Sneeuwketting, voor of achter?

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 00:00 #1221141 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic eens
helemaal mee eens. nieuwe banden komen altijd voor te zitten. achter worden ze verder afgerdraaid tot minimaal profiel. heb je er daar ook nog plezier van. 's winters wel winterbanden achter om goed vooruit te komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 00:13 #1221144 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Zou ik ook zeggen
70% van de remvertraging komt immers van de voorwielen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 01:08 #1221150 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic achter!
Hallo Volvisti
De beste banden en dus ook de sneeuwkettingen (als je er maar twee hebt) horen altijd op de achteras te zitten. Onafhankelijk van waar de auto aangedreven wordt. Zeggen de technische mensen van Michelin. En ik dacht dat dat wat wil zeggen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 01:41 #1221151 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic remmen
volgens mij is remmen belangrijker als "aandrijven" tractie.
Van slippende achterwielen raak ik niet in paniek,
maar met een ongeleid projectiel, auto, al ABS-sent op een dikke boom afglijden, bruine vlek.......... in onderbroek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 10:18 #1221164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic van achter naar voor
ik heb me van de zomer bij de lokale bandenboer laten vertellen dat de betere banden ALTIJD achter zitten met name vanwege de sturende functie. Zij vertellen dat de achterwiel ophanging de sturende/geleidende eenheid is en dat de voorwielen dienen om de rijrichting te veranderen. Indien de achterwielen geen grip hebben kan je sturen wat je wilt maar er gebeurt niets, als je voor weinig grip hebt gaat het sturen niet zo goed weliswaar maar je kan prima van richting wisselen. Voor- of achterwielaandrijving hebben geen invloed op positie van de banden.
Sneeuw kettingen komen ALTIJD om de aangedreven wielen, in het geval van een 700/900 is dit dus achter en niet anders. Kettingen vóór zijn onzin en hebben geen meerwaarde (behalve voor de verkoper). Mijn ouders zijn jarenlang met 240's op de wintersport geweest en hebben altijd alles met kettingen achter gedaan omdat de lokale bewoners (duitsers in dit geval) dat ook deden. Lijkt me dat zij er meer van weten dan de gemiddelde nederlandse bestuurder...
Die mannen doen elk jaar cursussen met betrekking tot de nieuwste ontwikkelingen op bandengebied en hebben onderhand 40 jaar ervaring.Ze zeiden ook dat er regelmatig eigenwijze klanten komen die het perse andersom willen omdat ze niet kunnen geloven dat de betere banden vóór moeten, in zo'n geval wordt vriendelijk naar een fastfitter verwezen want veiligheid gaat bij hen voorop.
Wat betreft mijn eigen overtuiging: ik heb drie jaar terug een (anti-slipcursus) gevolgt op de ANWB slipbaan te lelystad en de intructeurs wezen ook daar met klem op het feit dat de betere banden altijd achter komen.Tijdens de cursus leer je inderdaad dat de voorwielen voor het sturen van minder belang zijn dan de achtewielen, de achterwielen zijn de geleiders van de auto. 
Maar goed, ik raad eenieder zo'n cursus aan want dan hoef je het niet meer te hebben van verjaardag wijsheden.

het leuke is dat bovenstaande door elke bandenboer of autospecialist beaamd zal worden omdat het de feiten zijn. Dat dit soms niet strookt met wat mensen gevoelsmatig zouden kiezen is niet raar maar ik kies liever voor de proffessionele adviezen.

groeten Alex (die trouwens gewoon voor vier nieuwe banden is gegaan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 11:27 #1221173 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic feiten en ervaring
geen zin in een eindeloze discussie:
  • feiten kun je weerleggen
  • ervaring blijft subjectief
  • ervaringsdeskundigen zijn er ook genoeg
praktische vraag: wat doe je met banden met minder dan 4 mm profiel? weggooien aan het milieu?
Ik wil ze niet voor gemonteerd zien.
Laat de ervaringsdeskundigen maar een remproef doen in een flinke plas water.
sneeuwkettingen voor op achteraandrijving hebben hun nut bij zwaardere voertuigen en extreme omstandigeden. je ziet ze op bussen en vrachtwagens, sneeuwruim voertuigen en tractoren. Of je ze ooit nodig hebt vraag dat je zelf af. Ik heb ze tot nu toe nog nooit nodig gehad.
uberhaupt heb ik sneeuwkettingen de laatste 30 jaar niet meer hoeven te gebruiken, wel altijd bij me. tegenwoordig wordt iedere sneeuwvlok verwijderd of verdwijnt voordat je er op de weg plezier van hebt.  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 11:34 #1221174 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oprijden

Adrian schreef : praktische vraag: wat doe je met banden met minder dan 4 mm profiel? weggooien aan het milieu?

Oprijden als zomerband :) Ga in ieder geval wel doen met mijn 4 season banden (die zich daar misschien iets beter voor lenen dan pure winterbanden ivm langere remweg op droog/warm wegdek). En ja, dan moet je even opletten en snelheid aanpassen als je een zomerse hoosbu krijgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD