aanhanger
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Ik wil een aanhanger kopen. Voor achter de Volvo uiteraard. Omdat we gaan verhuizen naar Zutphen en daar nogal flink moeten gaan verbouwen. Ik dacht om er eentje te kopen voor weinig en over een half jaartje eventueel weer te verkopen. Maar ik heb geen verstand van de diverse dingen als torsie-assen en oploopremmen. Is dat belangrijk als je niet op de snelweg rijdt en niet al te veel zware dingen vervoert? En hoe zit dat met rijbewijs B? Ik heb helaas geen BE, maar heb begrepen dat dan de auto zwaarder moet zijn dan de aanhanger (lijkt me eigenlijk altijd wel verstandig) en het totaal niet meer dan 3500 kg, dus niet meer dan 1500 kg trekken incl gewicht van de aanhanger zou ik zeggen. Ik dacht aan zo'n aannemersbakkie van 2,50 m bij 1,50 m of zo.
Wie heeft tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ton-Herman,
Een hele verstandige beslissing om naar Zutphen te verhuizen. Ik woon in de buurt en kan je met alle plezier behulpzaam zijn. Als je alleen rijbewijs B heb, mag je niet meer dan 750 kg trekken. Met een beetje schoonmoeder zit je daar zo aan. Jij kan alleen met een ongeremd bakkie rond rijden. Ik heb BE en connecties met bakkies, dus laat me maar weten!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het kan verstandig zijn om een aanhanger te huren, zeker als het maar voor korte tijd is.
Een aanhanger heeft inderdaad vering. En die vering is aangepast aan de totaalmassa van de aanhanger plus inhoud. Dat lijkt me niet echt een aandachtspunt.
Zodra een aanhanger een eigen kenteken heeft, is de totaalmassa meer dan 750 KG en dan spelen er bijzondere regels wat betreft trekauto en rijbewijs. Dus in jouw geval, met je B-rijbewijs, mag je een aanhanger trekken waarvan het maximaal te beladen gewicht plus aanhanger NIET zwaarder mag zijn dan de trekauto.
Een Volvo van 1350 KG mag in jouw geval niet meer trekken dan 1349 KG. Zo simpel is het.
Het gaat er dus niet om wat de auto mag trekken of hoeveel de aanhanger daadwerkelijk weegt, maar om de verhouding in gewichten van de auto en de aanhanger. Realiseer je dan ook dat je bij een ongeval de schuld zou kunnen krijgen als de beladen aanhanger dus toch zwaarder is dan je trekauto !
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Ik heb ook zeker het gevoel dat we er goed aan doen Utrecht te verlaten. Ik ben erg blij met je aanbod te helpen. Het is nog niet zover, maar over een tijdje zijn we eigenaar van het huis (als alles goed gaat) en dan kan het slopen beginnen. Kijk maar: <a href=" www.flickr.com/photos/10582199@N03/ " target="_blank">huis. Dan is alle hulp welkom trouwens, want dat slopen kan niet snel genoeg gaan...
Maar het lijkt me erg handig omdat ik zeker een paar maanden ga verbouwen om zelf een aanhanger te hebben, dan kan ik hem altijd gebruiken als ik naar de bouwmarkt moet of rotzooi moet afvoeren. Ik denk dat we op zijn vroegst half september de sleutel krijgen en dan moet er eerst veel uit en daarna mondjesmaat weer van alles in. Dat is voorlopig het plan. En als jij veel mensen kent; Ik zoek nog een goed(kop)e stucadoor want we gaan allerlei muurtjes wegbreken. En veel verder zijn we op dit moment nog niet met de plannen. Wel dat er een houten vloer in de woonkamer gaat komen en een nieuwe keuken en badkamer. Dus dat is nog aardig wat werk...
