trekken. Als je dus reed met een aanhanger van bijv 4 ton terwijl je auto maar 3,5t kon trekken (en het gros van het wagenpark gaat echt niet verder kwa technisch voorgeschreven) was je alleen in ovetreding voor technische overlading. Nu niet meer, er komt een tweede boete en mogelijk gerechtsvervolging bij: geen geldig rijbewijs.
Het nut van B96 zie ik niet zo zitten, misschien een gelijktrekking met een rijbewijs ergens anders in een EU land? Met BE mag het maximale totaalgewicht 7t zijn: 3,5t voor de pers auto en 3,5t voor de oplegger...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
09-01-2012 18:10 #1343391 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic veranders niet veel voor de B rijders
echter wordt het iets gunstiger
voorbeeld
mijn 940 1529 kg en max 1800 kg trekgewicht.
mag nu maar 1529kg trekken dus een aanhanger met max toelaatbaar gewicht TTM 1500kg (dus geen ambulance)
straks 1529 kg en daadwerkelijk gewicht van max 1800 kg ook al mag de aanhanger TTM2700kg (1529+1800=3329kg) maar letop het gaan om het daadwerkelijke gewicht van de kombinatie van 3500kg
dus vergeet niet 1529 kg is het kenteken gewicht en niet het daadwerkelijke gewicht.
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 18:22 #1343392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic denk dat
het grote voordeel van B zit in dat de aanhanger zwaarder mag zijn dan het voertuig. Hiervoor was dat niet zo.
Dus een grote groep rijders met B met een middenklasse auto komen goed weg, de oudere generatie autorijder had al E. En de mensen met een wat sterkere c.q zwaardere trekauto zal niet veel veranderen op B.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD