Sneeuwketting, voor of achter?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de wintersport ben ik op zoek naar sneeuwkettingen voor mijn 940 estate. Het zoeken naar de kettingen is het probleem niet.
MAAR waar ga ik die dingen plaatsen, op het moment dat het nodig is?
Voor of achter? Met achterwielaandrijving, denk ik ACHTER, maar in de winkel vertellen ze je voor?
Meningen van anderen?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat de mensen in de winkel in de veronderstelling waren dat je voorwielaandrijving had.
Groet, Roderik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Achter voor de aandrijving en voor voor het sturen.
 
Bij alleen achter duw je de voorwielen zonder moeite in onderstuur (rechtuit i.p.v. de bocht in)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
wintersport.blog.nl/faq/2008/01/01/faq-s...en-hoe-gebruik-ik-ze
www.anwb.nl/binaries/pdf/webwinkel/tips-sneeuwkettingen.pdf
houbi.com/?tag=sneeuwkettingen
fillempje
www.autoweek.nl/videodisp.php?id=670
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Als er ijs ligt, wordt het allemaal wat minder maar dat ligt dan niet aan de kettingen.
Winterbanden zijn natuurlijk noodzaak in Oostenrijk (minimaal 4 mm profiel is wettelijk verplicht, dus checken voor je weggaat anders sta je nog lelijk te kijken!). De regels voor Duitsland weet ik zo niet en ook niet voor Frankrijk.
Het is overigens wel erg handig om meerdere keren thuis te oefenen. Neem ook een paar oude handschoenen mee die vies mogen worden als de kettingen erop moeten. Scheelt een hoop kouwe klauwen.
Hef fun!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je achter de beste grip hebt zal jouw wagen het beste rechtuit willen op een gladde weg, ongeacht waar de aandrijving zit, voor of achter.
Het is eigenlijk heel simpel, wat het minste grip heeft gaat het eerst glijden en als de achterwielen het eerst gaan glijden willen ze de voorwielen die nog steeds grip hebben "voorbij"
Om diezelfde reden hoor je ook de beste banden altijd achter te hebben.
Waarom rijden we met aanhangers met een oplooprem, om de combinatie te strekken, dat is in wezen hetzelfde idee.
Wat mij betreft geen discussie mogelijk.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de winkel stonden ze er inderdaad raar van te kijken dat ik achterwielaandrijving had...
Dat schijnt niet zo heel veel meer voor te komen... (ZAL WEL!)
Maar goed, ik heb mooie kettingen, heb er al mee geoefend (achter) en ze blijven zelfs uit de buurt van de velg..! (dus die beschadigen ook niet)
Groet,
Nielssch
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja echt niet! Hoe wil je sturen op gladde voorbandjes dan?Ton schreef : Om diezelfde reden hoor je ook de beste banden altijd achter te hebben.
No way, voorop liggen de beste banden, dat ik dan moeilijk vooruit kom, jammer dan, zolang ik maar kan sturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toevallig laatst met achterwielaangedreven BMW's o.a. elandproef, remproef, en driftproef uitgevoerd op het Eurocircuit (Valkenswaard). Het is niet zo dat je alleen lastiger vooruit komt met gladde achterbanden, de kont breekt ook echt veel eerder uit (overstuur dus). Hoewel dat spectaculair is (en na enige oefening goed controleerbaar uit te voeren), is het een lastiger te corrigeren manouvre dan onderstuur en de kans dat je volledig 180 graden of meer draait is groot. Zeker als je in een noodsituatie geen tijd hebt om alles lekker gecontroleerd te doen.Baseman schreef :
Ja echt niet! Hoe wil je sturen op gladde voorbandjes dan?Ton schreef : Om diezelfde reden hoor je ook de beste banden altijd achter te hebben.
No way, voorop liggen de beste banden, dat ik dan moeilijk vooruit kom, jammer dan, zolang ik maar kan sturen.
In het geval van sneeuwkettingen en winterse omstandigeden in de bergen: aan sturen heb je niet veel als je achterwielen geen grip krijgen. In het beste geval kan je met je kont kwispelend bergop komen, maar ik garandeer je dat dat ook niet zo fijn stuurt. En ook dan: je staat echt zó 180 graden gedraaid.
Niet dat ik een voorstander ben van gladde bandjes, maar stel dát ik zou moeten kiezen dan ging het profiel (en dus de kettingen ook) toch echt wel aan de achterkant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar een uitbrekende kont, kun je als je rolt heel goed corrigeren met sturen, als je niet als een malloot rijd.Als de voorkant niet meer stuurt, is het over. Van de week nog uitgetest, met een automaat, in 3 toch nog glijden, gas los, sturen, opgelost. Het verbaasde me trouwens, dat een auto met automaat net zo makkelijk te corrigeren is, als een handbak, dat had ik niet gedacht.Wouter1973 schreef : In het geval van sneeuwkettingen en winterse omstandigeden in de bergen: aan sturen heb je niet veel als je achterwielen geen grip krijgen. In het beste geval kan je met je kont kwispelend bergop komen, maar ik garandeer je dat dat ook niet zo fijn stuurt. En ook dan: je staat echt zó 180 graden gedraaid.
Niet dat ik een voorstander ben van gladde bandjes, maar stel dát ik zou moeten kiezen dan ging het profiel (en dus de kettingen ook) toch echt wel aan de achterkant.
Maar goed, ik kan het niet bewijzen met tests of aanbevelingen, noch heb ik nu even zin om het op te zoeken.Zelf weten, ik kies de sturende wielen met beste schoeisel, ieder voor zich, lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.