Sneeuwketting, voor of achter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 12:03 #1071212 door V700 register
Sneeuwketting, voor of achter? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Voor de wintersport ben ik op zoek naar sneeuwkettingen voor mijn 940 estate. Het zoeken naar de kettingen is het probleem niet.
MAAR waar ga ik die dingen plaatsen, op het moment dat het nodig is?
Voor of achter? Met achterwielaandrijving, denk ik ACHTER, maar in de winkel vertellen ze je voor?
Meningen van anderen?
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 12:08 #1220561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter natuurlijk. Hoe wil
Achter natuurlijk. Hoe wil je anders wegkomen op glad wegdek? Met sneeuwketting voor denkt de achterwielaandrijving niet ineens: "rijden! ik heb sneeuwketting op de voorbanden".
Ik denk dat de mensen in de winkel in de veronderstelling waren dat je voorwielaandrijving had.
Groet, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 12:36 #1220566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter en voor
Voor en achter.
Achter voor de aandrijving en voor voor het sturen.

Bij alleen achter duw je de voorwielen zonder moeite in onderstuur (rechtuit i.p.v. de bocht in)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 17:13 #1220591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter!
Normaal heeft u aan twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto voldoende, zeker als u ook winterbanden gemonteerd heeft. Onder extreme omstandigheden zou u, vooral bij een auto met achterwielaandrijving, vier kettingen kunnen monteren. Vóór vanwege het remmen en achter vanwege de grip bergop. 

wintersport.blog.nl/faq/2008/01/01/faq-s...en-hoe-gebruik-ik-ze
www.anwb.nl/binaries/pdf/webwinkel/tips-sneeuwkettingen.pdf
houbi.com/?tag=sneeuwkettingen

fillempje
www.autoweek.nl/videodisp.php?id=670

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 17:44 #1220594 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Sneeuwkettingen achter
Achter is het enige juiste en ook voldoende kan ik uit meervoudige eigen ervaringen vertellen. Als er verse sneeuw ligt, dan stuur de auto daar prima op, ook zonder kettingen op de voorwielen. De snelheden zijn veelal laag (anders lopen de kettingen ook niet meer fijn), dus da's geen probleem.
Als er ijs ligt, wordt het allemaal wat minder maar dat ligt dan niet aan de kettingen.
Winterbanden zijn natuurlijk noodzaak in Oostenrijk (minimaal 4 mm profiel is wettelijk verplicht, dus checken voor je weggaat anders sta je nog lelijk te kijken!). De regels voor Duitsland weet ik zo niet en ook niet voor Frankrijk.
Het is overigens wel erg handig om meerdere keren thuis te oefenen. Neem ook een paar oude handschoenen mee die vies mogen worden als de kettingen erop moeten. Scheelt een hoop kouwe klauwen.
Hef fun!

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 19:16 #1220598 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Grip
Het is een oude discussie die niet alleen zoals in dit geval over kettingen gaat, precies hetzelfde geldt voor nieuwe of de beste banden.
Als je achter de beste grip hebt zal jouw wagen het beste rechtuit willen op een gladde weg, ongeacht waar de aandrijving zit, voor of achter.
Het is eigenlijk heel simpel, wat het minste grip heeft gaat het eerst glijden en als de achterwielen het eerst gaan glijden willen ze de voorwielen die nog steeds grip hebben  "voorbij"
Om diezelfde reden hoor je ook de beste banden altijd achter te hebben.
Waarom rijden we met aanhangers met een oplooprem, om de combinatie te strekken, dat is in wezen hetzelfde idee.
Wat mij betreft geen discussie mogelijk.
Groeten,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 19:46 #1221108 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter
Hartelijk dank voor alle reacties.
In de winkel stonden ze er inderdaad raar van te kijken dat ik achterwielaandrijving had...
Dat schijnt niet zo heel veel meer voor te komen...  (ZAL WEL!)
Maar goed, ik heb mooie kettingen, heb er al mee geoefend (achter) en ze blijven zelfs uit de buurt van de velg..! (dus die beschadigen ook niet)
Groet,
Nielssch

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 20:42 #1221113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pardon!!

Ton schreef : Om diezelfde reden hoor je ook de beste banden altijd achter te hebben.

Ja echt niet! Hoe wil je sturen op gladde voorbandjes dan?
No way, voorop liggen de beste banden, dat ik dan moeilijk vooruit kom, jammer dan, zolang ik maar kan sturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 21:23 #1221119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overstuur?

Baseman schreef :

Ton schreef : Om diezelfde reden hoor je ook de beste banden altijd achter te hebben.

Ja echt niet! Hoe wil je sturen op gladde voorbandjes dan?
No way, voorop liggen de beste banden, dat ik dan moeilijk vooruit kom, jammer dan, zolang ik maar kan sturen.

Toevallig laatst met achterwielaangedreven BMW's o.a. elandproef, remproef, en driftproef uitgevoerd op het Eurocircuit (Valkenswaard). Het is niet zo dat je alleen lastiger vooruit komt met gladde achterbanden, de kont breekt ook echt veel eerder uit (overstuur dus). Hoewel dat spectaculair is (en na enige oefening goed controleerbaar uit te voeren), is het een lastiger te corrigeren manouvre dan onderstuur en de kans dat je volledig 180 graden of meer draait is groot. Zeker als je in een noodsituatie geen tijd hebt om alles lekker gecontroleerd te doen.
In het geval van sneeuwkettingen en winterse omstandigeden in de bergen: aan sturen heb je niet veel als je achterwielen geen grip krijgen. In het beste geval kan je met je kont kwispelend bergop komen, maar ik garandeer je dat dat ook niet zo fijn stuurt. En ook dan: je staat echt zó 180 graden gedraaid.
Niet dat ik een voorstander ben van gladde bandjes, maar stel dát ik zou moeten kiezen dan ging het profiel (en dus de kettingen ook) toch echt wel aan de achterkant.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 22:07 #1221125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan.

Wouter1973 schreef : In het geval van sneeuwkettingen en winterse omstandigeden in de bergen: aan sturen heb je niet veel als je achterwielen geen grip krijgen. In het beste geval kan je met je kont kwispelend bergop komen, maar ik garandeer je dat dat ook niet zo fijn stuurt. En ook dan: je staat echt zó 180 graden gedraaid.
Niet dat ik een voorstander ben van gladde bandjes, maar stel dát ik zou moeten kiezen dan ging het profiel (en dus de kettingen ook) toch echt wel aan de achterkant.

Maar een uitbrekende kont, kun je als je rolt heel goed corrigeren met sturen, als je niet als een malloot rijd.Als de voorkant niet meer stuurt, is het over. Van de week nog uitgetest, met een automaat, in 3 toch nog glijden, gas los, sturen, opgelost. Het verbaasde me trouwens, dat een auto met automaat net zo makkelijk te corrigeren is, als een handbak, dat had ik niet gedacht.
Maar goed, ik kan het niet bewijzen met tests of aanbevelingen, noch heb ik nu even zin om het op te zoeken.Zelf weten, ik kies de sturende wielen met beste schoeisel, ieder voor zich, lijkt me.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC