Rare (banden) zaak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:10 #1079389 door V700 register
Rare (banden) zaak is gemaakt door V700 register
Een kennis van me kreeg, na een aantal weken, een rekening van haar garage. Ze had haar Jag X-type (het mondeo zusje) voor een APK gebracht en meegekregen. Er was geen vermelding van wat dan ook, niets dus.
De keuring was iets van 5 tientjes, plus:
een michelin band (225/40-18) en twee blackstone banden (zelfde maat, zitten aan de voorzijde)
Ik had niet echt op de banden gelet, dus weet niet of ze APK-waardig waren. Wat me bevreemd is dat er aan de achterkant maar een band vervangen is (de overblijver heeft zo'n 4-5 mm). Over de Blackstone banden kon ik niets vinden.
Wel was ik met haar bezig om binnenkort 4 quatrac's te laten monteren.
De garage berekende (uit mijn hoofd) 158 euro ex voor de Michelin en 110 voor de Blackstones (plus 7,50 balanceren)
Er is geen afspraak gemaalt over montage, bij het ophalen heeft men het haar niet verteld.
Kan zij die banden terugbrengen en de rekening gewoon niet betalen?
Dank voor jullie tips!
JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:20 #1266839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd teruggaan en vragen
Tja, ik weet niet wat er afgesproken is als ze de auto brengt. Zelf spreek ik altijd af dat ik gebeld wordt als er meer moet gebeuren dan alleen de keuring. Ze kan denk ik het beste z.s.m. teruggaan en vragen waarom de banden vervangen zijn, waar zijn de oude banden gebleven etcetera. Een rekening waar alleen maar een bedrag op staat en geen specificatie klinkt erg louche, volgens mij moet op een nota altijd een specificatie staan. Maar er stond kennelijk wel iets op, omdat je verschillende bedragen noemt voor de voorbanden en de achterband. Maar altijd teruggaan dus, maar of je in je recht staat om te eisen dat de oude banden weer worden gemonteerd, kweet niet. Eerder denk ik dat je uit coulance wat korting krijgt. Het is volgens mij wel een bekend spreekwoord: wie zeurt, beurt... :-) Maar het blijft wel heel vervelend dit soort dingen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:39 #1266841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee

JP Elverding schreef : Kan zij die banden terugbrengen en de rekening gewoon niet betalen?

Dat kan wel, maar is niet juist.
De banden terugbrengen ? In de zin van de auto is gekeurd....maar je moet wel een dezer dagen de band monteren, of is de auto opgeleverd met nieuwe band ?
Dat is relevantie 1. Relevantie 2 : Als 1= Ja, maakt de band deel uit van de goedkeuring voor de APK (of uit voorhand gedaan)
Is overleg geweest bij de vervanging. Dit is noodzakelijk, veel garagisten hanteren een minimum-overlegnorm, maar dit is altijd verplicht.
Het aanvankelijk aanvaarden van de leveringsprestatie (en in gebruikneming) mag in deze niet leiden tot een tekortkoming in de betaling.
Goed overleg en alles bespreekbaar maken leidt vaak tot prima oplossingen en tegemoetkomingen. Daar zul je het mee moeten doen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:49 #1266844 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Jaguar
M'n voormalig compagnon, en een paar klanten van me waren ook frevent Jaguar/Daimer rijders.
Dit is schijnbaar normaal, in die Jag. wereld, zonder voorafgaande prijsopgave dit soort dure reparaties uitvoeren.
Klacht voorbeelden; wisser op de koplampen komen af en toe niet terug op hun rust positie, rekening F3.900,00  , stuur module vervangen..........
Uitlaat was lek bij eerst APK na 3 jaar, F 9.800,00, we hebben de uitlaat gelijk maar helemaal vervangen.
Als je dan een Mondeo met een Jaguar logo rijdt moet je daar blijkbaar aan wennen.........
NB die frevente Jag. rijders hebben nu allemaal een MB of een Volvo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2010 00:02 #1266850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeroen
Jeroen, begrijp ik uit jouw bijdrage dat ze hadden moeten overleggen voor extra werkzaamheden (banden vervangen) en dat ze daar op aan te spreken zijn ?
Niet betalen of daarmee dreigen is natuurlijk niet bevorderlijk voor de sfeer maar je kunt natuurlijk altijd wachten totdat het helemaal naar tevredenheid is opgelost voordat je de rekening daadwerkelijk betaalt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2010 09:47 #1266868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd overleg.

henk 940LPT schreef : Jeroen, begrijp ik uit jouw bijdrage dat ze hadden moeten overleggen voor extra werkzaamheden (banden vervangen) en dat ze daar op aan te spreken zijn ?