Maar ik ga je zeker mailen als ik de plannen wat concreter zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
tonherman schreef :
Ik heb ook zeker het gevoel dat we er goed aan doen Utrecht te verlaten. Ik ben erg blij met je aanbod te helpen. Het is nog niet zover, maar over een tijdje zijn we eigenaar van het huis (als alles goed gaat) en dan kan het slopen beginnen. Kijk maar: <a href=" www.flickr.com/photos/10582199@N03/ " target="_blank">huis. Dan is alle hulp welkom trouwens, want dat slopen kan niet snel genoeg gaan...
Maar het lijkt me erg handig omdat ik zeker een paar maanden ga verbouwen om zelf een aanhanger te hebben, dan kan ik hem altijd gebruiken als ik naar de bouwmarkt moet of rotzooi moet afvoeren. Ik denk dat we op zijn vroegst half september de sleutel krijgen en dan moet er eerst veel uit en daarna mondjesmaat weer van alles in. Dat is voorlopig het plan. En als jij veel mensen kent; Ik zoek nog een goed(kop)e stucadoor want we gaan allerlei muurtjes wegbreken. En veel verder zijn we op dit moment nog niet met de plannen. Wel dat er een houten vloer in de woonkamer gaat komen en een nieuwe keuken en badkamer. Dus dat is nog aardig wat werk...
Maar ik ga je zeker mailen als ik de plannen wat concreter zijn.
Dat laatste zou ik maar zeker doen. Hier in de Achterhoek gaat het er namelijk allemaal wat gemoedelijker aan toe dan in de Westerse maatschappij . Zo staan hier voldoende aanhangertjes om in jouw behoefte te voorzien. En die hoef je niet eens te kopen. En met hak- en breekwerk kan er misschien ook wel iets geregeld worden. Trouwens: ik verwacht je wel bij de toertocht en de barbeque 1 september. Da's meteen een goede intro en "ontgroening" .
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
En ik ben blij dat ik op gas rijdt. Want nu is het gewicht gestegen naar 1.473 kg. Dus dat mag ik trekken, maar dan moet de aanhanger ook geremd zijn begrijp ik want anders mag ik maar 500 kg trekken dat staat op het kentekenbewijs.
Maar Gerard, hoe gaat dat dan op zijn achterhoeks? Ik ben namelijk een ontzettende westerling. Geldt die gemoedelijke behulpzaamheid ook voor vreemden?
En ik was inderdaad van plan om naar de toertocht te komen, maar zonder mijn vrouw die houdt niet zo van autorijden. Daardoor dacht ik eerst dan ga ik maar niet, maar nu jij het er zo over hebt lijkt het me inderdaad een prima manier om mensen in de regio te leren kennen, en gezellig! Dus waarschijnlijk tot dan.
Maar ik denk (eigenwijs als ik ben) dat ik toch liever een eigen aanhanger heb, want dan kan ik er tenminste de hele verbouwing over beschikken wanneer het mij uitkomt zonder daar eerst anderen mee lastig te vallen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
aanhanger tot 750kg kan altijd. Maar nu komt het:
Ledige gewicht auto mag niet lager zijn dan toegestaande max. massa(TMM) van de aanhanger.
De TMM van de auto + TMM aanhanger mag niet hoger zijn dan 3500kg.
Dit allemaal even ter info voor rijbewijs B.
Groetjes Harnt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Mark,

bijna 100% correct van dat gewicht. Wat je mag trekken is een aanhanger die ledig gewicht + maximaal laadvermogen niet meer weeg dat 1350kg. Stel dat je een aanghanger koopt die zelf 500 kg weegt en met maximaal laadvermogen volgens kenteken maximaal 1500kg. Dan mag je die nooit trekken zonder BE, ook al leg je er maar 500kg lading op en weegt de aanhager dus in totaal 1000kg. Dat is wel minder dan 1350 kg, maar er wordt als je geen BE hebt gekeken naar wat de aanhanger maximaal mag wegen inclusief maximaal laadvermogen en NIET naar wat de aanhanger DAADWERKELIJK weegt. Als BE hebt wordt gekeken naar wat hij DAADWERKELIJK weegt en niet naar wat hij MAG wegen.
