Ramen en dak bedienen zonder contactsleutel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 22:49 #1064376 door V700 register
Ramen en dak bedienen zonder contactsleutel is gemaakt door V700 register
Mijn vorige volvo, een 940, had ook een open dak en die kon ik bedienen zonder het contact aan te zetten.
Mijn verse volvo, een V90, heeft ook een open dak maar die kan ik alleen bedienen als ik het contact aanzet.
Nu ergerde ik mij altijd al aan het feit dat ik, om mijn ramen, of op zijn minst mijn linker raam, te bedienen ik ook het contact aan moet zetten.
Dit laatste bijvoorbeeld als ik op de pont sta met de motor uit en dan komt die man zijn geld halen moet het contact weer aan of de deur open.
Heeft iemand al eens die boel omgebouwd?
Of wat zou de makkelijkste manier zijn?
Ik zit te denken aan zwevende zekeringen met een AMP klemmetje in de zekeringkast naar de constante 12V.
Het is een redelijk KISS oplossing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 23:09 #1194953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan,
Kijk eerst eens even welke zekeringen het opendak of de ramen bedienen. Als dit de enige circuits zijn (of beide apart), ben te lui om nu zelf even te kijken, haal dan desbetreffende kabelschoenen aan de achterzijde van de zekeringunit los, zet er een apparte zekering tussen en hang deze aan de 12V continue boordspanning. Indien er naar je zin te veel componenten aan dezelfde zekering hangen moet je natuurlijk de draden volgen. Best een klus lijkt mij...
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 23:26 #1194956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Smart en simpel.
Iets wat zeker smart en simpel is, is gewoon de geschakelde plus die de deur in loopt, losknippen, en verbinden (met een 15 Amp zekering) met de accu-pluspool.Alles wat op accuspanning loopt in de linker deur, blijft het dan doen, altijd. Ook als ik met een ijzerdraadje tussen dak en deur door op de knop druk gaat netjes het raam open. Handig, als iemand de radio wil lenen.
Persoonlijk zou ik er eerder voor kiezen, de draad van aansluiting S op je startcontactblokje te pakken, als stuurstroom voor een standaard 30 amp relais.Dan heb je de sleutel wel nodig om de ramen te kunnen bedienen, maar hoef je hem niet op contact te zetten.De draad S van je contactslot is namelijk het "Hallo-er-zit-nog-een-sleutel-in-het-contact-pulsje" van 12 volt.Het enige wat je dan op de pont hoeft te doen, is de sleutel van KPII (run) positie af te draaien om de motor af te zetten en de sleutel in het contact te laten.Haal je hem eruit, is de deur spanningsloos.
Dak idem. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2008 23:44 #1194959 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Even navragen
Hallo Bas

Baseman schreef : De draad S van je contactslot is namelijk het "Hallo-er-zit-nog-een-sleutel-in-het-contact-pulsje" van 12 volt.

Even voor de duidelijkheid: Draad S heeft altijd spanning als er een sleutel in het contact steekt, onafhankelijk van de stand van de sleutel.  Maar als je van 0 naar I of II gaat, schakelt ie "tussen de standen" niet af?  Maar bij "starten" wel?
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 00:02 #1194961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten = weten.

Mathy schreef : Maar als je van 0 naar I of II gaat, schakelt ie "tussen de standen" niet af? Maar bij "starten" wel?

Dat zou ik moeten nameten, maar ik verwacht dat er continue spanning op blijft, tot de sleutel uit het slot gehaald wordt.Ik ben er toch mee bezig, omdat ik (eigenwijs) een 960-ers ding-ding-relais in mijn auto wil plaatsen, en dan heb ik die ook nodig.
Overigens is het niet erg, als de spanning tijdens starten wegvalt, in een Volvo gaat toch alles al uit, zolang de startmotor draait. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 09:18 #1194972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja maar..
Ik wil geen sleutel moeten gebruiken.
Vaak loop ik door de garage en dan zie ik dat het dak niet open staat maar dat wil ik wel. (Vrouw heeft weer een stukje gereden. Vaak zit dan ook de rechter kant weer onder de blubber?)
Een dak open is minder minder muf op den duur. Net als de airco enkele minuten voor aankomst uitzetten trouwens.
En een raam open is geen optie.
Dan gaat die stomme hond erin liggen. Bij voorkeur op de bestuurdersstoel?!
Daar komt nog bij, hij kan nog niet zonder krassen te maken op de deur in de auto springen...
Dus ik ga hem gewoon aan de constante 12V hangen.
Ik vogel het wel uit.
En waarschijnlijk, omdat ik een techneut ben, houtje-touwtje.
The story of my life...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 12:25 #1194984 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic s

Baseman schreef : De draad S van je contactslot is namelijk het "Hallo-er-zit-nog-een-sleutel-in-het-contact-pulsje" van 12 volt.

dus als ik een startknop ipv key pos III wil gebruiken om mijn motor (B230FK, dus gloeien niet nodig) te starten zou ik de startknop op "S" en het startrelais aan kunnen sluiten. op die manier kan iemand zonder de sleutel die niet alleen mijn radio maar de hele auto wil lenen hem niet starten.

aan de andere kant, als iemand de stekker van S verbindt met 12V denkt het contactslot dat alles OK is ? moet deze discussie naar het clubhuis ??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 13:24 #1194991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan.

henk 940LPT schreef : moet deze discussie naar het clubhuis ??

Maar zolang niemand plaatst wat voor keuze er gemaakt is (wat trouwens al gedaan is, realiseer ik me nu) is er niets aan de hand.Inderdaad kun je met contact S, mist het contactslot in de juiste stand staat, starten.Contact moet wel minimaal KPII bereiken, voor je met S kunt starten.Maar just for the record, een fiesta kun je met 1 trap en een draadje met twee krokodilleklemmen starten, samen met het openbreken van de auto, ben je in 2 minuten weg.Bij een Volvo kost binnenkomen wat meer moeite, moet je meet slopen om de juiste conatcten te vinden, heb je echt een schroevendraaier nodig, maar is het niet veel anders. Dat geldt trouwens voor elke auto, behalve de oude lichting SAAB's.
Ik zie dat iedereen lid is, dus bijdeze verplaats ik het draadje naar het clubhuis. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 16:03 #1195003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic saab
je maakt me nu wel nieuwsgierig naar de situatie bij oude saabs :)bedankt voor verplaatsen. zou er niet wakker van liggen, maar just to be sure. net als de noodstop van het 960 alarm....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 16:31 #1195004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SAAB

henk 940LPT schreef : je maakt me nu wel nieuwsgierig naar de situatie bij oude saabs :)

Bij oude SAAB's, als in de 9000 en 900 serie zit het contactslot in de middenconsole, met een achteruitvergrendeling.Er moet behoorlijk wat gesloopt worden om dat ding met verknipte draadjes te starten.
Contactslot vervangen bij de dealer kost niet voor niets 400 euro bij de dealer, incl. slot van 90 euro.Toch is het niet altijd safe genoeg, <a href=" www.saabforum.nl/viewforum.php?f=53 " target="_blank">het afgelopen jaar zijn er 5 gejat, waarvan 2 niet op het forum ter ore gekomen.Die van mijn pa, in zijn 16 jaar en 651000 kilometer 2 keer zelfs.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC