aanhanger
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Ik wil een aanhanger kopen. Voor achter de Volvo uiteraard. Omdat we gaan verhuizen naar Zutphen en daar nogal flink moeten gaan verbouwen. Ik dacht om er eentje te kopen voor weinig en over een half jaartje eventueel weer te verkopen. Maar ik heb geen verstand van de diverse dingen als torsie-assen en oploopremmen. Is dat belangrijk als je niet op de snelweg rijdt en niet al te veel zware dingen vervoert? En hoe zit dat met rijbewijs B? Ik heb helaas geen BE, maar heb begrepen dat dan de auto zwaarder moet zijn dan de aanhanger (lijkt me eigenlijk altijd wel verstandig) en het totaal niet meer dan 3500 kg, dus niet meer dan 1500 kg trekken incl gewicht van de aanhanger zou ik zeggen. Ik dacht aan zo'n aannemersbakkie van 2,50 m bij 1,50 m of zo.
Wie heeft tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ton-Herman,
Een hele verstandige beslissing om naar Zutphen te verhuizen. Ik woon in de buurt en kan je met alle plezier behulpzaam zijn. Als je alleen rijbewijs B heb, mag je niet meer dan 750 kg trekken. Met een beetje schoonmoeder zit je daar zo aan. Jij kan alleen met een ongeremd bakkie rond rijden. Ik heb BE en connecties met bakkies, dus laat me maar weten!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het kan verstandig zijn om een aanhanger te huren, zeker als het maar voor korte tijd is.
Een aanhanger heeft inderdaad vering. En die vering is aangepast aan de totaalmassa van de aanhanger plus inhoud. Dat lijkt me niet echt een aandachtspunt.
Zodra een aanhanger een eigen kenteken heeft, is de totaalmassa meer dan 750 KG en dan spelen er bijzondere regels wat betreft trekauto en rijbewijs. Dus in jouw geval, met je B-rijbewijs, mag je een aanhanger trekken waarvan het maximaal te beladen gewicht plus aanhanger NIET zwaarder mag zijn dan de trekauto.
Een Volvo van 1350 KG mag in jouw geval niet meer trekken dan 1349 KG. Zo simpel is het.