Praktijkvoorbeeld; ik heb rijbewijs B, een 944 LPT die leeg 1500kg weegt en die volgens kenteken 1600kg mag trekken. Daarnaast hebben wij een 2-paards trailer die leeg 660 kg weegt en een maximaal laadvermogen heeft van 2000kg (inclusief eigen aanhanger gewicht). Dan hebben wij 1 paard, wat ongeveer 600kg weegt. Als ik dat paard in onze trailer zet, dan is het totale gewicht dus 1260kg. Dat is minder dan 1500kg van mijn auto en het totaal blijft onder de 3500kg. En toch mag ik dit NIET TREKKEN. Er wordt namelijk gekeken naar wat de aanhanger totaal mag wegen en dat is 2000kg. Omdat ik B heb wordt gekeken naar het kenteken van de aanhanger en niet naar het actuele gewicht. Mijn vriending heeft BE en mag dit wel trekken, want er wordt nu gekeken naar ACTUEEL gewicht en niet naar kentekengewicht. Bij twijfel wordt natuurlijk in alle gevallen de weegbrug gebruikt, ook bij BE.
Wat ik WEL mag trekken is een 1 1/2 paard trailer die ook 660 weegt, met hetzelfde paard erin wat het totaal op 1260kg brengt. Deze trailer mag inclusief maximale laadvermogen echter 1300kg wegen volgens het kentekenbewijs. In dit geval blijft het KENTEKENgewicht van de aanhanger lager dan het kentekengewicht van de auto en mag het dus wel.
Vergis je dus niet in deze complexe regels. Als je GEEN BE hebt, dan gaat het om KENTEKENGEWICHT van de aanhanger en niet om het actuele gewicht.
Groeten,
Richard
Met B mag je rijden met een combinatie welke niet zwaarder is dan 3500 kilo in totaal en de aanhanger + max belading niet zwaarder is dan de trekkende wagen. Dat is de simpele check voor oom agent.
Maar je mag ook maximaal het aangegeven gewicht van je kenteken achter de wagen hebben hangen.
Kort samen gevat:
- Wagen van 1100, aanhanger met laadvermogen 1200:
Ongeacht de belading, bon voor het niet hebben van BE - Wagen van 1300. aanhanger rmet laadvermogen 1200, maar max trek gewicht 1000:
Geen bon kwa rijbewijs, maar indien de aanhanger incl lading meer dan 1000 kilo weegt alsnog een bon. (overschreiden van het max trekgewicht... is op te lossen door het teveel in de wagen te leggen)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
En die geven de rijbewijzen af dus zullen wel iets weten:
<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td class="PageHeader" height="30">rijbewijs B</td>
</tr>
<tr>
<td height="20"> </td>
</tr>
<tr>
<td class="ParHeader"><a name="L218"></a>Aanhangwagen t/m 750 kg</td>
</tr>
<tr>
<td class="text">Geeft
de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een
aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.</td>
</tr>
<tr>
<td height="20"> </td>
</tr>
<tr>
<td class="ParHeader"><a name="L219"></a>Aanhangwagen meer dan 750 kg</td>
</tr>
<tr>
<td class="text">In
bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere
aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands
rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
- de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
- de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
</tr>
</tbody>
</table>
Zover ik dit begrijp is er dus geen sprake van een beperking in het type aanhanger maar gaat het om het werkelijk gewicht dat niet hoger mag zijn. Maar de toegestane maximum massa lijkt mij dus de max massa van de auto plus de max massa van de aanhanger dus geen probleem met de Volvo, die weegt 1473 en mag max 1970 wegen. Dus de aanhanger mag ook max 1473 wegen en dat plus 1970 is nog steeds geen 3500. Of zie ik dit nu fout?
Ik hoop dat oom agent dit wel begrijpt als ik aangehouden zou worden.