Wat Jeroen volgens mij zegt, voor zover het er niet al staat, is dat de garagist vooraf had moeten overleggen.
Dit is niet gebeurd (mogelijk omdat de melding dat iemand komt voor goedkeur, geinterpreteerd werd als: "dus als het iets kost, dan moet dat maar".)
De eigenaar van de auto had bij aankomst, voor accepteren van de goedgekeurde auto moeten opvallen (na melding van de garage) dat er 3 nieuwe sloffen onder zaten en op dat moment aan moeten geven of dat in orde was of niet.
Blijkbaar heeft de garage nagelaten dat te vertellen en is het de eigenaar niet opgevallen.De vraag is, of zoiets je opvalt, als je daar niet specifiek op let (ja wij wel, maar niet iedereen doet dat)
Ik denk inderdaad dat een coulance-voorstel de best chance is, de band is immers reeds gebruikt en de oude zal vast wel zijn afgevoerd.
Ik moet wel zeggen, dat die michelin best schappelijk qua prijs was, tenzij het een Exalto is. Die andere band ken ik niet.
Ik blijf er bij, als mijn auto gekeurd wordt en als er iets aan moet gebeuren, geef ik vooraf aan dat ik daarvan op de hoogte gebracht wil worden en vraag uitdrukkelijk of ze die mededeling hebben berepen, mocht ik net even aan de koffie zitten.Ze hebben me met mijn slOpel een keer een enorm oor aangen*t, (van 480 euro, terwijl het met 12 was opgelost), dat gebeurd me niet weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2010 10:04 #1266872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Het zou mij misschien opgevallen zijn dat er nieuw rubber onder zou liggen, maar iemand van 66 voor wie een auto een mooi ding is (wel met de naam Sjalie...) zag dat dus niet. Waar ik mee zit is
a) niks overleg, gewoon gedaan (stel dat de kop kapot zou zijn....)
b) waarom 1 achterband en geen twee (zou kunnen wijzen op verkeerde montage, noodzaak tot uitlijnen?) Dure michelin? Waarom geen reservebandverwisseld
c) een bandenmerk dat nergens getest lijkt te worden monteren op een voorwielaangedreven auto, michelin achterop.
en d) we waren er overeens dat ze Quatracs wilde nemen ALS ze de auto niet zou gaan verkopen.
Nou ja, volgende week maar eens met haar overbuurman :( in gesprek gaan. Bedank!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2010 18:02 #1266938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zorgvuldig

henk 940LPT schreef : Niet betalen of daarmee dreigen is natuurlijk niet bevorderlijk voor de sfeer maar je kunt natuurlijk altijd wachten totdat het helemaal naar tevredenheid is opgelost voordat je de rekening daadwerkelijk betaalt.

Voor de sfeer is het nooit goed. Zorgvuldige communicatie of niet, geleverd is er. Ook heeft aanvaarding plaatsgevonden.
Wil de garage kwaad, ik zeg niet dat het gebeurt, maar wel mag, is de auto gijzelen in zulke gevallen. Gijzelen tot de rekening volledig en evt vermeerderd met stallingskosten is voldaan. Er zijn weinig garages die niet deze voorwaarde in hun algemene leveringsvoorwaarden hebben opgenomen.
Het niet, of gematigd voldoen van nota's uit ontevredenheid hebben zelden een positief gevolg bij een evt. procedure. Waak altijd voor averechtse gevolgen!
Voorbeeld : Al lekt je dak tsunami's, het is geen vrijwaring huur te betalen. Dan mag je best ontevreden zijn, maar ook op zoek gaan naar een andere woning.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
20-02-2010 23:17 #1267004 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic zelf ook gehad
toen mijn vriendin nog in haar peugeot 106 reed heeft de peugeotgarage dit bij haar gedaan auto is alleen gebracht voor apk, zonder opgave de uitlaatvervangen (2 jaar oud) en remblokken en schijven.
2 bandjes voor,  en meteen een beurtje gegeven dus spanrol en distribute ook maar even vervangen was ook nodig vertelde ze haar.
toen ze thuis was beld ze me op met dit verhaal en de afgifte bon.
gelukkig stond daar op dat de afspraak was gemaakt voor apk.
ik ben dezelfde dag even terug gereden met de auto en naar de oude onderdelen gevraagd, en ook gevraagd om deze netjes terug te zetten. Omdat dit niet volgens afspraak is uitgevoerd.
(immers de onderhouds beurt, op de schijven en blokken na, was alles al vervangen).
schijven en blokken waren nog binnen de marges maar waren wel bijna aan hun einde.
er werdt verteld dat ze gebeld hadden en dat mevrouw accoord gegeven had. echter nadat ik vroeg welk nummer ze gebeld hadden en waneer werd het even stil, en vervolgens oh dat is dit 06 nummer.
dus ik heb gevraagd of ze dat nummer eens wilde bellen? en toen ging mijn telefoon die ik reeds op de balie gelegd had.
waarop ik dus aangaf dat ze dit nummer en haar al helemaal niet hadeen gebeld.
en toen ik dus weer vroeg om de onderdelen waren ze niet te vinden, ja weggegooid was het antwoord.
ik heb toen aangegeven dat alle onderdelen die zij vervangen hadden bij de onderhoudsbeurt dat die al reeds nieuw waren en 3 dagen (weekeinde) daarvoor vervangen waren.(brezan rekening laten zien)
de monteur is erbij geroepen om te vertellen wat hij geconstateerd had.
en ja de onderdelen zagen er op zich wel redelijk nieuw uit, maar ik heb gedaan wat er op papier stond (niet dus).

