940 HTP 1997, waar moet je op letten?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2007 18:07 #1171735 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic veilig

Bij een gewone, dealeronderhouden, recente 940 kan je er wel vanuit gaan, dat die nokkenas niet gewisseld is voor een sneller exemplaar. Tenzij er al verder getuned is, bijvoorbeeld met een EBC of MBC, hoef je niet te verwachten dat er iets anders in zit.

Ik wilde alleen maar angeven, dat het oorspronkelijk type motor dat erin hoort, volgens mij non-interferentie is, en dat je er op vrij envoudige wijze een interferentie-motor van kunt maken. Volvo heeft het zelf gedaan: B230F is non-interferentie, B230FB is interferentie. Maar die 15 pk extra weegt daar in de praktij wel tegenop, rijdt veel fijner... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2007 18:19 #1171738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat is interferent

Wat is in hemelsnaam interferent, alles wat ik weet is dat er in alle turbo's behalve de ET een T nokkenas zit, omdat die geen overlap heeft, probeer er ook geen vx3 in te zetten, want dan zijn in no time je kleppen verbrand, want die heeft wel overlap en dat is een ongeschreven wet van turbomotoren, geen overlap.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2007 18:25 #1171740 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic interferentie

Wat er bedoelt wordt:

kan je rustig het vervangen van een distributieriem verwaarlozen, want als dat een keer gebeurt, dan komen de kleppen niet tegen de zuigers... 

Vind het persoonlijk een non-argument voor een bepaalde auto, als je twijfelt aan die riem vervang je 'm direct, onverwacht breken doen ze bij een Volvo niet zo snel ('t is geen Volkswagen...). Met uitzondering overigens van de vroege B6304, daar is het een echt aandachtspunt, maar geldt nog steeds gewoon: tijdig vervangen, dan is er niets aan 't handje.

Ik weet overigens niet, wat er in de B230ET zit die Marcel heeft staan, maar de B200ET had ook gewoon een T-as. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2007 00:40 #1171830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interferentie

Willem,

Je hebt helemaal gelijk. Het van elkaar vrij blijven van zuigertoppen en kleppen, mag natuurlijk geen reden zijn om het onderhoud (lees het op tijd vervangen van de distributieriem) te verwaarlozen. Maar ik vind de wetenschap, dat wanneer het toch eens mis zou gaan, er geen grote schade aangericht wordt wel prettig.

Co, ik meen te lezen uit eerdere verhandelingen van Jan Vlagsma, dat een geringe overlap in het openstaan van in- en uitlaatklep, zou moeten kunnen.

Maar om bij de topic te blijven, zolang ik niet bewezen heb dat het een andere nokkenas is, neem ik aan dat het een T is (het gaat hier ook om een onveranderde=ongetunede 940 T / B230FT.

Groet,

Hans

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC