aanhanger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Ton, je vraagt het hier met een reden. De reden is dat je duidelijkheid wilt. Zoek even iets verder dan je neus lang is en vertrouw erop dat de mensen hier je niet een verhaaltje op de mouw proberen te spelden. De CBR informatie op de website is niet geheel compleet. Ik ben nu even niet in de gelegenheid e.e.a. er bij te zoeken voor je, maar er is wel degelijk een beperking op het gebied van kentekentgewicht en maximale belading van de aanhanger. Als jij eigenwijs wilt zijn en alles wat hier boven genoemd wordt naast je neer wilt leggen dan moet je dat zelf weten, maar je neemt een aardig risico. En dat is een risico wat ik niet zou willen nemen.
Als ik vandaag nog even de tijd heb zal ik die uitgebreidere info uit de verkeerswet en regelgeving er even uit zoeken. Lijkt mij dat je je daar op wilt richten, want dat is wat je uiteindelijk wel of geen bekeuring oplevert en niet wat het CBR sumier op z`n website heeft staan.
Groeten,

Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ton, ik heb het even voor je opgezocht en de feitelijke regel is als volgt (zoals jij hem ook had staan);

<h2>
Er staat duidelijk inclusief LAADVERMOGEN en niet actueel gewicht.<a name="1" title="1"></a>1. Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?</h2>
Antwoord:
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
- én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Bron; rijbewijs.nl; een website van RDW, CBR en Verkeer en Waterstaat.
Ter illustratie van de uitwerking van deze regel vond ik het volgende op de website van de politie; <a href=" www.infopolitie.nl/index.php?option=com_...id=764&Itemid=31 "> www.infopolitie.nl/index.php?option=com_...id=764&Itemid=31 Let vooral even op bij voorbeeld 5. Er wordt NIET GESPROKEN OVER ACTUEEL GEWICHT MAAR OVER MAXIMUM TOELAATBAAR GEWICHT! Een groot verschil. Want ook al rijdt je in voorbeeld 5 (mijn geval dus) met een trailer die zelf 760 kg weegt en je hebt daar 500kg lading in, dan nog mag het NIET VANWEGE HET MAXIMUM TOELAATBARE GEWICHT!!!!!
Verder adviseer ik je de volgende link te openen <a href=" rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwagens%20en%...ravans%20trekken.pdf "> rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwagens%20en%...ravans%20trekken.pdf , die komt van de CBR site waar jij ook gekeken hebt en daar staat letterlijk het volgende; "De totale combinatie mag niet zwaarder zijn dan 3500kg. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3500kg" Ergo, het gaat om maximaal toelaatbare massa volgens het kenteken en NIET OM HET ACTUELE GEWICHT!
Ik hoop dat je overtuigd bent. Zo niet, dan weet ik het ook niet meer...
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Martijn,

geremd of ongeremd maakt zeker uit. In de eerste plaats gelden per type auto weer andere limieten van wat je auto geremd en ongeremd mag trekken. Dit staat volgens mij ook op het kenteken van de auto vermeld. In de tweede plaats mogen ongeremde aanhangers zelf zo weinig lading hebben volgens mij dat dit geen issues geeft met onze auto`s. Maar hoe dat weer precies zit zou ik even op moeten zoeken. Weet ik ook niet met 100% zekerheid te zeggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Staat op het plaatje, wat wettelijk verplicht op je aanhanger moet zitten, overigens hoort zo'n plaatje ook op je trekhaak te zitten. Maar uit mijn hoofd dacht ik dat alles boven de 750 kg laadvermogen geremd moet zijn, ik ben overigens laatst aangehouden met 1800 kg achter de auto, (is gewogen) dat mag ik volgens het inlegvel van mijn kenteken ook trekken trouwens, en geen bekeuring hoor, nu heb ik wel BCDE, dus die 3500 kg was zowiezo geen probleem geweest, maar de ambulance die ik er achter had zitten heeft een laadvermogen van 3500 kg, en ik denk dat het laadvermogen in dit geval op je rijbewijs B slaat, en omdat ik BCDE heb maakt dat niet uit, overigens vind ik dit soort treingewichten achter de Volvo niet echt lekker meer rijden, voordat ik wegging heb ik de remmen van de ambulance nog even lekker scherp afgesteld, en die heb je dan ook echt wel nodig, als je een vrachie uit sjermanie moet halen, trekkracht is geen probleem, dan duurt het toch effe langer voor je 80 rijdt.
Ik zou overigens niet gokken om te zwaar over straat te gaan want Oom agent is bijzonder scherp op getrokken materieel op dit moment ivm de vakantietijd. Terecht vind ik overigens.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Co, ik onderstreep jouw waarschuwing dat je niets moet riskeren! En ik voeg er aan toe dat je, alvorens de weg op te gaan, zelf heel goed moet weten hoe het verhaal nou precies in elkaar steekt, want mijn ervaring is dat de doosnee agent (en in sommige gevallen ook de rijksverkeerspolitie) vaak niet goed weten hoe het in elkaar zit. Dan scheelt het als je zelf wel weet hoe het zit, dan kun je proberen de agent uit te leggen hoe het zit en wellicht voorkomen dat je een bekeuring krijgt die je vervolgens weer aan moet vechten.
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb laatst, in de goeie tijd toen mijn Inca nog niet plat was een uur lopen te discussieren met een agent,
Ik kwam van een landweg af met mijn grote licht op en had dat wat laat naar dimlicht overgezet, de politie agent wilde me een bekeuring geven voor mijn mistlampen.
Nu weet iedereen die mij kent dat mistlampen op mijn auto's niet voorkomen en bij die Inca had ik ze dan ook vervangen voor verstralers voor in de polder, met als gevolg dat er dus een kleine 500 Watt aan grootlicht voorhanden is, hij blijf maar zeuren over dat de code in mijn mistlampen niet klopte, ook nadat ik hem al 3 verteld had dat het verstralers waren, eind van het verhaal, zijn collega die het wel begrepen had zei van kom nou maar mee en laat die man gaan. geen bekeuring dus. maar wel een uur voor de kat z'n viool staan discussieren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
nvliet schreef :
geen bekeuring dus. maar wel een uur voor de kat z'n viool staan discussieren.
Je hebt je in ieder geval een bekeuring bespaard, dus in een uur ruim 100 euro.
En als je dat had aan willen vechten had het nog meer tijd gekost.
Maar het feit is dat het wel irritant is dat die jongens vaak de regles niet (goed) kennen en vaak ook de technische kennis niet bezitten om goed in te schatten of het nu wel of niet mag wat je achter de auto hebt hangen of aan hebt staan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen denk ik dat ik het anders heb verwoord.
Overigens bezit ik BE en heb wel de caravan bij de auto gepast: 1477 kg voor de Silver Shadow en 1300 kg voor een Eifelland. Zo kan m'n vrouw er ook mee rijden met haar B-rijbewijs.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou je het zegt Mark! Ik lees het nog 2 keer na en inderdaad, je zegt het precies zoals het is. Sorry!! Ik was afgeleid door jouw 1350 /1349 kg zinnetje. Te snel gereageerd.
Groeten,
Richard