toen kwamen ze met het voorstel om 15% korting op de onderdelen te geven.
niet geaccepteerd.
toen kwamen ze met 20% (laatste voorstel)
niet geaccepteerd.
maar meneeer wat verwacht u dan? was de vraag, we hebben nieuwe onderdelen en tijd in de auto gestoken dat kost geld.
en dan rijd u weer jaren met deze auto.

zal moeilijk gaan was mijn antwoord de auto is verkocht en deze is met nieuwe apk verkocht, en niets meer  en dat kost mij 43 euro totaal en niets meer.
en heb aangeven dat ik een aparte rekening van de apk wilde , terplekke en die heb ik meteen betaald. 43 euro en een beetje.
en daarna aangeven dat ze naar de rest kunnen fluiten en dat ik het via mijn rechtsbijstand zou regellen. ineens was er paniek en de bedrijfsleider werd erbij gehaald.
dus met "dreigen" met rechtbijstand werkt zeker,hij ook alles weer aangehoord en kwam terugmet het ant. het was allemaal een vergissing kan gebeuren, rekening werd veranderd.
veranderd? was mijn vraag.
ja de monteur heeft de onderdelen gevonden en de chef werkplaats heeft ze bekeken moest alleen de uitlaat betalen (die was doorgeslepenen dus niet neer te plaatsen)en de bandjes werden weer gewisseld.
maar de chef werkplaats kwam nog even vertellen dat er 1 band helaas niet meer gewisseld kon worden en dat de uitlaat ook redelijk eruit zag.
uiteindelijk creditnota gekregen en een bosje bloemen

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 09:39 #1267028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja...
Die APK in Nederland is zo lijkt het soms 1 grote zwendel en prachtige bron van inkomsten voor de garages. Een vriendin van mij had vorig jaar een tweedehands Opel astra station gekocht bij een garage ergens in het vere zuiden van het land. Ik ga de garage niet noemen.. Een jaar later ging ze terug naar diezelfde garag voor de APK. Wat bleek: geheel afgekeurd. 4 nwe banden, alle schokbrekers op en dorpels kokerbalken en plaatwerk doorgeroest... Zij helemaal in paniek en mij gebeld met het verhaal van de garage dat dat gewoon in een jaar kan gebeuren. Ik vertelde haar dat dat onmogelijk is en alle middelen maar moet bijzetten je geld van de auto terug proberen te krijgen. Dat is niet gelukt.Ik heb zelf ook jaren geleden toen in ik Dronten woonde een akkefietje gehad met een garage voor de APK dat men echt wel op hun knieen moest en zich verontschuldigen voor de reparaties die uitgevoerd moesten worden. Die reparaties zijn niet uitgevoerd wnt dit was helemaal niet nodig!Dit soort zaken gebeuren niet in Belgie. De keuringsstations zijn overheidsinstellingen en als je een tweedehands wagen koopt, ook van een particulier, dient de vorige eigenaar de wagen naar de keuring te brengen en alles in orde te maken als dat nopdig is. Zo zou het ook in NL geregeld moeten zijn. Weg APK bij de garage's maar een overheidsinstelling die keurt zonder enig commercieel belang te hebben voor de eventuele reparaties. Want bij dit laatste wringt de schoen wel erg hard in Nederland. 
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC