Enige jaren geleden heeft onze regio-coördinator Guus Cornax, die een verzekeringskantoor heeft, een pogong gedaan om onze clubleden een passende verzekering aan te bieden. Helaas bleek de respons dermate klein dat hij dit goede initiatief niet van de grond heeft gekregen.
We zijn inmiddels een aantal jaren verder en de eerste bakstenen zijn inmiddels tot de selecte groep der oldtimers toegetreden. Voor deze auto's heb je geen probleem om een goede en goedkope verzekering af te sluiten. De markt voorziet hierin in ruime mate.
Echter het gevaar loert voor de auto's tussen de tien en vijfentwintig jaar oud. Gekoesterd door hun eigenaren en met heel veel liefde, tijd en geld tot echte liefhebbers objecten opgewaardeerd. Voor deze groep kent de verzekeringswereld maar beperkte mogelijkheden.
Bij GIO is het mogelijk je Volvo vanaf 15 jaar op een youngtimerpolis te verzekeren op basis van vol casco. 1 maal per drie jaar een taxatierapport en een max. kilometrage van 7500 km. Voor een extra bedrag kun je naar de 20000km per jaar. Heb daar in het verleden een MB van 16jaar oud verzekerd gehad. Er zijn nog een paar andere maatschappijen die een dergelijk product aanbieden. Zoek maar eens op het internet.
De groep die echt tussen wal en schip valt zijn derhalve de auto's die tussen de negen en vijftien jaar oud zijn. Hiervoor zijn geen betaalbare producten in verzekeringsland. Ik kan een ieder die zo'n auto heeft aanraden om de auto iedere 2 a 3 jaar te laten taxeren door een beëdigd taxateur. In combinatie met een goede verzekeringsagent en een behulpzame Volvo dealer of specialist kun je dan in ieder geval voorkomen dat je met een fooi het bos ingestuurd wordt. Zelf laat ik mijn s90 ook elke twee jaar taxeren en zend daarvan een kopie naar mijn verzekeringsagent. De auto is vol casco( all-risks) verzekerd en met een max. kilometrage van 12000 kost mij dat per jaar € 600,= met een no-claim van 75%. Niet echt goedkoop dus, maar ik moet er niet aan denken dat ik door een schade mijn auto waar ik kosten nog moeite aan heb gespaard en spaar, voor een fooi kwijt raak. Maar totdat de auto 15 jaar is, blijft het een grijs gebied en is het oppassen geblazen.
Als bestuur hebben we dit onderwerp regelmatig onder de loep, onze vice-voorzitter zit ook in de verzekeringen, en we volgen alle ontwikkelingen op de voet. Maar helaas is het ons tot nu toe niet gelukt om betere aanbieding te maken dan op de vrije markt beschikbaar is. En uiteraard staan we open voor goede suggesties en ideeën op dit gebied.
Helaas kent Volvo niet de mogelijkheid zoals bij Mercedes die voor de young- en oldtimers zelf een goede en betaalbare verzekering in het leven heeft geroepen via hun eigen organisatie.