DocBase: goed, niet goed, moet 't anders en zo ja, hoe?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Linksbovenin vind je een vakje met "zoeken" erboven. Dit werkt voor mij prima, ik heb tot nu toe bijna alles gevonden wat ik zocht.achnaton schreef : Dus als ik bv iets wil weten over mijn achterruitverwarming dan type ik in: "ruit" en de zoekresultaten zouden alles wat op de site staat met daarin ruit of wat daar op lijkt kunnen weergeven. bv
ruit, achterruit, achteruit, achterruitverwarming, voorruit, zijruit, ruitenwisser, ruitenwissermotor, fruit, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Bodeljodel,
De zoekfunctie links boven was mij bekend, zelf vind ik daar meestal ook wel mee wat ik zoek. Hierbij merk ik wel op dat ik bijna nooit iets op zoek.
Mijn voorstel was, als dit mogelijk zou zijn, een krachtiger zoekmachine te gebruiken, eventueel met de mogelijkheid tot verfijnen. Kennelijk kunnen mensen die digitaal beter onderlegt zijn dan ik niet alles vinden met de huidige zoekfunctie, vandaar. Met een krachtige zoekmachine maakt het niet uit waar iets staat, het duikt gewoon op als resultaat van een ingegeven zoekactie. Dat zou dan voorkomen dat men telkens als het documentatiecentrum uitgebreid wordt, men tijden bezig is een nieuwe structuur te ontwikkelen die iedereen naar de zin is.
Het is een beetje zoals mijn vrouw die iets op mijn rommelige bureau tracht te vinden, niets ligt daar op een voor haar logische plaats, dus zeg ik altijd; "Vertel mij maar wat je zoekt, dan pak ik het voor je". Waarmee ik de huidige site indeling geenzins met de rommel op mijn bureau wil vergelijken, daarmee zou ik de samenstellers te kort te kort doen want ik ben wel tevreden.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
achnaton schreef :
Mijn voorstel was, als dit mogelijk zou zijn, een krachtiger zoekmachine te gebruiken, eventueel met de mogelijkheid tot verfijnen.
Valentijn,
Het begrip krachtig is misschien voor meererlei uitleg vatbaar. Als je met krachtig bedoelt dat hij zoveel mogelijk keer het woord moet vinden dat je zoekt, wordt je daar op zich niet gelukkig van, want hoe sorteer je dat naar relevantie?
Zoals het nu werkt (probeer het nog maar eens) is de logica dat hij de pagina's bovenaan zet die het meest zijn gelezen. Is dit relevant?
Als je vervolgens naar beneden scrollt zie je onderaan de pagina een lijstje met categorien waarop je kunt filteren, en dat is denk ik heel bruikbaar voor een verdere verfijning. Dit is een niet zo superuitgebreide zoekmodule, maar wel bruikbaar denk ik.
Maar er zijn misschien wel andere zoekmodules verkrijgbaar die verfijnder kunnen zoeken zonder dat de gebruikersvriendelijkheid er onder leidt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Eric,
Zelf heb ik niet zo'n moeite, en behoefte om veel dingen te zoeken en te vinden. Echter uit de berichtgeving maak ik op dat niet iederereen kan vinden wat ie zoekt, en een enkeling vermoed zelfs dat er nieuwe bezoekers afhaken omdat ze niet vinden wat ze zoeken.
Dus; ik ben wel tevreden met de zoekmachine, maar ik ben niet de maat der dingen.
Nu dacht ik aan een zoekmachine die veel resultaten geeft en sorteert op relevantie (hoe je daar rangorde in aanbrengt weet ik ook nog niet). Maar ik heb geen idee of dit reëel is, ik weet er te weinig van dus misschien roep ik zomaar wat. Zoekt de huidige zoekmachine alleen in de titel of ook in de tekst van een bericht?
Eigenlijk hoopte ik dat het mogelijk zou zijn dat met een zoekmachine die " alles" vindt, het niet uitmaakt waar iets staat omdat het toch wel gevonden wordt.
