Tweewielslip = sper?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als beide wielen doorslippen in de sneeuw, heb ik dan een sper in de achteras?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Maar het kan ook zijn dat je helemaal geen grip hebt met beide wielen...
Dit moet je toch kunnen herlijden aan de hand van het typeplaatje voertuig gegevens.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Neen, helaas.struis schreef : Dit moet je toch kunnen herlijden aan de hand van het typeplaatje voertuig gegevens.
Ik heb alle details uit mijn VIN-plaatje ontcijfert op <a href="/node/16142" target="_blank">deze pagina</a>, maar of er een sper in zit, moest ik aflezen van de achteras en bevestigd krijgen van de Dealer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen als er helemaal geen weerstand (of grip) op beide wielen staat, zouden ze beide draaien, maar dat is op welke ondergrond dan ook zeer onwaarschijnlijk: alleen met beide wielen in de lucht, en dan draaien ze meestal ook nog tegengesteld van elkaar.
Niet over een sper (of beter: LSD Limited Slip Differential, omdat je met een 100% sper geen bocht om kunt doordat de beide wielen dan altijd even hard draaien) ken ik een filmpje, mooi oud van Chevrolet!
www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
- V700 register
- Nieuw lid
-
......daar heeft ldoensen anders geen enkel probleem mee....whitehorse schreef : Niet over een sper (of beter: LSD Limited Slip Differential, omdat je met een 100% sper geen bocht om kunt doordat de beide wielen dan altijd even hard draaien)

LLSD is waarschijnlijker, die heb ik er ook onder, als het goed is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
In rallyauto's zit een bijna 100% dif. Trouwens, als Mathy een 940 Sports Edition heeft, zit er volgens mij standaard een LSD in. Er is nóg een type die het standaard had, maar ik weet zo niet welke!
De 960/V-S90 hebben dacht ik vaak een electronisch geregeld dif dat alleen werkt als wegrij-sper.
@ Michael: dat SE achter 945 betekent toch geen Sports Edition?
- V700 register
- Nieuw lid
-
de SE is in 1992 en 1993 geleverd special voor de lease markt, in slechts twee kleuren, en verder in een uitrusting die niet heel gewoon is in ons land (leer, m46, B200FT, handmatige airco af fabriek). Special Edition is de volledige naam.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo één wil ik nog wel eens!
- V700 register
- Nieuw lid
-