Dan zijn we van structuur problematiek verlost.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Jeroen schreef :
als we docbase nou eens uit de menubalk halen? dan zetten we het
- digitaal documentatie centrum
- geschiedenins
- en vraagbaak
er in
Ik denk dat we uit de reacties in de diverse draadjes voorlopig kunnen concluderen dat de vraagbaakindeling okay is. Die volgt de Volvo indeling. Voor de zoekfunctie kunnen we Johan vragen of er alternatieven zijn die meer bieden.
De toegang kunnen we inderdaad meer helder maken denk ik, en met de suggesties in het hoofd dacht ik aan:
- De term 'Docbase' in het topmenu veranderen in 'Vraagbaak'. Weet iemand een duidelijkere verzamelnaam?
- Daaronder een uitklapmenu met drie items: 'Technische Vraagbaak', 'Folders en Reviews', 'Geschiedenis 700/900'.
- De genummerde Volvoindeling blijft in de Technische Vraagbaak. Hierin staan zowel techniekpagina's en forumdraden, als technische (Volvo) informatieboeken en scans gesorteerd op onderwerp. Ook de werkplaatshandboeken.
- Het Digitaal Documentatie Centrum hernoemen we naar Folders en Reviews, en dit deel bevat de scans van de originele Volvo folders en de scans van tijdschriftartikelen en reviews.
- We moeten een duidelijke uitlegpagina maken hoe de site in elkaar zit en waar je dingen kan vinden, en ook waarom op die plek.
Overigens zijn de topmenu-items nu voor het grootste deel 'modules' die je opstart, vandaar de selectie. Een module is een drupalprogramma dat pagina's met een bepaalde functie aanmaakt, zoals bij voorbeeldfoto-albums, dagboeken, en natuurlijk de forums.
Is dit een eerste verbetering, om mee te beginnen? Graag reacties hierop, voordat we voor niets aan de slag gaan.
We hebben hier wel Johan bij nodig om de topmenu's te veranderen. De inhoud van de boeken verschuiven kunnen de moderators doen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Eric
Waarom niet "DocBase" gewoon vervangen door "documentatie". "vraagbaak" op zich vind ik niks. Het zegt namelijk weinig. "Technische vraagbaak" vind ik dan weer wel goed. Net als "Folders en reviews" en "Geschiedenis 700/900'. Al zullen we aan dat laatste omschrijving nog wel de "90" moeten toevoegen.
En net als Jeroen "Bodejodel" denk ik dat de uitleg te lezen moet zijn, voor je een keuze maakt. En niet erna.
Verder ben ik het er helemaal mee eens, dat we moeten gaan kijken of we de zoekfunktie kunnen gaan uitbreiden, zodat ie ook wat nu nog "DocBase" heet gaat doorzoeken. (Want volgens mij doet ie dat nu nog niet) En natuurlijk zou het dan handig zijn, als je kunt kiezen om wel of niet in wat nu nog "DocBase" heet, te zoeken. Maar daarvoor hebben we echt Johan nodig. En die geniet nog even van z'n vakantie als ik me niet vergis. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.
Groetjes
Mathy
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : Waarom niet "DocBase" gewoon vervangen door "documentatie".
Omdat volgens mij de 'technische vraagbaak' (die er onder hangt) geen documentatie is, maar bestaat uit zelfgeschreven pagina's en forumdraden door leden en gebruikers. Hangt natuurlijk erg af van je definitie van het woord documentatie, maar we moeten nu een woord vinden dat direct herkend wordt als ingang door mensen die op zoek zijn naar informatie.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Eric
Waar staan de letters "Doc" in "DocBase" dan voor?
Groetjes
Mathy
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : Waar staan de letters "Doc" in "DocBase" dan voor?
DOCumentendatBASE?
Maar sommigen begrijpen het niet, dus moeten we iets duidelijkers verzinnen. Toch?
[edit] Het lastige is dat we nu verschillende dingen (geschiedenis, reviews, folders en vraagbaak) onder één menukop hebben hangen. De gemeenschappelijk deler is wel dat het 'informatie' betreft.
Misschien moeten we het 'Naslag' noemen?